
W ubiegłym roku spółka LOTOS Parafiny uruchomiła najnowocześniejszą w kraju fabrykę świec na Śląsku. Dzięki nowoczesnym liniom produkcyjnym firmy Weissbach, mury fabryki opuszcza ok. 4. tys. ton świec rocznie. Warta ok. 18 mln zł inwestycja pozwoliła spółce m.in. na wprowadzenie na rynek rodziny ekskluzywnych produktów pod marka „PROMETEO”.
- Wejście na rynek świec i zniczy, pozwoliło nam na uruchomienie pierwszego w naszej branży projektu sprzedaży bezpośredniej, która zdecydowany nacisk kładzie na sprzedaż produktów ekskluzywnych, świec produkowanych ręcznie oraz artystycznie zdobionych – podkreśla Jacek Wilkoszewski, prezes LOTOS Parafiny. - To nowatorskie podejście do sprzedaży produktów świecowych już od początku wzbudziło wiele zainteresowania wśród klientów, oczekujących czegoś więcej niż tylko ogólnodostępnego produktu. Specjalne i wyjątkowe traktowanie klientów skutecznie wzmacnia możliwość kreowania marki „PROMETEO” i świadomość jej istnienia.
Warto dodać, że katalog handlowy spółki to blisko 100 kolekcji świec artystycznych oraz blisko 60 z dostępnymi wzorami aplikacji na świecach maszynowych. Do chwili uruchomienia zakładu produkcyjnego świec i zniczy w Czechowicach spółka wytwarzała głównie surowce dla zewnętrznych producentów świec i zniczy. - Teraz walczymy o klienta również na rynku wyrobów finalnych. To dla nas nowe wyzwania i nowe możliwości. Osiągnięte wyniki są na tyle satysfakcjonujące, że podejmujemy kolejne działania ukierunkowane na klienta ostatecznego – mówi prezes Wilkoszewski.
Rynek wymaga nowych rozwiązań
Według szacunkowych danych na polskim rynku producentów świec i zniczy funkcjonuje około tysiąca firm. Polski rynek obecnie zużywa ok. 160 tys. ton wyrobów parafinowych rocznie, około połowa z nich wykorzystywana jest do produkcji zniczy. Jeżeli chodzi o ten rynek od kilku lat nie zachodzą na nim zmiany wielkości sprzedaży. – Prawa rynku powodują, że eliminowani są z niego producenci, którzy zbyt mało uwagi przykładają do jakości – wyjaśnia prezes Wilkoszewski.
Jedyne dostępne dane z 2005 r., mówią, że zużycie parafin do produkcji świec to około 45 tys. ton. Ten rynek rozwija się powoli, lecz przez cały czas. W związku z obserwowanym zjawiskiem kurczenia się rynku surowcowego LOTOS Parafiny wprowadziła do sprzedaży produkty na bazie surowców alternatywnych i ekologicznych, otrzymywanych na bazie uwodornionych olejów roślinnych.
Znakomita większość produkowanej w Polsce parafiny - zarówno surowca, jak i w postaci gotowego produktu trafia na eksport. Według szacunkowych danych eksport świec w Polsce to około 90 tys. ton rocznie. Odbiorcami zarówno surowca, jak i produktu są duże i średnie podmioty w Polsce i Europie, m.in. w Niemczech, Holandii, Czechach, Słowacji, ale także na Węgrzech, we Włoszech i w Chorwacji. Wysokiej jakości parafiny oprócz produkcji świec stosowane są także m.in. w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym, a także do produkcji opon oraz jako lepiszcze i impregnat płyt wiórowych w przemyśle drzewnym.
Spółka LOTOS Parafiny powstała w 2004 r. na bazie spółek parafinowych rafinerii Czechowice i Jasło. Firma jest producentem i dystrybutorem rafinowanych, bezwonnych parafin, oraz szerokiego asortymentu wosków parafinowych. LOTOS Parafiny jest również jedynym w kraju producentem wazelin technicznych, a w tym roku planuje wprowadzenie na rynek wazeliny kosmetycznej. Spółka zatrudnia 350 osób. W ciągu ostatniego roku, liczba ta uległa podwojeniu.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl