
W siedzibie LOTOS Kolej w Gdańsku podpisano dziś umowę pomiędzy NEWAG S.A. a LOTOS Kolej na dostawę 5 pięciu czteroosiowych lokomotyw GRIFFIN E4DCU-DP.
W siedzibie LOTOS Kolej w Gdańsku podpisano dziś umowę pomiędzy NEWAG S.A. a LOTOS Kolej na dostawę 5 pięciu czteroosiowych lokomotyw GRIFFIN E4DCU-DP.
Umowa przewiduje dzierżawę przez LOTOS Kolej 5 lokomotyw wraz z ich utrzymaniem na okres siedmiu lat z opcją przedłużenia. Realizacja dostaw wszystkich lokomotyw do LOTOS Kolej nastąpi w 2017 roku. Umowa zawiera również opcję pozyskania przez LOTOS Kolej kolejnych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych przez NEWAG S.A. w terminie późniejszym.
Pojazdy przeznaczone dla LOTOS Kolej to uniwersalne lokomotywy elektryczne o mocy 5,6MW w pełni dostosowane do polskiej infrastruktury kolejowej. Lokomotywy będą zbudowane na bazie platformy GRIFFIN i zostaną wyposażone dodatkowo w spalinowy moduł dojazdowy DUAL POWER o mocy 350 kW.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z faktu, że po raz kolejny LOTOS Kolej obdarza nas zaufaniem decydując się na włączenie do swojej floty następnego typu lokomotyw produkowanych przez naszą firmę. Jest to jednocześnie pierwsze zamówienie na pojazdy z rodziny czteroosiowych lokomotyw GRIFFIN. Jesteśmy przekonani, że podobnie jak to się stało w przypadku DRAGONa, również te lokomotywy, dzięki najwyższym możliwym do osiągnięcia przez lokomotywy czteroosiowe parametrom trakcyjnym, wysokim wskaźnikom dostępności oraz konkurencyjnym kosztom pozyskania i eksploatacji w sposób znaczący przyczynią się poprawy efektywności operacyjnej LOTOS Kolej – mówi Bartosz Krzemiński, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. operacji NEWAG S.A.
– LOTOS Kolej, to najnowocześniejszy przewoźnik na polskich torach, który nie zwalnia tempa – podkreśla Henryk Gruca, prezes LOTOS Kolej – Dzięki lokomotywom GRIFFIN będziemy w stanie jeszcze efektywniej świadczyć przewozy kolejowe z korzyścią dla naszych obecnych i przyszłych klientów. Przed podjęciem ostatecznej decyzji LOTOS Kolej testował kilka miesięcy lokomotywę Griffin E4MSU. Pozytywne wyniki tych testów przyczyniło się do zawarcia dzisiejszej umowy.
– Rozwój lokomotyw 4-osiowych GRIFFIN jako jednej z dwóch kluczowych platform lokomotyw elektrycznych w portfolio produktowym NEWAG S.A. jest jednym z priorytetowych działań firmy w najbliższym czasie. Na początku tego roku GRIFFIN E4MSU jako pierwsza polska lokomotywa otrzymała certyfikaty zgodności z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI). Dzisiaj podpisana umowa spowoduje, że już w 2017 roku NEWAG jako pierwszy producent w Europie będzie reprezentowany na szlakach kolejowych przez dwie seryjnie produkowane, nowoczesne platformy lokomotyw elektrycznych wyposażone w spalinowe moduły dojazdowe, które w znaczny sposób poprawiają elastyczność operacyjną przewoźników kolejowych, a tym samym ich konkurencyjność – mówi Maciej Duczyński, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. marketingu i rozwoju NEWAG S.A.
Przypomnijmy, że od początku 2014 roku LOTOS Kolej eksploatuje inne lokomotywy elektryczne produkowane przez NEWAG S.A. Są to 6-cio osiowe lokomotywy DRAGON E6ACT dedykowane dla ciężkich składów towarowych. Średni wskaźnik niezawodności dla tych lokomotyw, przy przebiegu całkowitym blisko 2 mln km przekracza 99,5%.
Dodatkowych informacji udziela:
Łukasz Mikołajczyk
Rzecznik prasowy NEWAG S.A.
tel. 668 41 09 25
lmikolajczyk@newag.pl
Biuro Komunikacji
Grupa LOTOS S.A.
tel. 58 308 87 31
e-mail: media@grupalotos.pl
Grupa kapitałowa NEWAG zajmuje się produkcją, modernizacją oraz naprawami taboru kolejowego i szynowego. W zakładach spółki w Nowym Sączu prowadzone są prace w segmencie elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych, wagonów osobowych i lokomotyw spalinowych. Oddział Spółki w Gliwicach specjalizuje się w obszarze produkcji oraz modernizacji lokomotyw elektrycznych. Grupa zatrudnia ok. 2000 osób.
Grupa NEWAG prowadzi działalność w zakresie:
- produkcji i modernizacji lokomotyw spalinowych (ok. 100% udziałów w krajowym rynku w 2014 r.)
- produkcji i modernizacji lokomotyw elektrycznych – pierwsza od ok. 30 lat elektryczna lokomotywa polskiej konstrukcji „Dragon”, pierwsza polska wielosystemowa lokomotywa elektryczna „Griffin”
- produkcji i modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych – pierwszy polski pojazd szynowy, który przekroczył prędkość 226 km/h
- produkcji spalinowych zespołów trakcyjnych
- produkcji tramwajów – nowoczesny „Nevelo”
NEWAG to także partner pierwszego wyboru dla międzynarodowych koncernów (GE, Siemens AG, Stadler AG, Bombardier) – wspólnie z Siemensem zrealizował kontrakt o wartości 1,07 mld zł na dostawę pociągów dla Warszawskiego Metra, a ze Stadlerem – na dostawę i utrzymanie 20 EZT dla PKP Intercity – wartość kontraktu to ponad 1,6 mld zł. W grudniu 2015r. Newag zainicjował swoją obecność na rynkach międzynarodowych dostarczając pierwsze pojazdy Vulcano dla FCE na Sycylii.
LOTOS Kolej to najnowocześniejszy przewoźnik kolejowy na polskich torach. W 2014 r. spółka przewiozła 10,6 mln ton towarów. W tym roku planuje przewieźć ponad 12 mln ton. Udział przewoźnika w polskim rynku (wg. pracy przewozowej) wynosi aktualnie blisko 10%.
LOTOS Kolej uruchamia codziennie kilkaset pociągów towarowych na obszarze całej Polski i kilkanaście w ruchu międzynarodowym i granicznym. Przewoźnik posiada swoje oddziały zlokalizowane na terenie całej Polski, w których zatrudnia łącznie blisko 1000 osób.