
Strategia Grupy kapitałowej LOTOS na lata 2005 - 2010 opiera się na czterech, głównych filarach. Modernizacji i rozwoju gdańskiej rafinerii, rozwoju w obszarze wydobycia, dalszym rozwoju sieci sprzedaży detalicznej oraz zwiększeniu udziałów w rynku.
Program Kompleksowego Rozwoju Technicznego zmodernizuje rafinerię w Gdańsku – podkreśla Paweł Olechnowicz, Prezes Zarządu Grupy LOTOS SA – Program przewiduje między innymi budowę do 2009 roku instalacji do utylizacji ciężkich pozostałości po przerobie ropy naftowej, odasfaltowania rozpuszczalnikowego oraz łagodnego hydrokrakingu. Na jego realizację przeznaczymy 3,2 miliarda złotych. Podczas realizacji inwestycji, prac inżynieryjno - budowlanych zapewnimy pracę tysiącom osób.
Do tej pory w ramach realizacji Programu Kompleksowego Rozwoju Technicznego (PKRT) roczny przerób ropy naftowej w gdańskiej rafinerii wzrósł z 4,5 do 6 mln ton. Ponadto przedsiębiorstwo wzbogaciło się o dwie nowoczesne instalacje do produkcji asfaltów oraz nowy terminal paliwowy dla autocystern. Pod koniec sierpnia br. przedstawiciele Grupy LOTOS SA podpisali umowę dotyczącą budowy instalacji Merox, służącej do produkcji paliwa lotniczego JET A1. Instalacja powstanie w Gdańsku do końca tego roku.
Wydobycie
Rozwój w obszarze wydobycia Grupa kapitałowa LOTOS zamierza realizować w oparciu o działalność Przedsiębiorstwa Poszukiwań i Eksploatacji Złóż Ropy i Gazu Petrobaltic. Spółka posiada wyłączną koncesję na poszukiwanie i eksploatację złóż węglowodorów na polskim Bałtyku. Wydobywa ropę ze złoża B3 i przygotowuje się do eksploatacji złoża B8. Petrobaltic eksploatuje 3 platformy wiertnicze: „Petrobaltic” i „Baltic Beta” oraz platformę bezzałogową PG-1, wydobywa rocznie ok. 300 tys. ton ropy naftowej. Cały wolumen wydobycia sprzedaje Grupie LOTOS SA.
Sprzedaż detaliczna
Po finalizacji transakcji zakupu sieci stacji Esso i Slovnaft w Polsce Grupa LOTOS zarządzać będzie siecią ponad 400 stacji paliw. Do 2010 r. spółka planuje powiększyć sieć stacji do 500 placówek oraz zwiększyć udział w krajowym rynku detalicznym paliw z 6-6,5% do 10-12%.
Rynek
W ubiegłym roku Grupa LOTOS SA sprzedała ponad 3,7 mln ton paliw, o 336 tys. ton więcej niż w roku 2003. W ramach strategii rynkowej Grupa kapitałowa LOTOS planuje m.in. zwiększyć do 2010 r. całkowite udziały w rynku paliw w Polsce z obecnych ponad 20% do ok. 30%, wzrost udziału w sprzedaży olejów napędowych do silników wysokoprężnych do 40%, podwojenie ilości sprzedaży asfaltów z obecnych 400 tys. ton do 800 tys. ton rocznie oraz osiągnięcie pozycji lidera w biznesie parafinowym.
Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której wchodzą: spółka wydobywcza Petrobaltic SA, Rafineria Czechowice SA, Rafineria Jasło SA, Rafineria Nafty Glimar SA w upadłości oraz 15 spółek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej LOTOS pod koniec czerwca 2005 r. wynosiło 5502 osoby. Zysk netto Grupy LOTOS SA (spółki matki) za 2004 rok wyniósł 534,4 miliony złotych wobec 248,2 mln zł z 2003 r. Skonsolidowany zysk netto grupy kapitałowej LOTOS w 2004 r. wyniósł 572 mln zł. Przychody ze sprzedaży w roku 2004 to kwota 10 283,2 mln zł. W roku 2003 osiągnięto 8 432,8 mln zł. W roku 2004 zanotowano też znacznie wyższy zysk z działalności operacyjnej – ok. 570 mln zł w stosunku do 351 mln zł w roku 2003. Zgodnie z prognozą zysk jednostkowy netto Grupy LOTOS SA na koniec 2005 powinien osiągnąć wielkość ok. 315 mln zł wg Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej. Prognozowany zysk skonsolidowany netto Grupy kapitałowej LOTOS w 2005 r. to ok. 404 mln zł wg MSSF.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS SA tel.(58) 308 75 70 (0) 505 050 454 ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl