logo

Ogólne

Około 8 USD na baryłce. To średni poziom marży w II kwartale tego roku, jaki dla europejskich rafinerii wyposażonych w instalacje krakingu podaje międzynarodowa firma brokerska JBC Energy (dawniej PVM). Poziom marży rafineryjnej Grupy LOTOS w tym samym okresie nie powinien być gorszy.

Dla przypomnienia w I kwartale 2008 r. średni poziom takiej marży rafineryjnej, wyniósł 4,44 USD na baryłce.

– Warunki rynkowe, dla prowadzenia działalności rafineryjnej w drugim kwartale 2008 roku, były lepsze w porównaniu z okresem analogicznym ubiegłego roku – podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS S.A. – Pozwala to spodziewać się dobrych informacji dotyczących wyników finansowych, jakie Grupa LOTOS wypracowała od marca do czerwca bieżącego roku. Szczegółowe dane na ich temat przekażemy rynkowi 13 sierpnia.

Dyferencjał Brent/Ural (czyli różnica w cenie obu gatunków ropy) był na zbliżonym poziomie, do tego jaki odnotowano w II kwartale 2007 r. Wtedy dyferencjał Brent/Ural wyniósł 3,72 USD na baryłce. Negatywny wpływ na prowadzenie działalności rafineryjnej w II kwartale 2008 r. miało natomiast umacnianie się złotówki względem waluty amerykańskiej.

Większy popyt, mniejsza podaż diesla

W okresie od marca do czerwca br. zwiększeniu uległy notowania cen oraz cracki średnich frakcji pochodzących z przerobu ropy naftowej, w tym m.in. oleju napędowego i paliwa lotniczego. Wiąże się to przede wszystkim z występującym w tym czasie zwiększonym popytem na te rodzaje paliw. W II kwartale 2008 r. szczególnie duże zapotrzebowanie na diesla i paliwo Jet A1 wystąpiło w krajach europejskich oraz Chinach. W tym ostatnim przypadku wiąże się to przede wszystkim z końcowym etapem przygotowań do tegorocznych Igrzysk Olimpijskich. Jednocześnie w II kwartale br. niektóre rafinerie z Wielkiej Brytanii, Niemiec czy Finlandii – istotni dostawcy średnich destylatów z przerobu ropy – zorganizowali postoje remontowe, co bezpośrednio wpłynęło na spadek podaży m.in. oleju napędowego czy paliwa lotniczego.

Dzięki przygotowanej odpowiednio wcześnie szczegółowej analizie rynkowej oraz precyzyjnie i efektywnie zorganizowanemu systemowi dostaw LOTOS w II kwartale 2008 r. był w stanie sprzedać spory wolumen wysokomarżowych produktów naftowych, w momencie największego na nie zapotrzebowania. Warto przypomnieć, że w samym I kwartale br. Grupa LOTOS sprzedała 630 tys. ton oleju napędowego (najwięcej spośród wszystkich produktów gdańskiej rafinerii) oraz 123 tys. ton paliwa lotniczego. całym 2007 r. LOTOS wprowadził na rynek ponad 2,8 mln ton diesla i 442 tys. ton paliwa lotniczego. W 2010 r. po finalizacji Programu 10+ rafineria w Gdańsku istotnie zwiększy produkcję wysokomarżowych produktów naftowych. Zakład będzie w stanie wyprodukować m.in. dodatkowe 3 mln ton diesla, co wpisze się odpowiednio w planowany na nadchodzące lata wzrost popytu na to paliwo zarówno w Polsce, jaki i całej Europie.

Co przyniesie III kwartał?

W ostatnich dniach pierwszy raz od wielu tygodni można było zaobserwować spadek notowań cen ropy naftowej na światowych rynkach. Wyraźnie zmniejszył się także popyt na ropy z M. Północnego. Spadające marże rafineryjne i planowane kolejne przestoje remontowe w europejskich rafineriach spowodowały na początku lipca br. spadek zainteresowania ropą. Trend spodkowy trwa zaledwie od kilku dni i trudno na tej podstawie prognozować, to na jakim średnim poziomie notowania cen ropy uplasują się w III kwartale 2008 r., a wraz z nimi również notowania i cracki produktów naftowych. Jednak mimo ostatnich spadków notowania ropy są nadal na bardzo wysokim poziomie.

Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy LOTOS S.A. (spółka matka, zarządza rafinerią w Gdańsku), LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i firmy wydobywczej Petrobaltic wchodzi 14 spółek córek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec marca 2008 r. wyniosło 4871 osób. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy LOTOS w 2007 r. przekroczyły 13,125 mld zł. Zysk netto koncernu w tym okresie, przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej, osiągnął 777 mln zł Moce przerobowe rafinerii w Gdańsku wynoszą 6 mln ton ropy naftowej rocznie. W 2007 r. Grupa LOTOS sprzedała ponad 7,1 mln ton produktów, z czego ponad 4,6 mln ton stanowiły paliwa (benzyny, olej napędowy oraz lekki olej opałowy). Grupa LOTOS zanotowała w 2007 r. 23,9% udział w krajowym rynku paliw ogółem. W ramach zaktualizowanej strategii, opublikowanej w czerwcu 2008 r., Grupa LOTOS planuje do 2012 r. m.in. wzrost przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii do 10,5 mln ton rocznie, uzyskanie bezpośredniego dostępu do złóż za granicą oraz wzrost udziału w krajowym rynku paliw do 30%.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl