
Sporo ponad 100 tys. ton rocznie w portach od Szczecina aż po Elbląg. Tyle paliw żeglugowych chce sprzedawać działająca na tym rynku od roku Grupa LOTOS. W 2007 r. do swojej oferty koncern zamierza wprowadzić morski lekki olej opałowy (MDO) i ciężki olej opałowy dla jednostek pływających (IFO).
Ziemia – powietrze – woda
Grupa LOTOS zgodnie ze swoją strategią biznesową intensyfikuje sprzedaż paliw „na lądzie” zarówno w hurcie jak i w detalu. W marcu 2007 r. rozpoczęło się przełamywanie monopolu konkurencji „w powietrzu”. Grupa LOTOS podpisała list intencyjny, który dotyczy tworzenia konkurencyjnego rynku dostaw paliw lotniczych w Polsce. Od kwietnia 2006 r. konsekwentnie i skutecznie zdobywa rynek handlu paliw żeglugowych.
Celem LOTOSU jest zwiększenie ilości oferowanych paliw żeglugowych. W tym celu powstał dział LOTOS Marine, którego głównym polem roboczym jest bunkrowanie, czyli dostawa paliw żeglugowych. Grupa LOTOS produkuje paliwa wysokiej jakości równocześnie gwarantując ciągłość i terminowość dostaw. Zaplecze transportowe firmy pozwala na realizację niemal każdego zlecenia. W planach Grupy LOTOS, jest osiągnięcie czołowej pozycji na rynku paliw żeglugowych, który według różnych szacunków obliczany jest obecnie na 280-400 tys. ton rocznie.
– Nasi klienci chwalą nas za jakość produktów, punktualność dostaw, a przede wszystkim bezpieczną i profesjonalną obsługę – mówi Jan Markiewicz, dyrektor odpowiedzialny za pion sprzedaży paliw żeglugowych w LOTOS Marine.
LOTOS Marine oprócz powiększenia swojej oferty paliw żeglugowych wciąż ulepsza logistykę dostaw. Obecnie klienci mają zapewnione bunkrowanie 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Paliwo pobierane ze zbiorników Składu Podatkowego Grupy LOTOS dostarczane jest bezpośrednio do odbiorców autocysternami. Paliwa żeglugowe dostarczane są do uprawnionych jednostek pływających niemal w każdym polskim porcie – od Szczecina i Świnoujścia po Elbląg czy Frombork.
– Spółka bardzo sobie ceni współpracę ze stałymi odbiorcami. Ofertę przygotowano z myślą o jednostkach usługowych w portach, barkach, dźwigach, nowych statkach wodowanych w stoczniach, białej flocie, tramwajach wodnych a także okrętach wojennych – podkreśla Tomasz Koprianiuk, specjalista ds. sprzedaży i logistyki LOTOS Marine. – Z uwagą słuchamy naszych odbiorców i staramy się dostosować do ich potrzeb – dodaje dyrektor Markiewicz.
Zielone paliwo z LOTOSU
Paliwo LOTOS MGO (Marine Gas Oil) produkowane jest w gdańskiej rafinerii. Grupa LOTOS jest jedynym producentem tego typu paliwa w Polsce. Reszta dostaw na krajowym rynku zaspokajana jest poprzez sieć pośredników i dystrybutorów importujących paliwo żeglugowe zza wschodniej granicy.
Dyrektywa unijna w sprawie zawartości siarki w paliwach dla transportu żeglugowego należy do priorytetowych obszarów Unii Europejskiej w walce z zanieczyszczaniem powietrza przez transport morski. Dzięki niej możliwe stało się obniżenie emisji dwutlenku siarki. Oferowane przez LOTOS paliwo MGO spełnia wymagania norm krajowych i europejskich.
– Nasze paliwo kontrolowane jest pod względem jakości przez specjalistów spółki LOTOS Lab oraz urzędników ds. ochrony środowiska Urzędów Morskich Gdyni i Szczecina – komentuje dyrektor Markiewicz. – Barwione jest na zielono specjalnym pigmentem. Umożliwia to odróżnienie paliwa żeglugowego od wszystkich pozostałych. Barwienie daje możliwość zidentyfikowania paliwa MGO, co jest ważne dla Grupy LOTOS, jako producenta i dystrybutora dbającego o jakość swoich produktów.
Paliwo MDO i olej IFO przeznaczone są do silników głównych jednostek pływających. Paliwo MDO, aby mogło być sprzedawane na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej i mogło być wykorzystywane na akwenie Bałtyku, Morza Północnego oraz Kanału La Manche, musi spełniać postanowienia międzynarodowej konwencji zapobiegania zanieczyszczeniom powietrza przez statki (zał. VI do konwencji MARPOL 73/78) oraz postanowienia dyrektywy Unii Europejskiej (2005/33/WE zgodnej z wymaganiami wspomnianej konwencji MARPOL). Paliwo LOTOS MDO spełniać będzie te wymagania i zawierać będzie nie więcej niż 1,5% siarki.
Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i firmy wydobywczej Petrobaltic wchodzi 17 spółek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec 2006 r. wyniosło 5624 osób. To o 189. pracowników więcej niż pod koniec 2005 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej LOTOS za cały 2006 r. osiągnęły wysokość 12.812,7 mln zł. Zysk netto koncernu na koniec 2006 r., przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej, osiągnął wielkość 666,1 mln zł. Moce przerobowe rafinerii w Gdańsku wynoszą 6 mln ton ropy naftowej rocznie. W 2006 r. Grupa Kapitałowa LOTOS sprzedała ponad 7 mln ton produktów ropopochodnych z czego ponad 4,5 mln ton stanowiły paliwa (benzyny, olej napędowy oraz lekki olej opałowy). Udział koncernu w krajowym rynku paliw wyniósł w III kw. 2006 r. 25,7 proc. W ramach opublikowanej w czerwcu 2006 r. strategii Grupa Kapitałowa LOTOS planuje do 2012 r. m.in. wzrost przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii do 10,5 mln ton rocznie, wzrost wydobycia z M. Bałtyckiego do 1 mln ton rocznie (ok. 265 tys. ton w 2006 r.), uzyskanie bezpośredniego dostępu do złóż za granicą oraz wzrost udziału w detalicznym rynku paliw w Polsce do 10 proc. (ok. 7 proc. we wrześniu 2006 r.) i w rynku hurtowym do 30 proc. (22,8 proc. w 2005 r.).
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl