Paliwo lotnicze Jet A-1
Informacje podstawowe
Paliwo lotnicze turbinowe Jet A-1 stosuje się jako paliwo do silników turboodrzutowych.
Zastosowanie
Produkt spełnia wymagania Warunków Technicznych Grupy LOTOS S.A. WT 3/89.
Specyfikacja
Zawartość siarki całkowitej, max, % ( m/m ) | 0,30 |
Zawartość siarki merkaptanowej, max, % ( m/m ) | 0,0030 |
Temperatura zapłonu, min, ºC | 38,0 |
Gęstość w temp. 15ºC, kg/m3 | 775,0÷840,0 |
Temperatura krystalizacji, max, °C | -47,0 |
Lepkość kinematyczna w -20ºC, max, mm2/s | 8,000 |
Zawartość węglowodorów aromat., max, % (V/V) | 25,0 |
Wysokość niekopcącego płomienia, min, mm | 19,0 |
Korozja na Cu, max | 1 |
Stabilność termiczna (JFTOT) : | |
- spadek ciśnienia na filtrze, max, mm Hg | 25,0 |
- wizualna ocena osadu na rurze | mniej niż 3 |
Przewodność elektryczna, pS/m | 50÷600 |
LP | Nazwa analizy | Normy akredytowane | Inne Normy |
1 | Oznaczanie działania korodującego na metale | PN-EN ISO 2160:2004, EN ISO 2160:1998,ASTM D 130-04, ASTM D 4048-02 | |
2 | Barwa met. Saybolta | ASTM D 156-07, PN-V-04016:1999, ASTM D 6045-04,ASTM D1500-07, | |
3 | Oznaczanie ciepła spalania i wartości opałowej | PN-86/C-04062 | ASTM D 240 |
4 | Oznaczanie czasu filtrowania i całkowitej zawartości części stałych w paliwie JET A-1 | ASTM D 2276, PN-V-04031 | |
5 | Oznaczanie gęstości | PN-EN ISO 12185:2002, EN ISO 12185:1996, ASTM D 4052-96(2002) | PN ISO 3675, ASTM D 1298 |
6 | Oznaczanie korozji na srebrze | IP 227 | |
7 | Oznaczanie lepkości kinematycznej w - 20 deg.C | PN-EN ISO 3104:2004, EN ISO 3104:1996, ASTM D 445-06 | IP 71 |
8 | Oznaczanie liczby kwasowej paliwa JET A-1 | ASTM D 3242 | |
9 | Oznaczanie największej wysokości niekopcącego płomienia | PN-83/C-04121, ASTM D 1322-97(2002) | |
10 | Oznaczanie odporności na utlenianie w wysokich temperaturach paliw do turbinowych silników lotniczych | PN-C-04186:1989, ASTM D 3241-08 | |
11 | Oznaczanie przewodności elektrycznej paliw lotniczych i destylatów zawierających dodatek antystatycznych | PN-93/C-04199, ASTM D 2624 | |
12 | Oznaczanie siarki merkaptanowej i siarkowodoru metodą potencjometryczną | ASTM D 3227 | |
13 | Oznaczanie składu frakcyjnego metodą destylacji normalnej | PN-EN ISO 3405:2004, EN ISO 3405:2000, ASTM D 86-08 | |
14 | Oznaczanie temperatury krystalizacji paliwa lotniczego | ASTM D 5901-03, ASTM D 2386-06 manual,ASTM D 5972-05 | PN-84/C-04026 |
15 | Oznaczanie temperatury zapłonu w tyglu zamkniętym w paliwie lotniczym | PN-V-04043:2002, ASTM D 56-05, ASTM D 93-08 | ASTM D 3828 |
16 | Oznaczanie węglowodorów naftalenowych w paliwach do turbinowych silników lotniczych | PN-84/C-04067, ASTM D 1840 | |
17 | Oznaczanie zawartości wodoru w paliwie lotniczym JET A-1 - obliczeniowo | ASTM D 3343 | |
18 | Oznaczanie zmodyfikowanego indeksu wydzielania wody w paliwie JET A-1 - WSIM | PN-V-04017:1999, ASTM D 3948-08 | |
19 | Oznaczanie żywic | PN-EN ISO 6246:2001, EN ISO 6246:1997, ASTM D 381-04 | |
20 | Oznaczenie zawartości grup węglowodorów w produktach jasnych metodą FIA | PN-EN 15553:2007(U), EN 15553:2007, ASTM D 1319-08 | |
21 | Test Doctora | PN-93/C-04135, IP 30, ASTM D 4952 | |
22 | Zawartość siarki | PN-EN ISO 20846:2006, EN ISO 20846:2004, PN-EN ISO 20884:2006, EN ISO 20884:2004 | ASTM D 4294, PN ISO 8754 |
23 | Zanieczyszczenia - kodyfikacja ISO | IP 564, PN-ISO 4406, ISO 4406 | |
24 | Oddziaływanie z wodą | ASTM D 1094, PN-76/C-04057 |