logo

Działalność handlowa

31,4% polskich kierowców kupuje oleje silnikowe marki LOTOS wynika z wiosennych badań „Moto Scan 2008”. Przeprowadził je ośrodek Qualifact Badania Rynkowe i Doradztwo. Tym samym spółka LOTOS Oil pozostaje liderem krajowego rynku sprzedaży olejów silnikowych.

Po olejach marki LOTOS, na drugim miejscu, znalazł się Mobil (25,2%), a na trzecim Castrol (16,2%). Kolejne miejsca zajęły: Shell (7,8%), Elf (6,7%), Orlen (5,4%), Texaco (1,7%) oraz Ford 1,0%).

LOTOS numerem 1

W kategorii znajomości marki, która jako pierwszą przychodzi na myśl respondenci najczęściej wymieniali LOTOS - 30% wskazań. Blisko 18,5% kierowców przyznało, że jest to najnowocześniejsza marka olejów, nadająca standard całej branży. Oleje LOTOS są także liderem wśród właścicieli samochodów do 3 lat. Wybiera je blisko 22,5% respondentów z tej grupy. W kategorii użytkowników samochodów od 3 do 10 lat oleje LOTOS wybiera 42% badanych kierowców. Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego oraz badań własnych Qualifactu, rynek olejów silnikowych w Polsce w okresie od kwietnia 2007 r. do kwietnia 2008 r. oszacowano na 65,7 mln litrów. Statystycznie biorąc do każdego z blisko 13,5 miliona zarejestrowanych w kraju samochodów osobowych, kupiono blisko 4,9 litra oleju. W Polsce nadal największą popularnością cieszą się oleje mineralne (43,5%) i półsyntetyczne (32,9%). Oleje syntetyczne kupuje 23,6% respondentów. W blisko 80% wypadków kierowcy kupowali olej tylko na wymianę, kolejne 16% zadeklarowało kupno na wymianę i dolewki, a tylko 4% dokonało zakupu oleju na dolewki.

Sklepy i warsztaty

Polscy kierowcy kupują oleje silnikowe najczęściej w warsztatach samochodowych oraz sklepach motoryzacyjnych. Spora grupa kupuje je również na stacjach benzynowych. Łącznie przez te kanały dystrybucji trafia na rynek, według najnowszych badań Qualifact, ponad 83,5% wszystkich olejów.

Blisko 69% kierowców wymienia olej w warsztatach i stacjach serwisowych. Pozostali robią to we własnym zakresie. Ciekawie wyglądają te wyniki, gdy popatrzymy na analizę miejsc zamieszkania kierowców, którzy samodzielnie dokonują wymiany. Okazuje się, że są to najczęściej mieszkańcy wsi i miast do 50 tys. mieszkańców oraz miast powyżej 200 tys. mieszkańców.

Wymiana najczęściej co 10 tys. km

Ponad połowa z ankietowanych kierowców wskazała, że wymienia olej silnikowy, co 10 tys. km, a 22%, że co 11 – 15 tys. km. Gdy jednak spojrzymy na roczne przebiegi samochodów okazuje się, że większość respondentów wymienia olej raz do roku; niecałe 19%, rzadziej niż raz do roku, a tylko 20% raz na pół roku.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl