
Zmienia się polski przemysł, zmieniają się wymagania stawiane producentom. W ślad za tym, coraz częściej rozszerzeniu ulegają wymagania stawiane producentom olejów i smarów. Ich odbiorcy, obok standardowej oferty handlowej, oczekują również wsparcia w bieżącej eksploatacji.
- Tym bardziej, że usługa serwisu olejowego, bo o niej tutaj myślimy jest prostym i skutecznym krokiem w kierunku raz to wyeliminowania ewentualnych nieprawidłowości i usterek w pracy maszyn, dwa obniżeniu kosztów ich eksploatacji – podkreśla Sławomir Poszelężny, szef Biura Serwisu i Rozwoju LOTOS Oil.
Od 2005 r., spółka rozwija specjalistyczne usługi dla odbiorców przemysłowych. Serwis olejowy pozwolił firmie na podniesienie jakości dotychczasowej współpracy z odbiorcami przemysłowymi. – Zdajemy sobie sprawę, że tego rodzaju usługi są jeszcze stosunkowo mało znane w kraju, ale obserwujemy też zmianę nastawienia do nich – dodaje Jacek Matracki, dyrektor handlowy LOTOS Oil. – Nie sposób wymienić wszystkich, dla których pracuje nasz zespól serwisowy, ale za szczególną i znakomitą referencją naszych usług i profesjonalizmu uważamy pracę na rzecz firmy Michelin czy Bumaru Łabędy – zapewnia dyrektor Matracki.
Zmiany wymuszają postęp
W ramach przedłużenia kontraktu handlowego, LOTOS Oil oferuje jako dodatkową usługę, pełny monitoring własności środków smarnych w eksploatacji. - Warto przy tym zwrócić uwagę, że część działających na rynku serwisantów oferuje, co prawda podobnie nazywaną usługę, lecz o znacznie ograniczonym zakresie badań – stwierdza Marek Dębiński, kierownik serwisu olejowego LOTOS Oil. Spotkać się można z ofertami, które ograniczają się do prostych pomiarów podstawowych własności olejów jak, lepkość, temperatura zapłonu, zawartość wody, liczba kwasowa, zasadowa. To stanowczo za mało. - Badania te, co prawda informują o stopniu zanieczyszczenia oleju innymi produktami, lecz nie dają pełnej odpowiedzi na pytania o stan układu roboczego olej – maszyna. Co z kolei sprawia, że mimo wykonanych badań tak naprawdę nadal nie wiemy, jaka jest perspektywa pracy danej maszyny – kończy Dębiński.
Rynek środków smarowych dla przemysłu w Polsce zmienia się stopniowo. Z jednej strony wydłużeniu ulegną okresy pomiędzy wymianą olejów, z drugiej następuje wymiana parku maszynowego. Te procesy mają wpływ na producentów środków smarnych. – Dlatego tak ważna jest obserwacja i wymiana doświadczeń w czasie eksploatacji, czyli u odbiorcy danego produktu. Podsumowaniem tych działań bywa również zmiana rozwiązań technologicznych w produkcji olejów – podkreśla Poszelężny.
Problem tkwi w szczegółach
W wielu przypadkach wyniki badań olejów, pobranych z maszyn, są zestawiane z olejem świeżym. Oparcie się na takich danych, prowadzić może do podejmowania błędnych decyzji, co do trybu i częstotliwości wymian oleju. W badaniach tych nie znajdziemy informacji, obejmujących zachowanie oleju w smarowaniu urządzenia, stanu powierzchni i oceny występującego zużycia. Tymczasem, co warte podkreślenia, LOTOS Oil daje nabywcom swoich olejów, jak i innym użytkownikom olejów smarnych możliwość wykorzystania w praktyce pełnego monitoringu oleju i oceny stanu maszyny poprzez szerokie badania własności od A do Z. Badanie takie obejmuje również pomiary specyficznych własności olejów przemysłowych, jak emulgowanie, pienienie, filtrowanie do pomiarów zawartości elementów pochodzących ze smarowanych powierzchni od pomiarów spektograficznych zawartości pierwiastków do oznaczania ścieru metalicznego w formie cząstek ferromagnetycznych zawartych w oleju. Tylko badanie w takiej formie i zakresie, zapewnia pełne rozeznanie o bezpieczeństwie smarowania, odpowiada na najczęstsze pytanie mechanika: czy z pracy oleju w maszynie powstaje ścier i w jakiej ilości. - Na rynku zwycięża ten, kto w najpełniejszy sposób potrafi sprostać oczekiwaniom klientów. Przewagi konkurencyjnej nie zdobędzie się jedynie dzięki produktowi – choćby najdoskonalszemu i najlepszemu. Stąd wiele działań około produktowych. W naszym przypadku skoncentrowanych na nowoczesnym serwisie olejowym. Będziemy rozwijać nasz serwis, już dziś zaliczany do najlepszych w Polsce – zapewnia dyrektor Matracki.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl