
70 ton asfaltów na godzinę, 400 tys. ton w ciągu roku zapewni spółce LOTOS Asfalt nowoczesna instalacja Biturox, którą przygotowano do uruchomienia na terenie rafinerii Grupy LOTOS w Gdańsku. Dobowa produkcja asfaltu z tej instalacji jest w stanie pokryć zapotrzebowanie na wybudowanie około dwóch kilometrów autostrady. Nowa instalacja Biturox zwiększy potencjał produkcyjny spółki do 800 tys. ton produktów rocznie. Wartość przedsięwzięcia to około 6,5 mln euro.
Dzięki nowej instalacji, wyposażonej w zaawansowany system rozproszonego sterowania procesem wytwórczym, LOTOS Asfalt będzie mógł produkować asfalty w sposób ciągły. Pozwoli to na utrzymanie stabilnych właściwości produktów. Jakość gwarantuje komputerowa kontrola procesu produkcyjnego.
Przy budowie instalacji zastosowano nowatorskie rozwiązania proekologiczne. System utylizacji gazów powstających przy produkcji pozwala na redukcję emisji dwutlenku siarki z instalacji do atmosfery w ok. 75 proc. Wytwarzanie asfaltów na nowej instalacji nie wymaga dużych nakładów energii a dodatkowo odzyskiwane jest ciepło.
- Zakończenie budowy tej zaawansowanej technologicznie instalacji to kolejny dowód na to, że LOTOS dynamicznie rozwija się- podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Zarządu GL SA. Nowa inwestycja doskonale wpisuje się w naszą strategie dotyczącą rozwoju rynku asfaltów w naszym kraju.
W tym roku w gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS unowocześniono również instalację do produkcji asfaltów modyfikowanych. Przy utrzymaniu sprawdzonej metody produkcji tych zaawansowanych technologicznie asfaltów uzyskano dwukrotne zwiększenie wydajności instalacji.
- Sprzedaż naszych asfaltów wzrasta bardzo dynamicznie - dodaje Krzysztof Brygała, prezes LOTOS Asfalt. Gdyby nie nowe instalacje trudno byłoby nam nadążyć w najbliższej przyszłości z realizacją dużej ilości zamówień.
Potencjał produkcyjny LOTOS Asfalt to dziś ilościowo ponad połowa polskiego rynku, który będzie się stale rozwijał. Grupa LOTOS przewiduje do 2010 r. zwiększenie udziału w krajowym rynku asfaltów do 50 proc. Strategia LOTOSU wpisuje się w narodowy program budowy autostrad. W jego ramach do 2010 r. ma powstać 1500 km autostrad, na odcinku kolejnych 18,5 tys. km dróg wystąpi konieczność wymiany nawierzchni. W 2004 roku asfalty z LOTOSU wykorzystano między innymi do budowy autostrady A-4 oraz autostrady A-2.
LOTOS Asfalt to spółka w 100% zależna od Grupy LOTOS. Swoim zasięgiem obejmuje również rafinerie Grupy LOTOS w Jaśle i Czechowicach. W obu firmach funkcjonują ośrodki produkcyjno – handlowe. Na południu wytwarzane są asfalty przemysłowe, masy asfaltowe, lepiki i emulsje asfaltowe. Gdańsk specjalizuje się w asfaltach drogowych.
Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której wchodzą: spółka wydobywcza Petrobaltic SA, Rafineria Czechowice SA, Rafineria Jasło SA, Rafineria Nafty Glimar SA w upadłości oraz 15 spółek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej LOTOS pod koniec września 2005 r. wynosiło 5292 osoby. Po trzech kwartałach 2005 r. Grupa LOTOS zarobiła na czysto blisko 381 mln zł. Zysk netto Grupy LOTOS SA (spółki matki) za 2004 r. wyniósł 534,4 mln zł wobec 248,2 mln zł z 2003 r. Skonsolidowany zysk netto grupy kapitałowej LOTOS w 2004 r. wyniósł 572 mln zł. Przychody ze sprzedaży w roku 2004 to kwota 10 283,2 mln zł. W roku 2003 osiągnięto 8 432,8 mln zł. W roku 2004 zanotowano też znacznie wyższy zysk z działalności operacyjnej – ok. 570 mln zł w stosunku do 351 mln zł w roku 2003. Zgodnie z prognozą skonsolidowany zysk netto grupy kapitałowej LOTOS na koniec 2005 r. wg Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej powinien osiągnąć wielkość ok. 643,5 mln zł, przy prognozowanych przychodach na poziomie ponad 10 mld zł.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS SA tel.(58) 308 75 70 (0) 505 050 454 ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl