
Wzrost wydobycia z Morza Bałtyckiego do 1 miliona ton rocznie, uzyskanie bezpośredniego dostępu do złóż za granicą i wzrost przerobu ropy do poziomu 10 milionów ton zakłada między innymi zaakceptowana wczoraj Strategia Grupy LOTOS SA do roku 2012. Strategia przewiduje dynamiczny rozwój Spółki w trzech obszarach : wydobycia i pozyskania surowca, technologicznym oraz rynkowym.
Strategia do roku 2012
8,80 MB
Plany Grupy dotyczące wydobycia przewidują zwiększenie dostaw ropy naftowej z własnych źródeł zgodnie z rządowym programem zwiększenia poziomu bezpieczeństwa energetycznego Polski, dalszy rozwój spółki Petrobaltic (zgodnie z założeniami strategii, do 2012 roku wydobycie ropy naftowej na Morzu Bałtyckim ma wzrosnąć z 300 tys. ton do 1 mln ton rocznie), uzyskanie bezpośredniego dostępu do złóż za granicą oraz zapewnienie bezpieczeństwa dostaw ropy naftowej poprzez dywersyfikację źródeł importu tego surowca do maksymalnie 60% z jednego kierunku.Rozwój technologiczny to przede wszystkim realizacja Programu Kompleksowego Rozwoju Technicznego (PKRT). Zakłada on między innymi budowę instalacji destylacji atmosferycznej i próżniowej, co pozwoli na wzrost przerobu ropy do 10 mln ton rocznie, a także rozbudowę instalacji hydroodsiarczania, hydrokrakingu i wydzielania frakcji ksylenowych. Przy zwiększonym przerobie wzrośnie również jego efektywność. Z każdej jednostki ropy Spółka uzyska więcej wysokomarżowych i ekologicznych produktów - paliw. Rafineria w Gdańsku stanie się najbardziej ekologicznym zakładem tego typu w basenie Morza Bałtyckiego. Łączne nakłady inwestycyjne na PKRT szacowane są na 6,5 mld zł.
Plany Grupy dotyczą również pozycji na rynku detalicznym paliw. Spółka zamierza poprzez rozwój sieci i działania optymalizujące osiągnąć 10 proc. udziału w tym rynku . Ma to być możliwe dzięki powiększeniu liczby stacji do 500, wzrostowi sprzedaży na stacjach w wyniku wdrożenia i stosowania programu lojalnościowego i flotowego, jak i innych działań marketingowych. Grupa chce też osiągnąć docelowo 30 proc. udział w sprzedaży hurtowej.
Spółka zakłada, że dzięki realizacji tej strategii do roku 2012 znacząco umocni swoją pozycję w basenie Morza Bałtyckiego. Jej efektem będzie nie tylko zwiększenie efektywności ekonomicznej Grupy Lotos, wzmocnienie jej pozycji wśród rafinerii europejskich, ale także osiągnięcie przez spółkę najwyższych wymogów jakościowych i ekologicznych rynku krajowego i europejskiego.
Potraktowanie Europy Środkowej jako kluczowego obszaru działalności handlowej, rozwijanie działalności w obszarze poszukiwawczo – wydobywczym oraz silna i ustabilizowana pozycja na rynku krajowym (detalicznym i hurtowym ) będzie – zdaniem zarządu - skutecznym sposobem na wzrost wartości spółki dla akcjonariuszy oraz podwyższenie jej wyceny. Planowane nakłady inwestycyjne związane z realizacją przyjętej strategii w latach 2006 – 2012 wyniosą maksymalnie 7,3 mld złotych.
Grupa LOTOS (www.lotos.pl) jest grupą kapitałową, w skład której oprócz LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i firmy wydobywczej Petrobaltic wchodzi 16 spółek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej w dniu 31 marca 2006 r. wyniosło 5501 osób. To o 66 pracowników więcej niż pod koniec 2005 r. Skonsolidowany zysk netto Grupy Kapitałowej LOTOS za 1 kw. 2006 r., przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, wg MSSF wyniósł blisko 103 mln zł. Skonsolidowany zysk netto Grupy Kapitałowej LOTOS za cały 2005 r., przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, wg MSSF wyniósł ponad 915 mln zł. To o ponad 372 mln zł więcej niż w 2004 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej LOTOS za 2005 r., wg MSSF osiągnęły wysokość 9.645.545 tys. zł. Dla porównania w 2004 r. było to 7.450.313 tys. zł.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl