logo

Działalność rafineryjna

Po testach procesowych wykonanych pod koniec października br., na pilotowej instalacji SDA/ROSE Grupa LOTOS SA oraz firma M. W. Kellogg podpisały aneks dotyczący projektu bazowego instalacji SDA/ROSE na potrzeby Programu 10+. Przewidywane prace projektowe trwać mają do 26 tygodni.

Rafineria Grupy LOTOS SA w Gdańsku

Planowana w ramach Programu 10+ rozbudowa głównych instalacji produkcyjnych zakłada również zwiększenie przerobu pozostałości z ropy naftowej, a jednym z rozwiązań jest budowa instalacji odasfaltowania rozpuszczalnikowego (SDA – Solvent De Asphalting). Dla LOTOSU będzie ją projektować firma inżynierska KBR, nominowana przez M. W. Kellogg (licencjodawca), w oparciu o własną koncepcję techniczno-technologiczną o nazwie ROSE (Residual Oil Supercritical Extraction).

Projektowana instalacja SDA/ROSE służy do rozdzielenia pozostałości próżniowej po przerobie ropy naftowej na frakcję lżejszą – olej DAO (De-Asphalted Oil) oraz frakcję cięższą – komponent asfaltowy. Olej DAO będzie wsadem na nową instalację hydrokrakingu, której podstawowym produktem będą komponenty paliwowe: głównie olej napędowy i w mniejszej ilości benzyna, komponent asfaltowy ma służyć głównie do produkcji asfaltów, z opcją komponowania oleju opałowego.

Technologia ROSE pozwoli na efektywne optymalizowanie przerobu pozostałości z ropy: produkcję ciężkiego oleju (DAO i produkcję asfaltów, zależnie od aktualnych potrzeb rynkowych.

Kilka tygodni wcześniej z pomorskiej rafinerii LOTOSu do centrum badawczego KBR w Teksasie, wysłanych zostały pojemniki z ekstraktami, olejami oraz pozostałością po destylacji próżniowej ropy naftowej, z wykorzystaniem których amerykańscy inżynierowie przeprowadzali testy pilotowe.

– Badania przeprowadzone w Houston potwierdziły, że instalacja ROSE w Gdańsku, w konfiguracji z instalacją hydrokrakingu, zapewni uzyskanie z każdej baryłki przerabianej ropy większej ilości produktów lekkich, a więc dających wyższe marże – powiedział Wojciech Sieniawski, dyrektor biura budowy instalacji podstawowych Programu 10+.

Współpraca z M. W. Kellogg i KBR jest kontynuacją zobowiązań amerykańskich firm podjętych w 2005 r. w ramach Umowy Offsetowej związanej z zakupem przez Polskę samolotów F-16.

Program 10+ to ogromne przedsięwzięcie inwestycyjno-organizacyjne, zgodne z polityką polskiego rządu dla przemysłu naftowego oraz strategią Grupy LOTOS do 2012 r. Prace na placu budowy nowych instalacji technologicznych już się rozpoczęły. 9 sierpnia b.r., kiedy to zainaugurowano budowę instalacji hydroodsiarczania oleju napędowego (HDS), stanowiącą istotny elementem całego programu inwestycyjnego. Oprócz instalacji HDS, realizując Program 10+, na terenie rafinerii gdańskiej powstanie m.in. instalacja destylacji ropy naftowej, hydrokraking oraz wytwórnia wodoru. Wybudowane dzięki Programowi 10+ instalacje pozwolą na zwiększenie nie tylko wielkości, ale i głębokości (tzw. konwersji) przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii. Szczegółowe analizy renomowanych firm konsultingowych wskazują na istnienie trwałych tendencji popytu na średnie i ciężkie frakcje z przerobu ropy. Po realizacji Programu 10+ Grupa LOTOS będzie w stanie wprowadzić na rynek znacznie więcej wysokiej jakości produktów pochodzących z własnego przerobu ropy. Produkcja oleju napędowego wzrośnie o 3 mln ton rocznie, benzyn o 1 mln ton rocznie, a produktów ciężkich, m.in. takich jak asfalt o 500 tys. ton rocznie.

Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy LOTOS S.A. (spółka matka, zarządza rafinerią w Gdańsku), LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i firmy wydobywczej Petrobaltic wchodzi 15 spółek córek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec września 2007 r. wyniosło 5159 osób. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy LOTOS za cały 2006 r. przekroczyły 12,8 mld zł. Zysk netto koncernu na koniec 2006 r., przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej, osiągnął blisko 680 mln zł. Grupa LOTOS zanotowała w 2006 r. 26,5% udział w krajowym rynku paliw ogółem. Dla porównania w 2005 r. udział ten wyniósł 22,8% a w 2004 r. 21,5%. W ramach opublikowanej w czerwcu 2006 r. strategii Grupa LOTOS planuje do 2012 r. m.in. wzrost przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii do 10,5 mln ton rocznie, wzrost wydobycia z M. Bałtyckiego do 1 mln ton rocznie (ok. 265 tys. ton w 2006 r.), uzyskanie bezpośredniego dostępu do złóż za granicą oraz wzrost udziału w detalicznym rynku paliw w Polsce do 10% (ok. 7% w 2006 r.) i w rynku krajowym paliw ogółem do 30%.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl