logo

Ogólne

W ubiegłym roku LOTOS Oil zwiększył o blisko 10% swoją sprzedaż na rynek czeski i słowacki. Do odbiorców w obu krajach trafiły przede wszystkim oleje przemysłowe, przekładniowe oraz najwyższej jakości oleje hydrauliczne.

- Na tym nie koniec, stopniowo wchodzimy na oba rynki z olejami samochodowymi pod marką LOTOS i Turdus. Rozwijamy kontakty z dystrybutorami i odbiorcami przemysłowymi, tak aby spełniać wymagania i oczekiwania klientów. Nasi specjaliści i technolodzy na miejscu konsultują problemy i zagadnienia związane z gospodarką smarowniczą – zapewnia Artur Warsocki, szef sprzedaży zagranicznej LOTOS Oil. – Jestem przekonany, że zbliża się moment, kiedy obok naszych olejów i smarów w Czechach i na Słowacji pojawi się również nasz serwis olejowy.

W 2006 r. na rynek naszych południowych sąsiadów trafiło z LOTOS Oil ponad 6 tys. ton różnego rodzaju produktów smarnych. - Od samej wielkości sprzedaży, ważniejsze jest jednak to, że klienci rozpoznają markę LOTOS, że jesteśmy wiarygodnym i atrakcyjnym partnerem – podkreśla Warsocki.

Tygrysy Europy

Polska jest trzecim największym partnerem gospodarczym Czech. W 2006 r. wzajemne obroty handlowe obu krajów przekroczyły 8,5 mld euro. Według szacunków UNCTAD (Konferencja ONZ ds. Handlu i Rozwoju) Czesi przyciągnęli w zeszłym roku 5,4 mld dolarów inwestycji. Powstanie tam m.in. fabryka samochodów Hyundaia, na którą Koreańczycy wyłożą docelowo ok. 1,2 mld dolarów. Warto dodać, że w polskim eksporcie do Czech obok metali i wyrobów metalowych, produktów mineralnych i maszyn, to właśnie produkty przemysłu chemicznego i tworzywa sztuczne stanowią najważniejsza pozycję. Asortyment w imporcie z Czech jest podobny: metale i wyroby z nich, maszyny i urządzenia, tworzywa sztuczne i pojazdy.

Podobnie szybko rozwija się Słowacja. PKB tego kraju wzrósł w całym 2006 r. o 8,3% w porównaniu z rokiem 2005. W czwartym kwartale ub. roku wzrost ten wyniósł nawet 9,6%. – Dla nas jako producenta środków smarnych, nie uszedł uwadze również fakt, że według dostępnych informacji już za rok słowacki przemysł motoryzacyjny będzie tworzył blisko 30% słowackiej produkcji eksportowej. Dwie fabryki: PSA Peugeot Citroen i KIA Motors wytworzą w 2008 r. aż 4 procent PKB. – wskazuje Jacek Neska, prezes LOTOS Oil S.A. - To może być zaskoczeniem, ale analizując te dane, łatwo można dojść do wniosku, że Słowacja stanie się największym producentem samochodów na świecie w przeliczeniu na jednego obywatela – dodaje prezes Neska. – Nas nie może, tam nie być.

LOTOS Oil wchodzi w skład grupy kapitałowej LOTOS. W ramach grupy spółka zajmuje się produkcją i dystrybucją olejów smarnych, bazowych oraz przemysłowych, a także smarów. Od wielu lat firma jest niekwestionowanym liderem rynku olejów silnikowych w Polsce. Spółka posiada trzy wydziały olejowe w Czechowicach, Jaśle i Gdańsku. Według najnowszych badań B.P.S. Consultants Poland Ltd w 2006 r. LOTOS Oil był zdecydowanym liderem rynku olejów silnikowych w Polsce w tyle pozostawiając zarówno krajowych, jak i zagranicznych konkurentów. Marka LOTOS jest spontanicznie wymieniana jako pierwsza w kategorii olejów silnikowych. W ubiegłym roku spółka podjęła również decyzję o wzmocnieniu marki TURDUS, która stanie się marką dedykowaną do profesjonalnych zastosowań. Produkty oferowane przez LOTOS Oil spełniają wymagania najsurowszych norm. Całość procesów produkcyjnych objęta jest Systemem Zarządzania Jakością, zgodnym z międzynarodową normą ISO 9001: 2000. Spółka LOTOS Oil jako pierwsza spółka Grupy LOTOS otrzymała certyfikat systemu zarządzania jakością zgodnym z wymaganiami systemu AQAP 2110.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl