
Ogólne
W Warszawie podpisano umowę o współfinansowaniu przez koncern Lockheed Martin modernizacji instalacji rafineryjnych Grupy LOTOS. Amerykanie w ramach programu offsetowego sfinansują zakup licencji technologicznych dla tego projektu.
Porozumienie określa warunki na jakich Lockheed Martin będzie wspomagał rozbudowę instalacji rafineryjnych Grupy LOTOS poprzez częściowe sfinansowanie opłat z tytułu Umów Licencyjnych dotyczących transferu technologii Shell oraz Kellogg Brown&Root. Lockheed Martin zobowiązuje się również do pomocy na rzecz LOTOS-u w poszukiwaniu inwestorów zapewniających odpowiedni wkład środków własnych niezbędny dla Grupy LOTOS do zorganizowania dodatkowego finansowania kredytowego projektu.
- Grupa Lotos wzbogaci się o unikalne technologie na miarę XXI wieku: zgazowanie ciężkich pozostałości ropnych (IGCC - Shell), odasfaltowanie rozpuszczalnikowe (ROSE - Kellogg Brown&Root) oraz łagodny hydrokraking (MHC - Shell). - powiedział Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy Lotos. - Wdrożenie programu rozszerzy nasze możliwości. Nie tylko my skorzystamy na tym projekcie. Beneficjentami będzie cała gospodarka regionu pomorskiego i nie tylko - zapewnia Olechnowicz.
Philip N. Georgariou, dyrektor ds. polskiego programu offsetowego w Lockheed Martin Aeronautics Co. powiedział: "Lockheed Martin rozumie jak wielką wagę dla gospodarki polskiej mają tego typu przedsięwzięcia. Jesteśmy dumni z roli jaką odegraliśmy w zbliżeniu tych znaczących firm do siebie, w celu wzmocnienia przyszłego rozwoju i wzrostu eksportu polskiego sektora petrochemicznego. Podpisana dziś umowa potwierdza, iż nasz program offsetowy
związany z nabyciem przez Polskę samolotów F-16 rozwija się szybko, i że już przynosi wymierne korzyści dla polskiego przemysłu".
Modernizacja instalacji rafineryjnych pozwoli na rozwiązanie problemu z ciężkimi pozostałościami z przerobu ropy naftowej, który pojawi się po 2005 roku w związku z nowymi regulacjami UE. Dzięki tej technologii możliwe jest wyprodukowanie dodatkowych ilości benzyn oraz olejów o wysokiej jakości, spełniających wymagania UE. Realizacja projektu zapewni gdańskiej rafinerii możliwość technologicznego funkcjonowania przez wiele następnych lat. Bardzo istotnym celem projektu jest drastyczne obniżenie emisji SO2, NOX, co ma doprowadzić do powstania najbardziej " zielonej " rafinerii w basenie Morza Bałtyckiego.
Dzięki modernizacji będzie możliwe utrzymanie obecnego poziomu zatrudnienia w grupie kapitałowej LOTOS, a podczas realizacji inwestycji zatrudnienie przy pracach inżynieryjno-budowlanych uzyska kilka tysięcy osób przez ok. 2-3 lata. Skala zamówień, jakie będą realizowane w regionie i w kraju szacowana jest na ok. 350 mln EURO.
W wyniku realizacji inwestycji rozwojowych w Grupie LOTOS wzrośnie głębokość i skala przerobu ropy naftowej, a w konsekwencji wzrośnie masa i udział produktów, które posiadają wysoką wartość. Dzięki temu marża rafineryjna brutto wrośnie z ok. 117 mln USD/rok do ok. 279 mln USD/rok. Zakończenie modernizacji Grupy LOTOS przewidywane jest na koniec 2006 roku. Całkowita wartość inwestycji to ok. 540 mln USD.
W organizację finansowania projektu zostały lub będą włączone polskie instytucje finansowe: BOŚ, NFOŚiGW, Ekofundusz. Ich zaangażowanie w Projekt pozwoli na tańsze sfinansowanie tego projektu i pozostawienie części prowizji bankowych w kraju.
Grupa LOTOS SA (dawniej Rafineria Gdańska SA) jest grupą kapitałową, w skład której wchodzi już 9 spółek spod znaku LOTOS, zatrudniającą obecnie 2300 pracowników.
Zysk netto Grupy LOTOS SA po 7 miesiącach tego roku wyniósł 165 milionów złotych wobec planów zakładajacych osiągniecie zysku netto na poziomie 75 mln złotych.
Marcin Zachowicz , rzecznik prasowy Grupa LOTOS SA
tel.(58) 308 75 70 / 505 050 454 ul Elbląska 135, 80-718
e-mail: maecin.zachowicz@grupalotos.pl www.lotos.pl