
Ogólne
Podczas konferencji "Nowoczesne asfalty z Rafinerii Gdańskiej", jaka na początku listopada tego roku odbyła się na Politechnice Gdańskiej, Rafineria zaprezentowała nowy produkt - ulepszony asfalt typu multigrade. Posiada on własności zbliżone do asfaltów modyfikowanych ale jest uzyskiwany na bazie produktów naftowych nie zaś polimerów jak asfalty modyfikowane.
- Wprowadzenie tego asfaltu do produkcji to przede wszystkim silna wola sprostania wymaganiom jakie stawia przed nami rynek - powiedział Kazimierz Kowalczyk, kierownik Zakładu Olejowego. Koncerny zachodnie wprowadzają na rynek coraz to nowe produkty, ale dysponują one znacznie większymi środkami na badania naukowe.
W maju 1998 roku na konferencji naukowej w Kielcach Shell zaprezentował asfalt multigrade, odpowiednik rafineryjnego. Już w roku 1997 Rafineria Gdańska zleciła do Instytutu Technologii Nafty badania nad polepszeniem jakości rafineryjnych asfaltów. Prowadziliśmy też w okresie zimowym prace we własnym zakresie w naszym laboratorium. W roku 1998 RG SA. zleciła do ITN opracowanie technologii produkcji asfaltu ulepszonego o własnościach odpowiadających własnościom asfaltu multigrade Shella. Wspólnie z ITN opracowaliśmy zakres prac badawczych. W wyniku realizacji tego programu uzyskano w skali laboratoryjnej produkt, który był pod względem własności zbliżony do asfaltu zaprezentowanego przez koncern zachodni.
W listopadzie 1999 roku wyprodukowano w Rafinerii w skali przemysłowej pierwszą partię asfaltu. Zakład Budowy Dróg Politechniki Gdańskiej badał zachowanie tego produktu w mieszankach asfaltowych. - Przeprowadziliśmy skrupulatne badania tego asfaltu na Politechnice Gdańskiej - powiedział Piotr Jaskuła, pracownik naukowy Zakładu Budowy Dróg PG. Produkt ten wykazuje dużą odporność na deformacje plastyczne oraz na działanie wody i mrozu. To produkt wysokiej jakości. - Asfalt ulepszony wyróżniają bardzo istotne dla asfaltów własności - powiedział Jan Biedroń, specjalista technolog. Przede wszystkim wyższa lepkość w wysokich temperaturach, wyższa temperatura mięknienia i niższa temperatura łamliwości.
Współpracujący z Rafinerią Gdańską firma Dromex zamówiła w br. 250 ton nowego asfaltu, by przy jego zastosowaniu wykonać doświadczalny odcinek nawierzchni. - Po okresie zimowym zostaną przeprowadzane badania nawierzchni - kontynuuje K. Kowalczyk. Mam nadzieję że wypadną pomyślnie.
Prof. Józef Judycki, kierownik Zakładu Budowy Dróg Politechniki Gdańskiej
Asfalt Multigrade to bardzo dobry produkt. Z jednej strony spełnia on nasze wymagania w okresie wysokich temperatur, kiedy nawierzchnia ulega rozgrzaniu, normalny asfalt robi się miękki i na drogach występują koleiny. Asfalt Multigrade mając wysoką lepkość zachowuje wtedy dobrą wytrzymałość mechaniczną. Z drugiej strony asfalt ten ulega spękaniu w bardzo niskich temperaturach. Stąd jego nazwa. To asfalt wielorodzajowy, wielostopniowy, wielosezonowy.
Najważniejsze jest to że Rafineria Gdańska oferuje na rynku bardzo bogata ofertę wysokiej jakości asfaltów. Jak wiadomo mamy różne drogi, o różnym natężeniu ruchu i trudno byłoby stosować jeden asfalt do wielu rodzajów dróg. Tak szerokiej oferty wymaga dziś rynek