logo

CSR

Zrealizowany przez Grupę LOTOS S.A. projekt „Komunikacja pracownikom nowej strategii Grupy LOTOS S.A.” w ramach komunikacji wewnętrznej koncernu zdobył nagrodę główną „Złoty Spinacz 2007” w ogólnopolskim konkursie Związku Firm Public Relations. Projekt przygotowała agencja Martis Consulting. Autorką projektu jest Anna Pawelska.

W 2006 r. LOTOS przyjął nową strategię biznesową koncernu. Zarząd spółki podjął decyzję o rozpoczęciu kompleksowego projektu mającego za zadanie dotarcie z informacją o celach strategicznych grupy kapitałowej LOTOS do wszystkich jej pracowników, tj. 5,6 tys. osób. Głównym narzędziem były bezpośrednie spotkania, w które zostali zaangażowani, poza prezesem Grupy LOTOS S.A. - Pawłem Olechnowiczem, prezesi 15 spółek zależnych koncernu. W sumie zorganizowano 135 spotkań, realizowanych wg szczegółowego scenariusza, który przewidywał również anonimową ankietę, umożliwiającą szybkie pozyskanie informacji zwrotnych. Celem przedsięwzięcia było pozyskanie zrozumienia i akceptacji pracowników dla nowej strategii koncernu i udzielenie odpowiedzi na pytania związane z planowanymi zmianami. Zwrot wypełnionych ankiet osiągnął wysoki poziom 80 proc.

- Celem projektu było nie tylko przekazanie pracownikom Grupy LOTOS informacji na temat nowej strategii, w tym wskazanie, jaką rolę w jej realizacji spełnią pracownicy na poszczególnych stanowiskach. Kluczowym zadaniem było rozpoczęcie poprzez ten projekt procesu zmian w dotychczasowym modelu komunikacji wewnętrznej, tj. wsparcie budowy systemu dwukierunkowego, nastawionego na interakcję i otwartego na potrzeby informacyjne różnych grup zawodowych – mówi Anna Pawelska, autorka projektu.

- Projekt stanowi przykład naszych działań w zakresie społecznej odpowiedzialności pracodawcy poprzez dobrowolne zobowiązanie się do bieżącego informowania wszystkich pracowników o zmianach w strategii koncernu. Bezpośrednie zaangażowanie Zarządu we wdrożenie nowego standardu komunikacji stało się dowodem jego odpowiedzialności wobec pracowników. Zainicjowany w ubiegłym roku proces trwa nadal i – co najważniejsze – przynosi wymierne korzyści całej organizacji – dodaje Beata Jurkschat, szef Biura Komunikacji Grupy LOTOS S.A.

Złote Spinacze przyznawane przez Związek Firm Public Relations są jednym z najważniejszych wydarzeń w polskiej branży PR. Konkurs ma na celu podnoszenie standardów i zwiększanie profesjonalizmu branży PR poprzez promowanie najlepszych projektów realizowanych w kraju. Jest organizowany od 2003 roku.

Martis Consulting to agencja PR specjalizująca się m.in. w obsłudze spółek giełdowych, doradztwie strategicznym, relacjach z mediami, relacjach inwestorskich oraz CSR i komunikacji wewnętrznej. Martis Consulting ma również doświadczenie w realizacji kampanii informacyjnych związanych z wprowadzaniem podmiotów na GPW oraz komunikacji marketingowej. Wśród klientów agencji są największe krajowe przedsiębiorstwa obecne na warszawskiej giełdzie, m.in. Boryszew, Impexmetal, Polimex-Mostostal, Grupa LOTOS, MNI, Alchemia, Zakłady Azotowe w Puławach, Jutrzenka.

Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy LOTOS S.A. (spółka matka, zarządza rafinerią w Gdańsku), LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i firmy wydobywczej Petrobaltic wchodzi 16 spółek córek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec września 2007 r. wyniosło 5159 osób. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy LOTOS za cały 2006 r. przekroczyły 12,8 mld zł. Zysk netto koncernu na koniec 2006 r., przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej, osiągnął blisko 680 mln zł. Moce przerobowe rafinerii w Gdańsku wynoszą 6 mln ton ropy naftowej rocznie. W 2006 r. Grupa LOTOS sprzedała ponad 7 mln ton produktów ropopochodnych z czego ponad 4,5 mln ton stanowiły paliwa (benzyny, olej napędowy oraz lekki olej opałowy). Grupa LOTOS zanotowała w 2006 r. 26,5% udział w krajowym rynku paliw ogółem. Dla porównania w 2005 r. udział ten wyniósł 22,8% a w 2004 r. 21,5%. W ramach opublikowanej w czerwcu 2006 r. strategii Grupa LOTOS planuje do 2012 r. m.in. wzrost przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii do 10,5 mln ton rocznie, wzrost wydobycia z M. Bałtyckiego do 1 mln ton rocznie (ok. 265 tys. ton w 2006 r.), uzyskanie bezpośredniego dostępu do złóż za granicą oraz wzrost udziału w detalicznym rynku paliw w Polsce do 10% (ok. 7% w 2006 r.) i w rynku krajowym paliw ogółem do 30%.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl