
Produkcję asfaltów modyfikowanych, znanych na rynku pod nazwą handlową MODBIT, uruchomiła w Czechowicach spółka LOTOS Asfalt.
Dodatkowo w Czechowicach powstała nowoczesna baza redystrybucji asfaltów drogowych. Dzięki tym inwestycjom LOTOS Asfalt umacnia swoją pozycję na rynku Polski południowej.
W lutym 2005 r. rozpoczęto budowę bazy dystrybucyjno-produkcyjnej asfaltów w Czechowicach. W połowie lipca przeprowadzono pierwszy, próbny rozładunek asfaltu na terminalu. Z końcem sierpnia terminal asfaltowy rozpoczął ruch testowy, a w pierwszej połowie września ruszyła pierwsza dystrybucja.
- Dzięki tej inwestycji zwiększymy produkcję asfaltów modyfikowanych. Ze względu na znaczą odległość z Gdańska na Śląsk terminal asfaltowy w Czechowicach pozwoli na zapewnienie naszym klientom jeszcze lepszej logistyki i bezpieczeństwa dostaw asfaltów – podkreśla Krzysztof Brygała, prezes Zarządu spółki LOTOS Asfalt – Jest to o tyle ważne, że na cztery śląskie województwa przypada 30 % powierzchni wszystkich dróg w Polsce. Baza w Czechowicach zwiększa również możliwości eksportu naszych produktów na rynki Czech i Słowacji.
Asfalty z LOTOS-u stosowane są przy budowie największych autostrad w Polsce - m.in. A-2 i A-4. Wiele dróg krajowych, np. DK-1 odc. Bielsko-Biała - Cieszyn oraz odc. Skoczów - Cieszyn; obwodnica Otmuchowa, "Średnicówka" w Katowicach, czy „Zakopianka” modernizowanych jest z wykorzystaniem asfaltów produkowanych przez Grupę LOTOS.
LOTOS Asfalt jest liderem na krajowym rynku asfaltów modyfikowanych. - Opanowaliśmy technologię produkcji, która spełnia wszystkie parametry wymienione w Tymczasowych Wytycznych Technicznych Polimeru Asfaltów Drogowych wydanych przez IBDiM w 2003 roku - zapewnia Zbigniew Kotuła, dyrektor ds. operacyjnych LOTOS Asfalt. - Obserwujemy zmiany, jakie zachodzą w technologii na całym świecie. Cały czas prowadzimy własne badania i wdrażamy nowe technologie.
LOTOS Asfalt Sp. z o.o. powstała w kwietniu 2004 roku, w czerwcu tego samego roku spółka przejęła pracowników i aktywa asfaltowe Rafinerii Jasło, a w lipcu 2005 kupiła wydział asfaltowy w Rafinerii Czechowice. W nowoutworzonym oddziale spółki w Czechowicach znalazło zatrudnienie 17 nowych pracowników. Obecnie LOTOS Asfalt dysponuje trzema ośrodkami produkcyjnymi: w Gdańsku, Jaśle i Czechowicach. Spółka zajmuje się produkcją i handlem asfaltami drogowymi, asfaltami przemysłowymi, emulsjami i specyfikami asfaltowymi.
Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której wchodzą: spółka wydobywcza Petrobaltic SA, Rafineria Czechowice SA, Rafineria Jasło SA, Rafineria Nafty Glimar SA w upadłości oraz 15 spółek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej LOTOS pod koniec czerwca 2005 r. wynosiło ok. 5,25 tys. osób. Zysk netto Grupy LOTOS SA (spółki matki) za 2004 rok wyniósł 534,4 miliony złotych wobec 248,2 mln zł z 2003 r. Skonsolidowany zysk netto grupy kapitałowej LOTOS w 2004 r. wyniósł 572 mln zł. Przychody ze sprzedaży w roku 2004 to kwota 10 283,2 mln zł. W roku 2003 osiągnięto 8 432,8 mln zł. W roku 2004 zanotowano też znacznie wyższy zysk z działalności operacyjnej – ok. 570 mln zł w stosunku do 351 mln zł w roku 2003. Zgodnie z prognozą zysk jednostkowy netto Grupy LOTOS SA na koniec 2005 powinien osiągnąć wielkość ok. 315 mln zł wg Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej. Prognozowany zysk skonsolidowany netto Grupy kapitałowej LOTOS w 2005 r. to ok. 404 mln zł wg MSSF.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS SA tel.(58) 308 75 70 (0) 505 050 454 ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl