
LOTOS OIL wprowadził do oferty olej silnikowy przeznaczony do autobusów i samochodów ciężarowych zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG. Zmieniające się ceny paliw płynnych oraz konieczność ochrony środowiska wymuszają szukanie alternatywnych źródeł napędu przede wszystkim dla pojazdów użytkowych. Alternatywą dla oleju napędowego i benzyny coraz częściej staje się gaz ziemny (CNG).
CNG to zwykły gaz ziemny, wykorzystywany praktycznie w każdym polskim domu. Aby mógł napędzać silniki samochodowe, tankowany jest pod ogromnym ciśnieniem. Według Europejskiego Stowarzyszenia Samochodów Napędzanych Gazem Ziemnym po drogach całego świata jeździ już blisko 5 milionów takich pojazdów.
– Uważnie obserwujemy rynek i dostosowujemy naszą ofertę do jego wymagań. Współpracujemy również z producentami autobusów oraz projektantami silników – podkreśla Jacek Matracki, dyrektor handlowy spółki LOTOS Oil. – Na podstawie tych doświadczeń nasi technolodzy opracowali formułę oleju przeznaczonego specjalnie do smarowania silników wykorzystujących gaz ziemny – dodaje dyrektor Matracki.
TURDUS CNG 15W40 to wielosezonowy olej silnikowy przeznaczony do smarowania wysoko obciążonych silników zasilanych gazem ziemnym i podobnymi paliwami. Zawiera selektywnie rafinowane, odparafinowane rozpuszczalnikowo i hydrorafinowane destylaty olejowe uzyskiwane z ropy naftowej oraz pakiet dodatków uszlachetniających o działaniu przeciwutleniającym, przeciwkorozyjnym, poprawiającym własności myjąco-dyspergujące, własności smarne i lepkościowo-temperaturowe.
Olej ten zapewnia doskonałe smarowanie wysokoobrotowych, czterosuwowych silników zasilanych gazem ciągników siodłowych, pojazdów ciężarowych, autobusów, samochodów specjalnych i innych agregatów.
Paliwo przyszłości?
Założenia Unii Europejskiej mówią, że w 2010 r. gaz ziemny ma mieć 2% udział w bilansie paliw wykorzystywanych w transporcie drogowym. W Niemczech, dzięki pomocy państwa, rynek CNG rozwinął się na szeroką skalę. Doświadczenia pokazują jednak, że najpierw należy zbudować sieć dystrybucji. W Niemczech, co 5-10 km działają stacje CNG, w Polsce znajduje się ok. 40 stacji CNG i jeździ zaledwie kilkaset pojazdów zasilanych gazem ziemnym.
– Biorąc pod uwagę koszty wprowadzenia do użytkowania samochodów z silnikami spełniającymi normy emisji (EURO4, EURO5) z pewnym prawdopodobieństwem można założyć, że różnica w wysokości cen pojazdów będzie sprzyjać technologii CNG – uważa Sławomir Poszelężny, szef biura rozwoju i serwisu olejowego spółki LOTOS Oil.
– Należy przy tym pamiętać, że minusem samochodów z napędem gazowym w porównaniu do tradycyjnych pojazdów jest ich wyższa cena oraz konieczność częstych tankowań. Niewątpliwą zaletą pozostaje dłuższa żywotność silnika i niższe koszty paliw – dodaje Sławomir Poszelężny.
Coraz częściej pojawiają się fabryczne wersje samochodów napędzanych gazem ziemnym (niedawno powstały np. takie dostawcze trojaczki: Fiat Ducato / Peugeot Boxer / Citroen Jumper). Mimo wszystko głównym konsumentem sprężonego gazu ziemnego są obecnie zakłady komunikacji miejskiej.
– Tylko w ubiegłym roku sprzedaliśmy 58 takich autobusów, z czego 36 trafiło do odbiorców krajowych. Trafiły między innymi do komunikacji miejskiej w Lublinie, Rzeszowie, Radomiu i Zamościu – powiedział Mateusz Figaszewski z Solaris Bus & Coach. – Jestem przekonany, że zwłaszcza w tamtych regionach kraju, zainteresowanie pojazdami na CNG będzie rosnąć – dodaje Figaszewski.
Nie bez powodu najwięcej punktów tankowania CNG jest w województwie podkarpackim, gdzie występują niewielkie złoża gazu pod dużym ciśnieniem. Autobusy zasilane CNG trafiły również do Tych, a kolejne miasta zastanawiają się nad ich zastosowaniem.
LOTOS Oil wchodzi w skład w skład grupy kapitałowej LOTOS. W ramach grupy spółka zajmuje się produkcją i dystrybucją olejów smarnych, bazowych oraz przemysłowych, a także smarów. Od wielu lat firma jest niekwestionowanym liderem rynku olejów silnikowych. Spółka posiada trzy wydziałach olejowe w Czechowice, Jasło oraz w Gdańsku. Według najnowszych badań B.P.S. Consultants Poland Ltd w roku 2006, LOTOS Oil z udziałami około 30% był zdecydowanym liderem rynku olejów silnikowych. W tyle pozostawiając zarówno krajowych, jak i zagranicznych konkurentów. Marka LOTOS jest spontanicznie wymieniana jako pierwsza w kategorii olejów silnikowych. W 2006 roku podjęto decyzje o wzmocnieniu marki TURDUS, która w zamierzeniu stanie się marką dedykowaną do profesjonalnych zastosowań. Otrzymane w ubiegłym aprobaty od firm Cummins i Caterpillar to dowód na słuszność tej decyzji. Produkty oferowane przez LOTOS Oil spełniają wymagania najsurowszych norm. Całość procesów produkcyjnych objęta jest również Systemem Zarządzania Jakością, zgodnym z międzynarodową normą ISO 9001: 2000. Spółka LOTOS Oil jako pierwsza spółka Grupy LOTOS otrzymała certyfikat systemu zarządzania jakością zgodnym z wymaganiami systemu AQAP 2110.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl