
Znany czeski producent samochodów ciężarowych przyznał aprobaty olejom Turdus Semisyntetic XHPDO, oraz Turdus Powertec produkowanym przez LOTOS Oil. Oleje te mogą być stosowane w silnikach koncernu spełniających normy EURO 4. Aprobaty Tatry są jak stempel jakości, to szczególne uznanie dla oleju silnikowego eksploatowanego w silniku wysokoprężnym chłodzonym powietrzem.
Tatra to jedna z najstarszych marek samochodowych na świecie. Założona została w 1850 r. przez Ignacy Szustala, w Kopřivnicy. Była wtedy trzecią w Europie firmą produkującą samochody. Pod marką Tatra po wojnie produkowane były przede wszystkim samochody ciężarowe o dużej ładowności. Jednak historycznie pierwszym polem działania firmy, była produkcja luksusowych samochodów osobowych, wyróżniających się silnikiem umieszczonym z tyłu.
Dziś samochody ciężarowe Tatra są niekwestionowanym liderem w trudnym terenie. Największą zaletą Tatry jest jej rewelacyjne zawieszenie. Dzięki łamanym półosiom samochód nie traci kontaktu z podłożem w trudnym terenie, a skrzynia z ładunkiem jest zawsze w poziomie. Wystarczy wspomnieć, że Tatry od kilkudziesięciu lat, używane są w wielu armiach, i na niezliczonej ilości budów na całym świecie. Niezmiennie, też zaliczane są do ciężarówek, które wiodą prym w rajdzie Paryż - Dakar.
- Kilka lat temu zakłady Tatry przechodziły poważną restrukturyzację. Wszystko po to by dostosować je do wymogów konkurencyjnego rynku. Udało się. Nie minęło wiele czasu, i Tatra z powodzeniem rozwija produkcję i zdobywa nowe rynki – mówi Jacek Neska, prezes LOTOS Oil. - Tym bardziej cieszę się, że nasz olej spełnia wszystkie wymagania, jakie postawili przed nim czescy inżynierowie.
Od samego początku konstruktorzy Tatry postawili na rozwój silników wysokoprężnych chłodzonych powietrzem. Dlatego oleje akceptowane przez tego producenta są poddawane szczególnie wnikliwym i długotrwałym badaniom.
- Dziś, w dobie automatyzacji rzadko, się zdarza, zwłaszcza w samochodach ciężarowych, by każdy element, nim zostanie zatwierdzony do montażu, przechodził testy wytrzymałościowe w fabrycznym laboratorium. Gdzie jest poddawany określonym, długotrwałym obciążeniom i naprężeniom, mającym na celu zbadanie ich wytrzymałości w najtrudniejszych warunkach. Oglądaliśmy testowane w ten sposób silniki. Uznanie przez Tatrę naszych olejów to ważne świadectwo dla technologii oleju, potwierdzające profesjonalizm jego produkcji - dodaje Artur Warsocki, dyrektor eksportu LOTOS Oil.
Sprawdzone Turdusy
Olej Turdus Semisyntetic 10W/40 jest najwyższej jakości, półsyntetycznym olejem przeznaczonym do smarowania silników wysokoprężnych pracujących w najtrudniejszych warunkach. Został opracowany z myślą o zastosowaniu m.in. w polskich nowoczesnych transporterach opancerzonych Rosomak.
Z kolei Turdus Powertec to nowoczesny wielosezonowy olej oparty na bazie mineralnej, nadający się do smarowania wysokoobrotowych, czterosuwowych silników Diesla pracujących w warunkach, gdzie temperatura otoczenia dochodzi nawet do -25 °C. Turdus Powertec przeznaczony jest do silników ciągników siodłowych, innych pojazdów ciężarowych, dostawczych i samochodów terenowych. Olej ten spełnia m.in. podwyższone wymagania firmy Volvo zawarte w normie VDS-3 oraz aprobaty MB 228.3 i MAN M 3275. Jest to unikatowy środek smarowy na polskim rynku, uwzględniający klasyfikację międzykontynentalną DHD1 Global. Oznacza to, że spełnia międzynarodowe normy i może być stosowany od USA po Japonię.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl