
Ogólne
Od wielu lat oleje silnikowe- specjalność Rafinerii Gdańskiej - cieszą się dobrą opinią zmotoryzowanych. Czy będzie to Turdus, Lotos Mineralny, Syntetyczny, czy najnowsze produkt RG SA - Lotos Dynamic- zawsze ich marka kojarzy się z wysoka jakością i przystępną, konkurencyjną ceną.
Olej silnikowe marki Lotos legitymują się ponadto aprobatami przyznanymi przez renomowanych producentów samochodów jakich jak Volkswagen, Mercedes Volvo, Man.
Dzięki temu Lotosy z Rafinerii Gdańskiej utrzymują pozycję lidera na rynku olejów silnikowych. Tak było również w roku 2001. Przeprowadzone przez Biuro Consultans Poland badania wskazują, że Rafineria Gdańska w 2001 roku miała największy udział w rynku olejów silnikowych - 39,4 proc i zwiększył się on w porównaniu z rokiem 2000 o ponad 3 proc. W tym samym czasie zajmujący drugą lokatę (17,4 proc) zagraniczny potentat w dziedzinie olejów silnikowych - Mobil - zmniejszył swój udział w rynku o ponad 2 proc.
Oleje rafinerii kupiło 306 właścicieli samochodów osobowych spośród 871 osób, które dokonały zakupu oleju silnikowego oraz potrafiły podać markę kupowanego produktu.
W zdecydowanej większości województw oleje silnikowe z RG SA dominują nad konkurencją. Tylko województwie opolskim mocniejszą pozycję rynkową od olejów RG ma Mobil. W kujawsko - pomorskiem prym wiedzie Castrol.
Istotne są też kryteria jakimi kierują się zmotoryzowani decydując się na zakup oleju. Kluczowe znacznie przy wyborze marki oleju silnikowego odgrywa zalecenie producenta samochodu (32 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się takie kryteria jak cena (20 proc.), porada mechanika, poprzednia doświadczenia ze stosowania konkretnej marki i renoma marki oleju.
Jednym z ważniejszych kryteriów zakupu oleju jest porada mechanika (16 proc). Dlatego Rafineria Gdańska od wielu lat rozwija firmową sieć punktów wymiany olej. Dziś liczy ona ponad 800 takich punktów.
W 2001 roku najbardziej znaną marką oleju silnikowego był Lotos( spontaniczna znajomość marek olejów silnikowych- 67 proc w porównaniu do 60 proc. w roku 2000).
- Zgodnie z wynikami badań można stwierdzić, że Rafineria Gdańska jest znaczącym udziałowcem w polskim rynku olejów silnikowych- powiedział Krzysztof Czyż, prezes Zarządu Lotos Oil. Dlatego w przyszłości będziemy systematycznie rozwijać te grupę produktów, która stała się nośnikiem marki Lotos.
Niemałym wyzwaniem będzie dla nas dotarcie do jak najszerszego grona posiadaczy najnowszych marek samochodów produkowanych poza granicami kraju i sprzedawanych na polskim rynku. A przecież nasze oleje spełniają wymagania silników wielu marek samochodów. Jednak wieloletnie związki producentów olejów i silników funkcjonujących na innych rynkach są przenoszone na polski rynek motoryzacyjny. Konkurowanie z takimi powiązaniami jest bardzo trudne, nawet jeśli nasze oleje posiadają aprobaty znanych producentów samochodów. Dlatego musimy prowadzić intensywne działania marketingowe w tym właśnie kierunku.
Robert Stępniak