Spółka z Grupy LOTOS Petrobaltic S.A. podpisała kontrakt na budowę statku Crew Transfer Vessel (CTV) StratCat 27. Umowa została zawarta ze Strategic Marine, stocznią z Singapuru, która specjalizuje się w budowie statków dla przemysłu offshore. Odbiór jednostki planowany jest latem bieżącego roku, z dostawą do Europy na początku września 2024.
Będzie to pierwsza tego typu jednostka w grupie kapitałowej LOTOS Petrobaltic S.A. przeznaczona do świadczenia usług na rynku morskich farm wiatrowych. W ramach zdobywania doświadczenia w obszarze MEW (tzw. track record), statek w pierwszej fazie rozpocznie transfery techników na Morzu Północnym, a docelowo na obszarze polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej Morza Bałtyckiego.
StratCat 27 to innowacyjny statek typu Crew Transfer Vessel (CTV). Statek musi spełniać restrykcyjne wymagania efektywności, wydajności i bezpieczeństwa. Jego konstrukcja oparta jest na zaawansowanych technologiach, które pozwalają na osiągnięcie optymalnych osiągów przy minimalnym zużyciu paliwa. StratCat 27 będzie spełniać najnowsze wymagania dotyczące emisji spalin Tier III, będzie też przystosowany do instalacji systemu hybrydowego. Dzięki wzmocnionemu poszyciu kadłuba jednostka będzie przystosowana do pracy w ciężkich warunkach Morza Bałtyckiego. Dzięki temu StratCat 27 będzie mógł przewozić techników i zaopatrzenie na znaczne odległości, utrzymując przy tym wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa.
Jedną z kluczowych cech tego statku będzie sprawne funkcjonowanie nawet w najbardziej wymagających warunkach pogodowych, co jest niezbędne w przypadku pracy na morzu. Ponadto, StratCat 27 zostanie wyposażony w najnowocześniejsze systemy nawigacyjne i komunikacyjne, które zapewniają maksymalne bezpieczeństwo i skuteczność operacji. Wnętrze statku zostało zaprojektowane z myślą o komforcie i wygodzie załogi (maksymalnie do 9 członków marynarzy) oraz techników (24 Pax) obsługujących morskie farmy wiatrowe.