
LOTOS Czechowice i LOTOS Jasło to nowe nazwy, jakie przyjęły rafinerie w Czechowicach i Jaśle. Zmiany zarejestrowały Sądy Rejonowe w Katowicach i Rzeszowie. Pozostałe dane identyfikacyjne spółek pozostają bez zmian.
LOTOS Czechowice (d. Rafineria Czechowice) jest dla Grupy LOTOS najważniejszym partnerem przy produkcji olejów przemysłowych. W strukturach gdańskiego koncernu produkcją i dystrybucją szerokiej gamy środków smarowych zajmuje się LOTOS Oil. Do LOTOS Oil należy część instalacji produkujących oleje zarówno w Gdańsku jak i w Czechowicach. W Czechowicach funkcjonuje także nowoczesny terminal paliwowy i zmodernizowany park zbiorników. Po, planowanym na koniec marca bieżącego roku, zaprzestaniu przerobu ropy, w czechowickim zakładzie ma powstać instalacja do wytwarzaniu estrów metylowych, wykorzystywanych do produkcji biopaliw. Trwają tam również prace nad uruchomieniem fabryki świec i zniczy. 2 stycznia br. LOTOS Czechowice (LCz) stały się większościowym akcjonariuszem spółki LOTOS Park Technologiczny (LPT). LCz posiada aktualnie 60,58% akcji LPT.
LOTOS Jasło (d. Rafineria Jasło) zgodnie ze strategią LOTOS-u zajmuje się produkcją paliw oraz recyklingiem, zaspokajając tym samym potrzeby grupy na surowiec pochodzący z przetwórstwa produktów ropopochodnych. LOTOS Jasło (LJ) planuje również kolejne inwestycje w zakresie przetwórstwa odpadów i dodatków paliwowych (m.in. budowę nowoczesnego zakładu do przerobu opon). W LJ od ubiegłego roku funkcjonuje nowoczesny terminal paliwowy wraz ze zmodernizowaną bazą zbiorników.
Grupa LOTOS SA posiada 80,04% akcji LCz i 80,01% udziałów w LJ. LOTOS zainwestował do tej pory na południu Polski ponad 235 mln zł. Dalsze, planowane inwestycje, szacowane są na ponad 130 mln zł. W przyszłości powstaną m.in. nowe zakłady produkcyjne i bazy dystrybucyjne w LJ i LCz.
Historia LOTOS Czechowice (LCz) sięga 1896 r. Od początku XX w. czechowicka fabryka związana była z amerykańską firmą Vacuum Oil Company (VOC). Oleje VOC używane były m.in. w niemieckich sterowcach „Zeppelin”, samochodach Forda i samolocie braci Wright. W 1909 r. LCz przerabiał 35 tys. ton ropy rocznie. Przed II wojną światową w Czechowicach produkowano ponad 60 gatunków smarów plastycznych. Po wojnie, LCz był przez 15 lat największą firmą petrochemiczną w Polsce.
Historię LOTOS Jasła (LJ) datuje się od 1888 r. Początkowo firma funkcjonowała jako destylarnia "Jasło - Zakłady Przemysłowo-Naftowe Gartenberg et Schreyer". Swój rozwój spółka zawdzięcza odkryciu nowych złóż ropy naftowej w okolicach Jasła, co nastąpiło w latach 30. XX w. W drugim półroczu 1937 r. rafineria w Jaśle wyprodukowała 24 tys. ton produktów naftowych. Po odbudowie i rozbudowie w latach 50-tych główną działalnością firmy stała się produkcja chemiczna (wytwarzano przede wszystkim dodatki uszlachetniające do olejów smarowych). W 1975 r. jasielski zakład połączył się z rafineriami w Gorlicach i Jedliczach, a od 1981 r. działał samodzielnie.
Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz rafinerii południowych i firmy wydobywczej Petrobaltic wchodzi 15 spółek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec 2005 r. wynosiło 5435 osób. Po trzech kwartałach 2005 r. Grupa LOTOS zarobiła na czysto ok. 522 mln zł. Zgodnie z prognozą skonsolidowany zysk netto LOTOS-u za 2005 r. (wg Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej) powinien osiągnąć wielkość ok. 644 mln zł, przy prognozowanych przychodach na poziomie ponad 10 mld zł.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS SA tel.(58) 308 75 70 (0) 505 050 454 ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl