
LOTOS Oil SA jest w grupie największych producentów olejów silnikowych w krajach Grupy Wyszehradzkiej. Spółka chce konsekwentnie umacniać swoją obecność na najważniejszych rynkach w regionie. Dynamiczny rozwój oraz realizowane i planowane inwestycje zagraniczne już dziś stawiają Republikę Czeską w gronie strategicznych partnerów LOTOS Oil.
Czechy to ulubiony kraj inwestorów. Tylko w ubiegłym roku ulokowali nad Wełtawą blisko 11 mld dolarów, znacznie więcej niż w Polsce. Ale polskie firmy tez korzystają na tym. Porównując osiem miesięcy tego i ubiegłego roku, eksport do Czech, liczony w euro wzrósł aż o 53,3 proc. - Obserwujemy czeską gospodarkę bardzo uważnie. Imponujący jest zwłaszcza dynamiczny i trwały wzrost produkcji i eksportu. W przypadku samochodów, choć nie tylko, widzimy zresztą efekty tej ekspansji również u nas. Od wielu miesięcy, Skoda jest drugą marką pod względem sprzedaży nowych samochodów na polskim rynku – stwierdził Jacek Matracki, dyrektor ds. handlu spółki LOTOS Oil.
Obok polskiego, właśnie rynki takie jak czeski są ważne i perspektywiczne. Decyduje o tym specyfika wewnętrznych uwarunkowań, preferencje konsumenckie i bliskość geograficzna. Według danych czeskiego urzędu statystycznego wartość polskiego eksportu na ten rynek w segmencie oleje ropopochodne i oleje z żywic wyniosła 152 678 tys. euro. Co stanowiło około 18,8 % całego polskiego eksportu nad Wełtawę. - W tym roku sprzedamy na czeski rynek około 5 tys. ton różnego rodzaju produktów. Od samej wielkości sprzedaży, ważniejsze jest to, że Klienci coraz częściej sięgają po „LOTOSY”, że jesteśmy dobrze oceniani. Że już teraz obserwujemy rosnące zainteresowanie hurtowni czy warsztatów w nawiązywaniu z nami współpracy – zapewnia Artur Warsocki, szef sprzedaży zagranicznej LOTOS Oil. – Przyjęliśmy zasadę, że nie sprzedajemy każdemu, kto zwróci się do nas po zakup. Na tym rynku chcemy mieć 3., 4. dystrybutorów, którzy będą sprzedawać nasze oleje i do nich będziemy kierować zapytania spływające do nas – dodaje Warsocki.
LOTOS zalecany do Skody
Na rynek czeski LOTOS Oil wprowadza produkty z najwyższej półki. Oleje silnikowe LOTOS posiadają aprobaty i dopuszczenia wszystkich najważniejszych producentów samochodów: Volkswagena, Mercedesa czy Volvo. Zatem mogą być również stosowane w silnikach różnych modeli Skody. Oferta dostosowana jest do wymagań użytkowników zarówno samochodów z silnikami benzynowi, jak i diesla. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się syntetyczne oleje LOTOS m.in. Traffic Thermal Control, ale także pozostałe produkty wchodzące w skład rodziny LOTOS np. olej mineralny, a także rodzina olejów TURDUS.
Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i firmy wydobywczej Petrobaltic wchodzi 17 spółek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej w dniu 30 września 2006 r. wyniosło 5545 osób. To o 110. pracowników więcej niż pod koniec 2005 r. Skonsolidowany zysk netto Grupy Kapitałowej LOTOS za II kw. 2006 r., przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, wg MSSF wyniósł 276 mln zł, w stosunku do blisko 103 mln zł za I kw. 2006 r. Skonsolidowany zysk netto Grupy Kapitałowej LOTOS za cały 2005 r., przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, wg MSSF wyniósł ponad 915 mln zł. To o ponad 372 mln zł więcej niż w 2004 r. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej LOTOS za 2005 r., wg MSSF osiągnęły wysokość 9.645.545 tys. zł. Dla porównania w 2004 r. było to 7.450.313 tys. zł. Prognozowane, skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Kapitałowej LOTOS za cały 2006 r. oszacowano na 13.436.000 tys. zł. Skonsolidowany zysk netto na koniec roku, przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, powinien wynieść 657 mln zł.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl