logo

Ogólne
Zgoda na powiązania kapitałowe i produkcyjne Grupy Lotos z rafineriami południowymi od samego początku oznaczała zasadnicze zmiany na rynku olejów smarowych. W realizowanej strategii rozwoju spółka ukierunkowała się na umacnianie swojej pozycji wszędzie tam gdzie dynamicznie rozwija się gospodarka. Przemysł wielkopolski tradycyjnie nastawiony jest na przetwarzanie produktów rolnictwa. Zakłady innych gałęzi przemysłu (zwłaszcza elektromaszynowego, drzewnego i materiałów budowlanych), pierwotnie niezbyt liczne, rozwinęły się stosunkowo niedawno. Przede wszystkim trzeba tu wymienić bazujący na złożach węgla brunatnego okręg koniński oraz taki ośrodki przemysłowe, jak: Poznań, Kalisz, Gniezno, Piła, Ostrów Wlkp. i Leszno. - Działania na rzecz mocniejszego zaznaczenia naszej obecności w Wielkopolsce, wynikają z wielu przesłanek - zapewnia Leszek Stokłosa, prezes zarządu spółki Lotos Oil. - Najważniejszą jest chyba ta, że dziś musimy już patrzeć o wiele dalej niż tylko na własne podwórko. Integracja europejska, również na rynku wyrobów smarowych oznacza nowe możliwości. Wielkopolska ze swoja siecią komunikacyjną i powiązaniami gospodarczymi jest miejscem niewątpliwie strategicznym - dodaje Stokłosa. Warto w tym miejscu dodać, że według badań UPS Europe Business Monitor 57% pytanych biznesmenów z Europy wierzy, że Europa Wschodnia będzie najbardziej atrakcyjną lokalizacją dla europejskich inwestycji w ciągu najbliższych trzech lat. Obiecujące perspektywy Analitycy rynku oceniają, że w ubiegłym roku sprzedano w Polsce około 210 tys. ton olejów smarowych różnych typów. Według ostrożnych szacunków oleje silnikowe stanowiły 48 % ogółu sprzedanych olejów. To oznacza sprzedaż rzędu ok. 102 tysięcy ton rocznie. Perspektywy rynku są obiecujące. Co prawda zakłada się stopniowy spadek zapotrzebowania na oleje silnikowe do około 95 tysięcy ton w 2004 roku, ale w tym samym czasie wzrośnie zapotrzebowanie na oleje przemysłowe do około 110 tysięcy ton w 2004 roku i 114 tysięcy ton w 2006 roku. W produkcji tych olejów specjalizować się mają Czechowice i gorlicki “Glimar" od lat zresztą znane na tym rynku. Wyroby z południa jak chociażby komotole czy emulkopy wprowadzane są do zintegrowanej oferty handlowej. Nieuchronna konsolidacja W 2002 roku struktura producentów olejów na rynku krajowym była mocno zróżnicowana. Z jednej strony mieliśmy dwóch niekwestionowanych liderów Grupę Lotos (22,84%)i Orlen Oil (35,58), z drugiej zaś mnóstwo mniejszych graczy, których udział w rynku nie przekraczał najczęściej 5,8%. Zgoda na konsolidację z Gdańskiem rafinerii południowych i ich bloków olejowych w najbliższych miesiącach zmieni układ sił. Według danych TopOil w 2002 roku udziały w rynku olejów trzech południowych partnerów Gdańska szacowane były na ok. 15%. Zgoda na włączenie “Glimaru" i Czechowic (produkcja olejowa w Jaśle zostanie wygaszona) powinna zwiększyć udział GL w rynku olejów smarowych. Co w przyszłości Od 1 lutego 2004 roku, w struktury Lotos Oil zostały włączone oddziały produkcyjne z Gdańska i Czechowic, tym samym firma przekształciła się w spółkę handlowo-produkcyjną. Z myślą o rozwoju sprzedaży i elastycznym reagowaniu na zapotrzebowanie kontrahentów w ubiegłem roku przystąpiono do realizacji projektu sprzedaży bezpośredniej, pierwszym efektem tych prac było uruchomienie w Piotrkowie Trybunalskim pierwszego Centrum Logistyczno-Dystrybucyjnego. Wraz z nimi pojawili się też przedstawiciele handlowi. Pod koniec roku kolejne biuro handlowe uruchomiono w Czechowicach. - Pracujemy też nad wprowadzeniem systemu zarządzania systemu ISO i zintegrowanych systemów informatycznych SAP - dodaje Stokłosa. Ważnym punktem w strategii rozwoju Grupy Olejowej powinien stać się hydrokompleks budowany w rafinerii w Gorlicach. Po uruchomieniu pozwoli na produkcję nowoczesnych olejów bazowych. - Współpraca z rafineriami południowymi to nowy impuls, który przyspieszy nasz rozwój - podkreśla Leszek Stokłosa.- Przez cały czas pracujemy nad rozszerzaniem asortymentu oferowanych wyrobów. Dążąc do tego, aby jeszcze lepiej i pełniej spełniać wymagania naszych klientów - zapewnia prezes Stokłosa. Grupa LOTOS SA jest grupą kapitałową, w skład której wchodzi już 10 spółek spod znaku LOTOS. Grupa zatrudnia obecnie 2345 pracowników. Zysk netto Grupy LOTOS SA za rok 2003 wyniósł 257 milionów złotych. Marcin Zachowicz , rzecznik prasowy Grupa LOTOS SA tel.(58) 308 75 70 / (0) 505 050 454 ul Elbląska 135, 80-718 Gdańsk e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl www.lotos.pl