
Nowe, rozwijające się rynki dla produktów Grupy LOTOS, inwestycje i nowe miejsca pracy, to najważniejsze założenia strategii na najbliższe lata, jaką LOTOS przygotował dla rafinerii południowych.
LOTOS już zainwestował na południu ponad 235 mln zł. Dalsze, planowane inwestycje szacowane są na ponad 130 mln zł. Powstają zakłady produkcyjne i bazy dystrybucyjne w Rafinerii Jasło (RJ) i Rafinerii Czechowice (RC). W ubiegłym miesiącu przekazano do eksploatacji terminal paliwowy w RC. Trwają tu też przygotowania do uruchomienia fabryki świec i zniczy.
-Rozpoczynając działalność na południu Polski zakładaliśmy wykorzystanie możliwości położonych tam rafinerii w poszczególnych niszach produktowych – podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Zarządu Grupy LOTOS. Pomimo trudności w otoczeniu ekonomiczno - prawnym LOTOS dobrze spożytkował potencjał rafinerii południowych i całe zaplecze ludzi w tym regionie do stworzenia silnej pozycji biznesowej całej Grupy i pozycji spółki na południu Polski. Najlepiej świadczą o tym prowadzone tam inwestycje. Firmy rozwijają się, przybywa miejsc pracy.
Program restrukturyzacji, jaki realizuje LOTOS na południu Polski jest ukierunkowany przede wszystkim na wzrost wartości skonsolidowanej Grupy LOTOS. Kluczowe jest łączenie i konsolidowanie poszczególnych obszarów aktywności zarówno produkcyjnej jak i rynkowej.
Rafineria w Czechowicach
Rafineria w Czechowicach jest dla LOTOSU najważniejszym partnerem przy produkcji olejów przemysłowych. W struktury LOTOS Oil zostały włączone oddziały produkcyjne z Gdańska i Czechowic. W konsekwencji powstał nowy i znaczący gracz nie tylko na polskim, ale i na europejskim rynku. W Czechowicach funkcjonuje nowoczesny terminal paliwowy i zmodernizowany park zbiorników. Terminale w Jaśle i Czechowicach będą istotnymi elementami krajowego systemu logistyki Grupy LOTOS. Trwają prace studialne nad kolejnymi inwestycjami mającymi na celu pełne zagospodarowanie posiadanego potencjału. Po restrukturyzacji i konsolidacji z wyłączeniem przerobu ropy naftowej w Czechowicach będzie realizowana inwestycja estrów metylowych (tzw. FAME).
Rafineria Jasło
W Rafinerii Jasło po restrukturyzacji i konsolidacji pozostaną dwa obszary działań – produkcja paliw i zakład przerobu tworzyw sztucznych. Natomiast w ramach rozwoju na Południu, LOTOS Jasło rozważa budowę zakładu przerobu opon. Sytuuje to rafinerię jako spółkę recyklingową i idealnie wpisuje ją do struktur Grupy. W Jaśle od ubiegłego roku funkcjonuje nowoczesny terminal paliw wraz ze zmodernizowaną bazą zbiorników.
Rafineria w Gorlicach
Glimar od kilku lat znajdował się w bardzo trudnej sytuacji finansowej. W konsekwencji 21 grudnia 2004 roku zarząd Glimaru podjął uchwałę w sprawie rozpoczęcia procedury ogłoszenia upadłości spółki, jako najważniejsze z przesłanek podając utratę zdolności do regulowania zobowiązań oraz brak możliwości zakończenia procesu restrukturyzacji zobowiązań podatkowych. 19 stycznia 2005 roku sąd ogłosił upadłość spółki obejmującą likwidację majątku. Jednocześnie Grupa LOTOS prowadzi szereg prac mających na celu złagodzenie społecznych skutków upadłości spółki poprzez przejmowanie pracowników upadłej rafinerii i tworzenie nowych miejsc prac w rejonie Gorlic. Jak dotąd spółki z grupy kapitałowej zatrudniły ponad 100 osób pracujących wcześniej w Glimarze.
Obecnie LOTOS Oil dzierżawi aktywa olejowe Glimaru. Jednocześnie spółka LOTOS Kolej przejęła pracowników wydziału kolejowego rafinerii. Przyszłość rafinerii w Gorlicach jest uwarunkowana procesem upadłościowym. GL w dalszym ciągu podtrzymuje zainteresowanie Hydrokompleksem, w celu wkomponowania go w cały system produkcyjny.
LOTOS Park Technologiczny
Chcąc złagodzić społeczne skutki upadłości Glimaru Grupa LOTOS powołała spółkę LOTOS Park Technologiczny (LPT). Podstawowym zadaniem, jakie przed nią stoi jest aktywizacja struktur biznesowych wokół Glimaru i tworzenie nowych miejsc pracy. W działaniach osłonowych poprzez LPT firma tworzy stanowiska pracy dla zwolnionych pracowników rafinerii. Do 2010 roku LPT będzie wspierał rafinerie południowe w procesie restrukturyzacji.
Stacje Paliw
Sieć stacji LOTOS na południu Polski jest rozwijana stopniowo. Przybywa stacji własnych i partnerskich. Podpisana trzy miesiące temu umowa kupna stacji Esso sprawia, że na południe od Warszawy sieć Lotosu rozszerzyła się o 27 stacji paliw. Tylko w 5 południowych województwach od Wrocławia do Rzeszowa po tej transakcji zamiast dotychczasowych 21 stacji w barwach Lotosu, będziemy ich mieli o 12 więcej. Dodatkowe kilkanaście stacji to efekt podpisanej umowy o przejęciu sieci Slovnaft. Zaplanowane do końca roku działania pozwolą nam w najbliższych miesiącach na kolejne zwiększenie liczby stacji, a co za tym idzie zwiększenie udziałów rynkowych w detalicznej sprzedaży paliw.
Miejsca Pracy
W ramach restrukturyzacji i konsolidacji zmieni miejsce pracy 1576 osób. To duże, bodaj największe w Polsce i bardzo skomplikowane przedsięwzięcie. Proces restrukturyzacji i konsolidacji na południu przyniesie zwiększony stan zatrudnienia w stosunku do stanu wyjściowego. Z obecnych 1699 pracowników do 1816 w roku przyszłym.
Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której wchodzą: spółka wydobywcza Petrobaltic SA, Rafineria Czechowice SA, Rafineria Jasło SA, Rafineria Nafty Glimar SA w upadłości oraz 15 spółek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej LOTOS pod koniec września 2005 r. wynosiło 5292 osoby. W trzecim kwartale 2005 r. Grupa LOTOS zarobiła na czysto blisko 381 mln zł. Zysk netto Grupy LOTOS SA (spółki matki) za 2004 r. wyniósł 534,4 mln zł wobec 248,2 mln zł z 2003 r. Skonsolidowany zysk netto grupy kapitałowej LOTOS w 2004 r. wyniósł 572 mln zł. Przychody ze sprzedaży w roku 2004 to kwota 10 283,2 mln zł. W roku 2003 osiągnięto 8 432,8 mln zł. W roku 2004 zanotowano też znacznie wyższy zysk z działalności operacyjnej – ok. 570 mln zł w stosunku do 351 mln zł w roku 2003. Zgodnie z prognozą skonsolidowany zysk netto grupy kapitałowej LOTOS na koniec 2005 r. wg Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej powinien osiągnąć wielkość ok. 643,5 mln zł, przy prognozowanych przychodach na poziomie ponad 10 mld zł.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS SA tel.(58) 308 75 70 (0) 505 050 454 ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl