
Równo rok temu odbyło się pierwsze spotkanie Rady Naukowej Akademii LOTOS (AL). Jego uczestnicy zainaugurowali wtedy program zmian w kulturze pracy i zarządzaniu firmą. Dziś podsumowano dotychczasowe osiągnięcia Akademii oraz przedstawiono plany na przyszłość.
Głównym celem AL jest dbanie o stały rozwój pracowników, budujących wartość firmy w oczach klientów oraz akcjonariuszy. Działalność Akademii wiąże się bezpośrednio z organizacją szkoleń, kursów i konferencji, dedykowanych osobom zatrudnionym w Grupie LOTOS (GL). Program finansowany jest ze środków własnych firmy.
Na czele AL stoi Rada Naukowa, w skład której wchodzą m.in.: prof.dr hab. Witold Orłowski, szef niezależnego ośrodka badań ekonomicznych w Łodzi; prof.dr hab.inż. Janusz Rachoń, rektor Politechniki Gdańskiej; prof.dr hab.inż. Edmund Wittbrodt, senator RP; dr hab. Wojciech Rybowski, prezes Zarządu Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów oraz dr Jan Szomburg, prezes Zarządu Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową.
- Pierwsze szkolenia z cyklu Akademii LOTOS rozpoczęliśmy w lutym 2005 roku - mówi Joanna Tyszka, dyrektor Biura Zarządzania Zasobami Ludzkimi Grupy LOTOS SA. – Nasi pracownicy, przez cały rok, mieli okazję poszerzyć swoją wiedzę, między innymi w dziedzinie wykorzystania zasad ładu korporacyjnego, czy zarządzania wartością firmy. Dodatkowo przygotowaliśmy kodeks postępowania pracowników Grupy LOTOS, odwołujący się do zasad etyki zawodowej i osobistej.
Od października do grudnia tego roku, w ramach AL, zorganizowano również szkolenia dot. systemu okresowych ocen pracowników (SOOP). Szkolenia poprzedzone były analizą dotychczasowych praktyk i potrzeb firmy oraz opracowaniem odpowiednich materiałów i procedur. Podczas spotkań przedstawiono m.in. arkusz ocen pracowników oraz przekazano wskazówki dot. sposobu przygotowania się do rozmów oceniających. SOOP to narzędzie oceniające efektywność pracy, powiązane z rozwojem i doskonaleniem umiejętności pracowników, optymalizacją obsady stanowisk oraz budowaniem pozytywnych relacji przełożony-podwładny.
- Dzięki Akademii LOTOS zbudujemy w naszej firmie lojalny i partnerski zespół pracowników, tworzący fundament organizacji transparentnej i efektywnej, mogącej stawić czoła silnej konkurencji na rynku Unii Europejskiej – podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS SA.
Na przyszły rok, w ramach AL, zaplanowano m.in. wdrożenie systemu okresowych ocen pracowników w GL SA, szkolenia z zakresu wpływania na jakość produktów i usług, doskonalenie narzędzi HRM oraz organizację turnieju wiedzy o puchar prezesa GL SA.
Zatrudnienie w grupie kapitałowej LOTOS na koniec listopada 2005 r. wynosiło 5385 osób. Oznacza to wzrost w porównaniu z końcem ubiegłego roku o ponad 2 tys. pracowników. Po udanej konsolidacji kapitałowej i biznesowej grupa kapitałowa LOTOS powiększyła się na początku tego roku o rafinerie południowe oraz firmę poszukiwawczo -wydobywczą Petrobaltic. Oprócz siedziby i zakładów produkcyjnych w Gdańsku pracownicy GL pracują także w Gorlicach, Czechowicach, Jaśle, Warszawie i Krakowie.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy, Grupa LOTOS SA, tel. (58) 308 75 70, (0) 505 050 454, ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl