
Kilka wydarzeń z ostatnich dni stwarza możliwości bliższego przyjrzenia się realizacji strategii rozwoju Grupy LOTOS SA Strategia ta przewiduje maksymalne wykorzystanie możliwości przerobu ropy oraz rozwijanie działań technicznych zwiększających rentowność tego przerobu, dynamicznego marketingu poszerzającego sprzedaż produktów zarówno na rynku polskim jak i eksportowym. Działania te są elementem, długofalowej strategii polegającej na intensywnej budowie wartości Grupy LOTOS z korzyścią dla większościowego właściciela – skarbu państwa i inwestorów giełdowych.
Program dla Południa
Nowe rozwijające się rynki dla produktów Grupy LOTOS, inwestycje i nowe miejsca pracy, to najważniejsze założenia strategii na najbliższe lata dla rafinerii południowych, ale nie wszystkie jakie przygotowała Grupa LOTOS.
Rafineria Czechowice
Rafineria w Czechowicach stanie się ogólnopolskim centrum logistycznym dystrybucji paliw. Już teraz funkcjonuje tam nowoczesny terminal paliwowy oraz zmodernizowany park zbiorników, ale nie tylko. W tej chwili już trwają prace nad kolejnymi inwestycjami mającymi na celu pełne zagospodarowanie posiadanego przez Rafinerię Czechowice potencjału. Po restrukturyzacji zakład przejmie produkcję esterów metylowych, co znakomicie wpisuje się w realizację strategii Grupy LOTOS SA.
Rafineria Jasło
Całkowicie zrestrukturyzowana Rafineria Jasło to najlepiej zmodernizowany zakład, który w dalszym ciągu będzie zajmował się produkcją paliw, asfaltów, parafin oraz przerobem tworzyw sztucznych i przepracowanych olejów silnikowych. W ramach strategii rozwoju Grupy LOTOS przewidzianej dla rafinerii południowych dla LOTOS Jasło rozważana jest budowa zakładu przerobu opon samochodowych. W Jaśle od ubiegłego roku funkcjonuje nowoczesny terminal paliw wraz ze zmodernizowaną bazą zbiorników.
Rafineria Glimar
Grupa LOTOS w dalszym ciągu podtrzymuje zainteresowanie przejęciem najważniejszej części firmy, czyli instalacji Hydrokompleku. Glimar od kilku lat znajdował się w bardzo trudnej sytuacji finansowej. By nie zaprzepaścić nakładów poniesionych na rzecz zakładu, musi jak najszybciej zostać przeprowadzony proces restrukturyzacji firmy. Grupa LOTOS nie ma żadnego wpływu na zarządzanie aktywami rafinerii. Po ogłoszeniu upadłości majątek Glimaru przejął syndyk. W chwili obecnej Grupa LOTOS prowadzi szereg działań mających na celu złagodzenie społecznych skutków upadłości spółki poprzez przejmowanie pracowników upadłej rafinerii i tworzenie nowych miejsc prac w rejonie Gorlic. Między innymi w tym celu powołała spółkę LOTOS Park Technologiczny, którego podstawowym zdaniem jest aktywizacja struktur biznesowych wokół Rafinerii Glimar.
Pozytywne wyniki finansowe
Grupa LOTOS w III kwartale 2005 roku wypracowała zysk netto w wysokości 380,9 mln zł z 231,3 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego, który okazał się znacznie lepszy od konsensusu rynkowego, który wyniósł 188,5 mln zł. Przyczyn wzrostu przychodów Grupy LOTOS należy szukać przede wszystkim w: zwiększeniu o ok. 20% masy sprzedaży, spowodowanym wzrostem przerobu ropy naftowej w rafinerii w Gdańsku; we wzroście cen ropy naftowej i utrzymującej się dobrej koniunkturze produktów naftowych na rynkach światowych; udanej konsolidacji biznesowej i kapitałowej z rafineriami południowymi i Petrobaltikiem. Biorąc pod uwagę rekordowe dane finansowe za III kwartał 2005 r. spółka podnosi prognozę całorocznego zysku netto, który wg MSSF na koniec bieżącego roku wyniesie ok. 643,5 mln zł. Poprzednia prognoza szacowała zysk netto Grupy LOTOS wg MSSF w 2005 r. na ok. 404 mln zł. Poprzez inwestycje oraz rozbudowę i modernizacje instalacji gdańska rafineria zwiększyła moce przerobowe z 4,5 do 6 mln ton ropy rocznej. Przerób ropy w III kwartale 2005 r. wzrósł do 1.483 tys. ton, tj. o blisko 24% w porównaniu z III kwartałem 2004 r. Aktualnie zdolności przerobowe instalacji produkcyjnych gdańskiej rafinerii wykorzystywane są w blisko 99%. Łączna sprzedaż produktów Grupy LOTOS w III kwartale 2005 r. wyniosła 1.688 tys. ton i była wyższa od wartości przerobu gdańskiej rafinerii w analogicznym okresie o ok. 205 tys. ton.
Zaplanowana na lata 2005-2010 strategia Grupy LOTOS zakłada: pełną realizację Programu Kompleksowego Rozwoju Technicznego (PKRT), który uczyni z rafinerii gdańskiej najbardziej ekologiczną rafinerię w basenie Morza Bałtyckiego. Realizację Programu Rozwoju Sieci Stacji Paliw (PROSTA), który zakłada rozbudowę sieci stacji własnych koncernu. Pełną kontrolę kanałów dystrybucji, restrukturyzację i rozwój aktywów rafinerii południowych, w tym modernizację bazy magazynowej i budowę terminali. Rozwój
w obszarze wydobycia ropy naftowej w oparciu o zasoby ludzkie i techniczne Petrobaltiku, zakładając możliwość eksploracji złóż ropy naftowej na morzu i lądzie, również poza granicami Polski.
Asfalt na polskie drogi
Zakończono budowę nowoczesnej instalacji Biturox do produkcji wysokiej jakości asfaltów. Nowa, sterowana komputerowo instalacja, wartości 6,5 mln euro, może wyprodukować 70 ton asfaltu na godzinę, czyli ok. 400 tys. to w ciągu roku, w sposób ciągły i utrzymując stabilne właściwości produktów. Proekologiczna inwestycja, pozwalająca na redukcję emisji dwutlenku siarki do atmosfery w 75 %, nie wymaga dużych nakładów energii a dodatkowo odzyskiwane jest ciepło. W tym roku unowocześniono również instalację do produkcji asfaltów modyfikowanych. Obecnie do LOTOS Asfalt należy ponad połowa krajowego rynku asfaltów, który stale się rozwija. Strategia LOTOSU znakomicie wpisuje się w narodowy program budowy autostrad. W jego ramach do 2010 r. Ma powstać 1500 km autostrad, a na odcinku kolejnych 18,5 tys. km dróg wystąpi konieczność wymiany nawierzchni.
Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której wchodzą: spółka wydobywcza Petrobaltic SA, Rafineria Czechowice SA, Rafineria Jasło SA, Rafineria Nafty Glimar SA w upadłości oraz 15 spółek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej LOTOS pod koniec września 2005 r. wynosiło 5292 osoby. W trzecim kwartale 2005 r. Grupa LOTOS zarobiła na czysto blisko 381 mln zł. Zysk netto Grupy LOTOS SA (spółki matki) za 2004 r. wyniósł 534,4 mln zł wobec 248,2 mln zł z 2003 r. Skonsolidowany zysk netto grupy kapitałowej LOTOS w 2004 r. wyniósł 572 mln zł. Przychody ze sprzedaży w roku 2004 to kwota 10 283,2 mln zł. W roku 2003 osiągnięto 8 432,8 mln zł. W roku 2004 zanotowano też znacznie wyższy zysk z działalności operacyjnej – ok. 570 mln zł w stosunku do 351 mln zł w roku 2003. Zgodnie z prognozą skonsolidowany zysk netto grupy kapitałowej LOTOS na koniec 2005 r. wg Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej powinien osiągnąć wielkość ok. 643,5 mln zł, przy prognozowanych przychodach na poziomie ponad 10 mld zł.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS SA tel.(58) 308 75 70 (0) 505 050 454 ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl