
Ogólne
Silna grupa olejowa
Zgoda na powiązania kapitałowe i produkcyjne Grupy Lotos z rafineriami południowymi od samego początku oznaczała zasadnicze zmiany na rynku olejów smarowych. Włączenie w pierwszych dniach lutego w struktury Lotos Oil oddziałów produkcyjnych z Gdańska i Czechowic, to pierwszy krok ku utworzeniu silnej grupy olejowej.
- W konsekwencji powstał nowy i znaczący gracz nie tylko na polskim, ale i na europejskim rynku - uważa Leszek Stokłosa, prezes zarządu spółki Lotos Oil. - To tym ważniejsze, że dziś musimy już patrzeć o wiele dalej niż tylko na własne podwórko. Integracja europejska, również na rynku wyrobów smarowych oznacza nowe możliwości. Zwłaszcza na rynkach bliskiej zagranicy, gdzie jesteśmy obecni i gdzie chcemy nasz udział rozbudowywać.
Mapa nie kłamie - mówią na południu - Gorlice i Czechowice to okno na rynek wschodniej i środkowej Europy. To tym ważniejsze, że po wejściu do Unii Europejskiej to właśnie rynki państw Grupy Wyszechradzkiej i krajów nadbałtyckich otworzą się szerzej na polskie produkty.
Według zapowiedzi działania proeksportowe ukierunkowane na te rynki będzie również wspierać Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ), która wiosną tego roku ma zostać przekształcona w rządową agencję o nazwie Polska Agencja Promocji Gospodarczej (PAPG).
Możliwości te zauważono również w krajach obecnej Unii. Według UPS Europe Business Monitor 57% wiodących biznesmenów z Europy wierzy, że Europa Wschodnia będzie najbardziej atrakcyjną lokalizacją dla europejskich inwestycji w ciągu najbliższych trzech lat.
A u nas ?
Analitycy rynku oceniają, że w ubiegłym roku sprzedano w Polsce około 210 tys. ton olejów smarowych różnych typów. Według ostrożnych szacunków oleje silnikowe stanowiły 48 % ogółu sprzedanych olejów. To oznacza sprzedaż rzędu ok. 102 tysięcy ton rocznie.
Perspektywy rynku są obiecujące. Co prawda zakłada się stopniowy spadek zapotrzebowania na oleje silnikowe do około 95 tysięcy ton w 2004 roku, ale w tym samym czasie wzrośnie zapotrzebowanie na oleje przemysłowe do około 110 tysięcy ton w 2004 roku i 114 tysięcy ton w 2006 roku.
W produkcji tych olejów specjalizować się mają Czechowice i gorlicki “Glimar" od lat zresztą znane na tym rynku. Wyroby z południa jak chociażby komotole czy emulkopy wprowadzane są do zintegrowanej oferty handlowej.
Nieuchronna konsolidacja
W 2002 roku struktura producentów olejów na rynku krajowym była mocno zróżnicowana. Z jednej strony mieliśmy dwóch niekwestionowanych liderów Grupę Lotos (22,84%)i Orlen Oil (35,58), z drugiej zaś mnóstwo mniejszych graczy, których udział w rynku nie przekraczał najczęściej 5,8%. Zgoda na konsolidację z Gdańskiem rafinerii południowych i ich bloków olejowych w najbliższych miesiącach zmieni układ sił. Według danych TopOil w 2002 roku udziały w rynku olejów trzech południowych partnerów Gdańska szacowane były na ok. 15%. Zgoda na włączenie “Glimaru" i Czechowic (produkcja olejowa w Jaśle zostanie wygaszona) powinna zwiększyć udział GL w rynku olejów smarowych.
- Dla naszych rafinerii olejowa współpraca w ramach GL ma wielkie znaczenie. To nie tylko kwestia miejsc pracy, ale i rozwoju produkcji. Na tym rynku dostrzegamy i zdefiniowaliśmy interesujące nas nisze rynkowe - powiedział Henryk Malesa, prezes Rafinerii Czechowice S.A.
Co w przyszłości
Od 1 lutego 2004 roku, w struktury Lotos Oil zostały włączone oddziały produkcyjne z Gdańska i Czechowic, tym samym firma przekształciła się w spółkę handlowo-produkcyjną. Z myślą o rozwoju sprzedaży i elastycznym reagowaniu na zapotrzebowanie kontrahentów w ubiegłem roku przystąpiono do realizacji projektu sprzedaży bezpośredniej, pierwszym efektem tych prac było uruchomienie w Piotrkowie Trybunalskim pierwszego Centrum Logistyczno-Dystrybucyjnego. Wraz z nimi pojawili się też przedstawiciele handlowi. Pod koniec roku kolejne biuro handlowe uruchomiono
w Czechowicach.
- Pracujemy też nad wprowadzeniem systemu zarządzania systemu ISO
i zintegrowanych systemów informatycznych SAP - dodaje Stokłosa.
Ważnym punktem w strategii rozwoju Grupy Olejowej powinien stać się hydrokompleks budowany w rafinerii w Gorlicach. Po uruchomieniu pozwoli na produkcję nowoczesnych olejów bazowych.
- Współpraca z rafineriami południowymi to nowy impuls, który przyspieszy nasz rozwój - podkreśla Leszek Stokłosa.- Przez cały czas pracujemy nad rozszerzaniem asortymentu oferowanych wyrobów. Dążąc do tego, aby jeszcze lepiej i pełniej spełniać wymagania naszych klientów - zapewnia prezes Stokłosa.
Grupa LOTOS SA jest grupą kapitałową, w skład której wchodzi już 10 spółek spod znaku LOTOS. Grupa zatrudnia obecnie 2345 pracowników.
Zysk netto Grupy LOTOS SA za rok 2003 wyniósł 257 milionów złotych.
Marcin Zachowicz , rzecznik prasowy Grupa LOTOS SA
tel.(58) 308 75 70 / (0) 505 050 454 ul Elbląska 135,
80-718 Gdańsk
e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl www.lotos.pl