
Grupa LOTOS rozpoczyna budowę nowego rurociągu przesyłowego. Kolejna 10 km stalowa nitka połączy gdańską rafinerię z Naftoportem. To kolejna inwestycja realizowana w ramach Programu 10+.
– Rozbudowa rafinerii i zwiększenie mocy przerobowych ropy naftowej o 75% w gdańskiej rafinerii związana z realizacją programu 10+ oznacza, że w najbliższych latach wzrośnie także obrót produktami naftowymi drogą morską poprzez terminal paliwowy w Porcie Północnym – powiedział Zbigniew Paszkowicz, dyrektor ds. rozbudowy rafinerii. Rurociągiem – w ciągu doby będzie można przesyłać ponad 25 tys. t surowej benzyny.
Prace obejmują wykonanie siódmej nitki rurociągu o symbolu R7, który przebiegać będzie po lądzie oraz pod rzeką Martwa Wisła. Rurociąg będzie wykonany z rur stalowych łączonych metodą spawania. Po zespawaniu rur będą one zabezpieczone przed korozją i rozszczelnianiem. Dodatkowo cała infrastruktura wyposażona będzie w system monitoringu.
Przejście rurociągu R7 pod Martwą Wisłą zostanie wykonane w nowoczesnej, przyjaznej środowisku i bezwykopowej technologii horyzontalnego przewiertu sterowanego (ang. Horizontal Directive Drilling). Przewiert będzie miał około 266 m długości, a sam rurociąg o średnicy 60 cm będzie ułożony minimum 5 m pod dnem rzeki.
Pierwszym etapem budowy jest wykonanie uprzednio ściśle zaprojektowanego przewiertu pilotowego. Do kontroli położenia świdra służy system sterowania, czyli sonda i komputer nim sterujący. System pozwala na precyzyjne wykonanie przewiertu z jednej strony rzeki na drugą.
W drugim etapie, po wykonaniu przewiertu pilotowego, otwór wiertniczy będzie poszerzony o około 50-100% w stosunku do średnicy rury a wydrążona ziemia będzie usuwana z wierconego otworu za pomocą płuczki. Prace budowlane, które będą trwały około 10 tygodni, wykona firma POL-AQUA.
Zastosowane rozwiązania i technologie spełniają wymagania Najlepszej Dostępnej Techniki (BAT – Best Available Technology) w zakresie emisji i zużycia mediów. Są energooszczędne i przyjazne środowisku naturalnemu zapewniając jednocześnie najwyższej jakości produkt. W październiku ub. r. Wojewoda Pomorski wydał zgodę na budowę przewiertu pod Martwą Wisłą. Specjaliści wówczas ocenili, że budowa i użytkowanie nowego rurociągu R7 w zasadniczy sposób nie zmienią oddziaływania rafinerii na rezerwaty, parki krajobrazowe, obszary chronionego krajobrazu oraz obszary NATURA 2000.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl