logo

Działalność handlowa

Grupa LOTOS S.A. jest producentem wysokiej jakości paliw samochodowych, spełniających surowe unijne wymagania jakościowo - ekologiczne oraz przyjaznych dla środowiska naturalnego i silników samochodowych.

Badania paliw produkowanych przez Grupę LOTOS S.A. potwierdzają, że produkty te:

• spełniają wymagania zawartości siarki, które zaczną obowiązywać
w Unii Europejskiej dopiero od 2009 r.;

• spełniają inne parametry jakościowe, a często znacznie przewyższają wymagania odpowiednich dokumentów normatywnych;

• klasyfikowane są w najwyższej – 4. kategorii Światowej Karty Paliw;

• zawierają pakiety dodatków uszlachetniających, które polepszają właściwości eksploatacyjne i stanowią ochronę dla silników.

Wszystkie gatunki benzyn produkowanych przez należącą do Grupy LOTOS S.A. rafinerię w Gdańsku mają najniższą w kraju zawartość siarki. Zgodny ze standardami unijnymi jest również zawarty w nich poziom benzenu i związków aromatycznych. W 2005 r. średnia zawartość siarki w produkowanych przez Grupę LOTOS S.A. benzynach spadła siedmiokrotnie w porównaniu z 2004 r. i wyniosła 0,0004%.

Wszystkie benzyny silnikowe produkowane przez Grupę LOTOS S.A. zawierają pakiet dodatków uszlachetniających. W skład pakietu wchodzą m. in. dodatki o charakterze detergentowym - minimalizującym tendencję do tworzenia osadów na zaworach dolotowych.

Średni osad na zaworze dolotowym w teście CEC F-05-A-93 benzyny bez pakietu dodatków, wynosi :275 mg/zawór. Dla porównania - średni osad na zaworze benzyny z gdańskiej rafinerii, z pakietem dodatków uszlachetniających, to zaledwie : 2 mg/zawór. Wymagania w 4. kategorii Światowej Karty Paliw, to : maksymalnie 30 mg/zawór. Również wszystkie oleje napędowe produkowane przez Grupę LOTOS S.A. zawierają pakiet dodatków uszlachetniających. Tu także pakiet zawiera m. in. dodatki o charakterze detergentowym.

Średnie zanieczyszczenie rozpylaczy w teście CEC F-23-A-01 w przypadku bazowego oleju napędowego, to : 81.71 % spadku przepływu powietrza. W przypadku Eurodiesla LOTOS z pakietem dodatków uszlachetniających – rezultat, to : 70.33 % spadku przepływu powietrza. Wymagania w 4. kategorii Światowej Karty Paliw, to : maksymalnie 85 % spadku przepływu powietrza.

Grupa LOTOS S.A. w ramach Programu Kompleksowego Rozwoju Technicznego (PKRT) wdraża szereg projektów technologicznych mających na celu osiąganie coraz wyższych norm jakości paliw. Jednym z takich projektów jest budowa instalacji hydroodsiarczania oleju napędowego, tzw. HDS. Kontrakt na realizację tej inwestycji przedstawiciele Grupy LOTOS S.A. i ABB Lummus Global zawarli 15 listopada 2006 r. Wybudowanie instalacji HDS to dla rafinerii w Gdańsku szansa na zwiększenie w niedalekiej przyszłości produkcji wysokiej jakości diesla, spełniającego surowe wymagania unijne związane z zawartością siarki, które będą obowiązywały od 2009 r.

Tylko w III kw. 2006 r. Grupa Kapitałowa LOTOS sprzedała 412 tys. ton benzyn motorowych (371 tys. ton w II kw. br.), 678 tys. ton oleju napędowego (623 tys. ton w II kw. br.), 112 tys. ton lekkiego oleju opałowego (89 tys. ton w II kw. br.), 143 tys. ton paliwa lotniczego (109 tys. ton w II kw. br.) oraz 408 tys. ton pozostałych produktów ropopochodnych (364 tys. ton w II kw. br.). Udział koncernu w krajowym rynku paliw wynosi obecnie 25,7 proc. (22,8 proc. w 2005 r.). Dzięki doskonałej sprzedaży i większemu udziałowi w rynku Grupa Kapitałowa LOTOS uzyskała w III kw. 2006 r. bardzo wysokie przychody - 3.701.800 tys. zł. Koncern zanotowała tym samym 21. proc. wzrost w stosunku do analogicznych danych osiągniętych w III kw. 2005 r. i 13. proc. wzrost w stosunku do danych opublikowanych w II kw. br. W pierwszych trzech kw. 2006 r. przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej LOTOS osiągnęły poziom 9.656.600 tys. zł. Dla porównania w całym 2005 r. była to kwota 9.645.545 tys. zł.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl