
W opublikowanym przez tygodnik „Polityka” zestawieniu 50-ciu najbardziej zyskownych polskich firm 2005 r. Grupa LOTOS S.A. uplasowała się na 8 miejscu. To awans o 4 miejsca w porównaniu z ubiegłorocznym rankingiem.
Z kolei w tegorocznym rankingu 100 najcenniejszych firm, przygotowanym przez firmę konsultingową A.T. Kearney i redakcję polskiej edycji tygodnika „Newsweek” wartość Grupy LOTOS S.A. w 2005 r. wyniosła ponad 5 mld zł. To wzrost o 33% w porównaniu z danymi za 2004 r.
Wreszcie w rankingu „Rzeczpospolitej”, przedstawiającym firmy wytwarzające największą wartość dodaną (EVA), Grupa LOTOS S.A. awansowała z 10 miejsca w 2004 r. na pozycję 6. Wskaźnik ekonomicznej wartości dodanej EVA jest jedną z miar, która pozwala oszacować wartość firmy. Podobnie jak popularne metody wskaźnikowe oparte na zysku netto (cena/zysk), nadwyżce finansowej (cena/EBITDA), czy zdyskontowanych przepływach pieniężnych (DCF). EVA dodatkowo umożliwia ocenę efektywności pracy zarządów badanych spółek.
Wysokie noty, jakie Grupa LOTOS uzyskała we wszystkich 3 rankingach - które odzwierciedlają nie tyle samą wielkość firmy mierzoną przychodami, ile doceniają bardziej dynamiczne procesy budujące jej wartość - są efektem rekordowych wyników finansowych spółki, zanotowanych w ubiegłym roku oraz konsekwentnie realizowanej przez Zarząd strategii poprawy rentowności i efektywności Grupy LOTOS S.A.
Spółka opublikowała dziś jednostkowy raport roczny za 2005 r. oraz skonsolidowany raport roczny Grupy Kapitałowej Grupy LOTOS S.A. za 2005 r. Oba dokumenty dostępne są na stronie http://www.ir.lotos.pl/raporty-finansowe.html
Inwestycje to przyszłość
Rok 2005 upłynął Grupie LOTOS pod znakiem restrukturyzacji i modernizacji. W lutym ub. r. Grupa kapitałowa LOTOS powiększyła się o rafinerie południowe i Petrobaltic. 9 czerwca 2005 r. spółka udanie zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Wiosną ub. r., dzięki modernizacji instalacji produkcyjnych, gdańska rafineria zwiększyła moce przerobowe z 4,5 do 6 mln t. ropy rocznie. Ponadto wzbogaciła się o dwie nowoczesne instalacje do produkcji asfaltów oraz nowy terminal paliwowy dla autocystern. W styczniu 2006 r. do rozruchu technologicznego przekazano w Gdańsku instalację do produkcji paliwa lotniczego. W spółkach LOTOS Czechowice (d. Rafineria Czechowice) i LOTOS Jasło (d. Rafineria Jasło) funkcjonują oddane świeżo do użytku terminale paliwowe. Aktualnie w Czechowicach trwają przygotowania m.in. do uruchomienia fabryki świec i zniczy. Ma tam również powstać instalacja do produkcji estrów metylowych, wykorzystywanych przy produkcji biopaliw. W LOTOS Jasło działa nowoczesny zakład przerobu tworzyw sztucznych. Podsumowując można śmiało powiedzieć iż koncern realizował w 2005 r. jeden z najbardziej ambitnych planów inwestycyjnych w polskiej gospodarce.
Plany na przyszłość
Strategia Grupy LOTOS do 2010 r. opiera się na czterech, głównych filarach:
• modernizacji i rozwoju gdańskiej rafinerii,
• rozwoju w obszarze wydobycia,
• dalszej rozbudowie sieci sprzedaży detalicznej
• zwiększeniu udziałów w rynku.
- Modernizacja rafinerii w Gdańsku odbędzie się w ramach Programu Kompleksowego Rozwoju Technicznego – mówi Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS S.A. – Program przewiduje między innymi budowę do 2009 roku instalacji do utylizacji ciężkich pozostałości po przerobie ropy naftowej, odasfaltowania rozpuszczalnikowego oraz łagodnego hydrokrakingu. Projekty te zapewnią również miejsca pracy tysiącom osób.
Wydobycie
Rozwój w obszarze wydobycia Grupa LOTOS zamierza realizować w oparciu o działalność Przedsiębiorstwa Poszukiwań i Eksploatacji Złóż Ropy i Gazu Petrobaltic. Spółka posiada wyłączną koncesję na poszukiwanie i eksploatację złóż węglowodorów na dnie Bałtyku w polskiej strefie wód terytorialnych. Petrobaltic eksploatuje 3 platformy wiertnicze: „Petrobaltic”, „Baltic Beta” i platformę bezzałogową PG-1. Wydobycie roczne wynosi ok. 300 tys. ton ropy naftowej. Cały wolumen wydobycia sprzedaje Grupie LOTOS S.A., która dzięki temu jest jedyną w kraju firmą paliwową posiadającą bezpośredni dostęp do złóż surowca.
Sprzedaż detaliczna
Obecnie sieć sprzedaży detalicznej Grupy LOTOS obejmuje 403 stacje (stan na 27.04.2006). Po włączeniu w 2006 r. placówek Esso i Slovnaft, działających w Polsce Grupa zwiększy udział w krajowym detalicznym rynku paliw z ok. 5,7% do 7,5-8%. Do 2010 r. spółka planuje rozbudowę sieci stacji do 500 placówek oraz zwiększenie udziału rynkowego do 10-12%.
Rynek
W ramach strategii penetracji Grupa LOTOS planuje m.in. zwiększyć do 2010 r. całkowity udział w rynku paliw w Polsce z obecnych ponad 20% do ok. 30%, wzrost udziału w sprzedaży olejów napędowych do silników wysokoprężnych do 40%, ekspansję w dziedzinie sprzedaży asfaltów z obecnych ponad 500 tys. ton do 800 tys. ton rocznie oraz osiągnięcie pozycji lidera w biznesie parafinowym.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl