logo

W październiku br. zastosowano asfalt modyfikowany z dodatkiem gumy MODBIT CR do budowy  tzw. „cichej nawierzchni” na drodze wojewódzkiej nr 768 w Przyborowie k. Brzeska. Inwestorem modernizacji nawierzchni drogowej jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, który od trzech lat prowadzi „Projekt cichych nawierzchni na drogach wojewódzkich w Małopolsce”.

Działalność handlowa

W październiku br. zastosowano asfalt modyfikowany z dodatkiem gumy MODBIT CR do budowy  tzw. „cichej nawierzchni” na drodze wojewódzkiej nr 768 w Przyborowie k. Brzeska. Inwestorem modernizacji nawierzchni drogowej jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, który od trzech lat prowadzi „Projekt cichych nawierzchni na drogach wojewódzkich w Małopolsce”.

Celem projektu jest obniżenie ponadnormatywnego poziomu hałasu na terenach wzdłuż dróg i linii kolejowych. Działania obejmują tereny poza aglomeracjami wzdłuż odcinków dróg o natężeniu ruchu powyżej 3 mln pojazdów rocznie. Dotyczy to ok. 220 km dróg wojewódzkich z 1372 pozostających ogółem w zarządzie ZDW. Zarząd Dróg walczy z hałasem na drogach za pomocą ekranów akustycznych i poprzez budowę cichych nawierzchni, które redukują hałas powstający w wyniku toczenia się opon po nawierzchni drogi. Inwestor przebadał poziom hałasu na drogach wojewódzkich. W efekcie ma on być zredukowany o minimum 4 decybele (dB). Przeprowadzone pomiary (przed i po wykonaniu nowych nawierzchni) wykazały jeszcze większą redukcję hałasu niż planowano – na odcinku DW 580 Libiąż – Chełmek o 9,4 dB, a na DW 946 w Suchej Beskidzkiej nawet o 8,0 dB.

–  Do remontu warstwy ścieralnej użyto asfaltu MODBIT 45/80-55 CR wyprodukowanego w LOTOS Asfalt – wyjaśnia Marek Fecko, Specjalista ds. Technologii w LOTOS Asfalt, który nadzorował remont drogi. – Konstrukcja nawierzchni oraz zastosowanie mieszanki typu BBTM o zwiększonej ilości wolnych przestrzeni w połączeniu z asfaltem z dodatkiem gumy wpisują się w wymagania tzw. „cichej nawierzchni” - dodaje. 

MODBIT 45/80-55 CR spełnił oczekiwanie inwestora i wykonawcy, co potwierdziły zebrane na miejscu budowy opinie  technologów z Wytworni Mas Bitumicznych, pracowników firmy wykonawczej Eurovia  jak również uwagi obsługi technicznej pracującej przy remoncie drogi. Mieszanka mineralno-asfaltowa z MODBITEM 45/80-55 CR nie sprawiała problemu z wyprodukowaniem, transportem, układaniem i zagęszczeniem masy bitumicznej. Pracownicy układający asfalt na drodze nie odnotowali wzrostu obciążenia maszyn budowlanych. Masa posiadała bardzo dobre właściwości adhezyjne, po wyładunku na rozściełacz dobrze się układała zaś charakterystyczny zapach MMA z dodatkiem asfaltu gumowego nie był uciążliwy dla pracowników firmy wykonawczej.

– Nasz asfalt nie sprawiał problemów podczas produkcji MMA, mimo iż ten specjalny rodzaj asfaltu zawiera cząsteczki gumy, jednak nie miały one wpływu na funkcjonowanie WMB – mówi Agnieszka Kędzierska, Specjalista w Biurze Badań i Rozwoju LOTOS Asfalt. – Co ciekawe, mieszanka mineralno-asfaltowa z MODBIT-em CR została przetransportowana na dużą odległość z WMB do miejsca wbudowania, ok. 100 km, co nie wpłynęło na jej właściwości i urabialność. – dodaje.

Przedstawiciel inwestora pozytywnie wyraził się o zastosowanym asfalcie. O wyborze asfaltu MODBIT CR zdecydowały: cena, odpowiedni rodzaj konstrukcji warstwy ścieralnej i przewidywana dłuższa trwałość remontowanej nawierzchni.

Asfalt MODBIT CR to produkt, który od 2012 roku jest w ofercie firmy LOTOS Asfalt. Gdańska rafineria Grupy LOTOS jako pierwsza w Polsce wyprodukowała asfalt modyfikowany gumą pochodzącą ze zużytych opon samochodowych, o cechach zgodnych z normą PN-EN 14023. Wdrożona przez LOTOS technologia produkcji „gumowego asfaltu” pozwala na szerokie zastosowanie tego produktu do budowy warstw ścieralnych nawierzchni dróg. 

Udostępnij