
Ogólne
Rafineria Czechowice będzie produkowała i sprzedawała oleje i smary pod marką LOTOS. Umowy o produkcji i sprzedaży podpisano we wtorek w Gdańsku. Jej sygnatariuszami jest Grupa Lotos SA, Rafineria Czechowice SA i Lotos Oil SA.
- Podpisanie porozumienia jest ważnym krokiem na drodze do konsolidacji Grupy Lotos, którą budujemy wraz z rafineriami w Czechowice, Jasło i Glimar w Gorlicach - podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy Lotos SA. - Jestem przekonany, że jest to wstęp do ścisłej współpracy między naszymi firmami. W najbliższym czasie czeka nas usprawnienie systemu komunikacji, logistyki oraz współpracy handlowej. Konsolidacja z rafineriami południowymi przyniesie pozytywny efekt synergii w postaci lepszych wyników finansowych dla wszystkich podmiotów Grupy Lotos. Jestem przekonany, że jest to możliwe - dodaje prezes Olechnowicz.
Na mocy porozumienia Rafineria Czechowice będzie mogła produkować środki smarne wg. technologii i na bazie surowców GL SA, niezależnie będzie też wciąż mogła wykorzystywać swoje technologie.
- Wierzę, że podpisane umowy i wynikająca z nich współpraca handlowa przyniosą korzyści zarówno Grupie Lotos SA, jak i Rafinerii Czechowice jeszcze w tym roku. Witam Rafinerię Czechowice w Grupie Lotos! - mówił zdecydowanie Paweł Olechnowicz.
Zamówienia na środki smarne będą pochodzić z Lotos Oil , która to spółka będzie pełniła rolę koordynatora polityki w obszarze środków smarnych dla całej grupy kapitałowej GL SA.
RC zyskała również prawo do korzystania i produkcji olejów pod marką "LOTOS"
- Widzimy bardzo duże możliwości wykorzystania specyfiki produktów, które wytwarzają "Czechowice". Mam tu na myśli smary oraz grupy pewnych olejów. Nie do przecenienia jest bliskość rynku o istotnym potencjale - podsumowuje Krzysztof Czyż, prezes zarządu spółki Lotos Oil. Oferta produktowa obydwu producentów jest komplementarna. LOTOS jest liderem w olejach silnikowych, natomiast Rafineria Czechowice posiada silną pozycję w olejach przemysłowych - mamy do czynienia z klasyczną synergią - dodaje Czyż.
- W naszej historii więcej jest technologicznych perełek, oleje dla wojska do czołgów, smary do rakiet kosmicznych. Przykładów jest naprawdę wiele. Ale teraz chcemy się skupić na teraźniejszości i przyszłości. Ta zaś związana jest z konsolidacją w Grupie Lotos. Rafinerie południowe zyskują lidera grupy, partnera i zarazem właściciela i w takiej grupie możliwe jest skonsolidowanie działań poprzez współprace różnych obszarów aktywności - uważa Henryk Malesa, prezes zarządu rafinerii Czechowice S.A.
Analitycy rynku paliwowego oceniają, że w ubiegłym roku sprzedano w Polsce około 210 tys. ton olejów smarowych różnych typów. Według ostrożnych szacunków oleje silnikowe stanowiły 48 % ogółu sprzedanych olejów. Najbardziej znaną marką na polskim rynku pozostaje gdański LOTOS z ponad 30 procentowym udziałem w rynku. Według badań przeprowadzonych przez BPS Consultants Group, wskaźnik znajomości tej marki wynosi 63%, wspomagana zaś sięga aż 84%.