logo

Ogólne
- Jakie najważniejsze zadania stoją przed Spółką? -Aktualnie LOTOS Oil jest w trakcie organizacji. Dlatego najważniejszym bieżącym zadaniem jest jak najszybsze rozpoczęcie działalności gospodarczej. Ponieważ Spółka w pierwszej fazie swojego funkcjonowania przejmie z rafinerii działalność rynkowo - handlową ważne jest aby "przełączenie" nastąpiło płynnie, z jak najmniejszymi zakłóceniami - zarówno w sferze handlowej jak i organizacyjnej. To zadania na najbliższe tygodnie. Mamy też cele długoterminowe, wśród których wskazałbym na konieczność wzmacniania stabilnej pozycji lidera polskiego rynku olejów silnikowych samochodów osobowych i naszego udziału rynkowego w pozostałych segmentach rynku olejów smarowych. Nie bez znaczenie jest też kreowanie i wzmacnianie pozytywnego wizerunku marki dla całej Grupy Lotos, integracja polskiego rynku olejów smarowych i oczywiście podnoszenie wartości własnej jak i spółki matki. -Czy wydzielenie ze struktur rafinerii "działalności olejowej" poprawi naszą sytuację na rynku? - Jest to jedno z najważniejszych zadań jakie LOTOS Oil otrzymał do wypełnienia. Wydzielenie działalności jest "udoskonaleniem" narzędzi dla osiągnięcia tego celu. Obecnie oleje smarowe w masie przychodów i produkcji Rafinerii Gdańskiej stanowią stosunkowo mały udział. Zatem z definicji są postrzegane jako mniej istotne. Tym samym uwaga, którą się na nich skupia jest mniejsza niż np. na paliwach. Oleje zawsze są tylko gdzieś w tle - zarówno pod względem handlu jak i produkcji. Trzeba jednak pamiętać, że rynek olejów smarowych jest bardzo dynamiczny, wymagający i niezwykle konkurencyjny. Wydzielona działalność pozwala na jednoznaczne i bezpośrednie zarządzanie tym biznesem jak i przypisuje jednoznaczną odpowiedzialność. Zwiększa szansę na osiągnięcie sukcesu, nie jest jednak warunkiem wystarczającym. -Nadal jesteśmy liderem w rynku olejów do samochodów osobowych. Czy Spółce uda się utrzymać tę pozycję? -Musimy dobrze wykorzystać atuty, którymi dysponujemy. Jednym z nich jest niewątpliwie mocna pozycja w tym właśnie segmencie rynku. Oczywiście rynek się zmienia i zgodnie z nim powinny zmieniać się nasze metody działania. Nie możemy spocząć na laurach. Dzisiaj polski rynek olejów smarowych kurczy się i zmaga z problemami makroekonomicznymi podobnie tak jak i cała gospodarka krajowa. Jest on jednocześnie obiektem bardzo ostrej walki konkurencyjnej i można by powiedzieć, że utrzymanie pozycji lidera jest wystarczająco ambitnym wyzwaniem. Jednak LOTOS Oil interesuje również globalny wzrost udziałów w polskim rynku olejów i środków smarnych. - Trwają prace nad serwisem olejów przemysłowych. Kiedy serwis stanie się faktem? -Właśnie tutaj jest szerokie pole co do możliwości kreowania potrzeb rynku. Oczywiście rynek musi potwierdzić gotowość odbioru takiej usługi. Rzeczywiście mamy dziś zarys systemu i gotowych rozwiązań, ale znacznie mniej praktyki w tym zakresie. LOTOS Oil niewątpliwie skorzysta z dotychczasowych doświadczeń i będzie budował coraz doskonalsze narzędzia w celu dostarczenia klientom jak największej wartości dodanej - to jedna z podstaw filozofii naszej działalności. Z drugiej strony mamy świadomość co do niezbędnych, znaczących nakładów na tę sferę oraz konieczności, chyba już znacznie szerszego, spojrzenia na działalność serwisową. Serwis olejów smarowych już stał się faktem. Teraz trzeba go udoskonalić i stworzyć dla niego rynek. - Rodzina Lotos jest liderem na rynku, ale oleje smarowe to także Alanda, Milvus, oleje hydrauliczne, przekładniowe i wiele innych, o których możemy przeczytać w katalogu produktów. Jak te oleje "radzą sobie" na rynku? Rzeczywiście nasze Lotosy nie mają żadnych kompleksów w stosunku do produktów renomowanych marek zachodnich producentów. Nie zdradzę tajemnicy, jeśli dodam, że od 2 lat systematycznie zwiększamy udział w polskim rynku olejów przemysłowych. Podobny trend odnotowujemy na rynkach wschodnich. -W ubiegłym roku Rafineria Gdańska zreorganizowała hurtowy kanał dystrybucji olejów. Liczba naszych dealerów zmniejszyła się o połowę. Jak dzisiejsi Dystrybutorzy Regionalni wpisują się w nową strategię działania firmy? -Dystrybutorzy Regionalni są istotnym elementem kanałów dystrybucji, które rzeczywiście niedawno uległy reorganizacji. Poza weryfikacją osiągnięcia wytyczonych im wówczas celów, co jest naturalnym elementem wszystkich planowanych i wdrażanych projektów, nie planujemy zasadniczych zmian w zakresie filozofii dystrybucji olejów poprzez Regionalnych Dystrybutorów. Najważniejsze jest partnerstwo, lojalność oraz obustronne zadowolenie z osiąganych wyników i wyznaczonych celów - te kryteria tworzą naszą filozofię dystrybucji. Proszę jednocześnie nie zapominać, że równie istotnym elementem dystrybucji olejów smarowych poprzez Regionalnych Dystrybutorów są Hurtownie Firmowe RG SA