logo

Działalność rafineryjna

Grupa LOTOS przystępuje do budowy kolejnej ważnej instalacji Programu 10+. W kwietniu br., zgodnie z planem, licencjodawca kończy prace projektowe optymalizujące technologię SDA/ROSE. Zaraz po tym rusza przetarg na realizację kontraktu budowlanego.

Planowana w ramach Programu 10+ rozbudowa rafinerii w Gdańsku zakłada m.in. zwiększenie przerobu technologicznego ciężkiej pozostałości z ropy naftowej. Będzie to możliwe po wybudowaniu instalacji odasfaltowania rozpuszczalnikowego (SDA – Solvent Deasphalting). Dla LOTOSU zaprojektowała ją firma inżynierska KBR z Houston w USA, nominowana przez M.W. Kellogg (licencjodawca), w oparciu o własną technologię o nazwie ROSE (Residual Oil Supercritical Extraction).

– Współpraca z amerykańskimi inżynierami, którzy zaprojektowali dla Grupy LOTOS instalację ROSE układa się bardzo dobrze, nasi partnerzy wywiązali się z umów w terminie – powiedział Zbigniew Paszkowicz, dyrektor ds. rozbudowy rafinerii w Grupie LOTOS. – Na początku kwietnia br. wysłaliśmy wstępne zapytania ofertowe do kilku potencjalnych wykonawców, dlatego pod koniec wiosny powinniśmy już znać firmę, która w ciągu kilku następnych miesięcy rozpocznie budowę instalacji ROSE w formule EPCM (ang. engineering, procurement and construction management) – dodał Z. Paszkowicz.

ROSE

Projektowana instalacja SDA/ROSE służy do rozdzielenia pozostałości próżniowej po przerobie ropy naftowej na frakcję lżejszą – olej DAO (De-Asphalted Oil) oraz frakcję cięższą – komponent asfaltowy. Olej DAO będzie wsadem dla nowej instalację hydrokrakingu MHC, której podstawowym produktem będą komponenty paliwowe: głównie olej napędowy i, w mniejszej ilości, benzyna. Komponent asfaltowy ma służyć głównie do produkcji asfaltów, z opcją komponowania oleju opałowego.

Technologia ROSE pozwoli na efektywne optymalizowanie przerobu pozostałości z ropy: produkcję ciężkiego oleju DAO i produkcję asfaltów, zależnie od aktualnych potrzeb rynkowych. Dotychczasowa współpraca z M. W. Kellogg i KBR jest kontynuacją zobowiązań amerykańskich firm podjętych w 2005 r. w ramach Umowy Offsetowej związanej z zakupem przez Polskę samolotów F-16.

Program 10+ to ogromne przedsięwzięcie inwestycyjno-organizacyjne, zgodne z polityką polskiego rządu dla przemysłu naftowego oraz strategią Grupy LOTOS do 2012 r. Prace na placu budowy nowych instalacji technologicznych już się rozpoczęły, 9 sierpnia 2007 r., kiedy to zainaugurowano budowę instalacji hydroodsiarczania oleju napędowego (HDS), stanowiącą istotny elementem całego programu inwestycyjnego. Oprócz instalacji HDS, w ramach Programu 10+, na terenie rafinerii gdańskiej powstanie m.in. instalacja destylacji ropy naftowej, hydrokraking oraz wytwórnia wodoru. Wybudowane dzięki Programowi 10+ instalacje pozwolą na zwiększenie nie tylko wielkości, ale i głębokości (tzw. konwersji) przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii. Szczegółowe analizy renomowanych firm konsultingowych wskazują na istnienie trwałych tendencji popytu na średnie i ciężkie frakcje z przerobu ropy. Po realizacji Programu 10+ Grupa LOTOS będzie w stanie wprowadzić na rynek znacznie więcej wysokiej jakości produktów, pochodzących z własnego przerobu ropy. Produkcja oleju napędowego wzrośnie o 3 mln ton rocznie, benzyn – o 1 mln ton rocznie, a produktów ciężkich, m.in. takich jak asfalt – o 500 tys. ton rocznie.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl