logo

Ogólne

W Rafinerii Czechowice zakończono budowę nowoczesnego terminalu paliwowego dla autocystern. Inwestycja pochłonęła ponad 16,5 mln zł, a zdolności dystrybucyjne terminalu sięgają 750 tys. ton rocznie. Dzięki tej inwestycji Grupa LOTOS umocni swoją pozycję na południu naszego kraju.

Wystarczy jedno spojrzenie na gospodarczą mapę Polski, by zauważyć, jaką rolę odgrywa Śląsk. Dziś coraz częściej pod tym pojęciem rozumiemy obszar określony granicami trzech województw: dolnośląskiego, opolskiego i śląskiego. Zbliżające się zakończenie budowy autostrady A4 na odcinku Wrocław – Katowice przyczyni się do dalszej integracji gospodarczej tego regionu. Regionu, gdzie inwestują dziś największe światowe koncerny.

Jeszcze nie tak dawno Grupa LOTOS była w tym regionie nieobecna. Nabycie przez Grupę LOTOS SA, na początku tego roku Rafinerii Czechowice SA oraz dwie ostatnie transakcje zakupu stacji paliw sieci Esso i Slovnaft przez spółkę LOTOS Paliwa, diametralnie zmieniły tę sytuację. W efekcie już nie tylko zaopatrujemy naszych Klientów korporacyjnych w paliwa, ale i rozwijamy własną ich sprzedaż.

- Czechowicki terminal, to jedna z naszych najważniejszych inwestycji na południu, doskonale wpisująca się w strategię rozwoju Grupy LOTOS – podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Zarządu Grupy LOTOS SA - W konsolidowanej Grupie, Rafineria Czechowice ma do spełnienia kilka zadań. Do tych najważniejszych należy właśnie obsługa rynku paliwowego na południu. Dla wszystkich jest chyba zrozumiałe, dlaczego taką uwagę przykładamy do tego regionu. Trzy śląskie województwa to nie tylko największy, ale i najszybciej rozwijający się rynek konsumpcji paliw płynnych. Chcemy tu sprzedawać znacznie więcej niż dotychczas. Terminal w znakomity sposób przyczyni się do realizacji tych planów – dodaje prezes Olechnowicz.

W ramach strategii rynkowej Grupa kapitałowa LOTOS planuje m.in. zwiększyć do 2010 r. całkowite udziały w rynku paliw w Polsce z obecnych ponad 20% do ok. 30%, wzrost udziału w sprzedaży olejów napędowych do silników wysokoprężnych do 40%, W 2004 roku sprzedano w Polsce ponad 13,5 mln ton paliw. Według szacunkowych danych roczne zapotrzebowanie Śląska na paliwa stanowi około 50% całego ich zużycia w kraju. Oznacza to sprzedaż na poziomie 6,7 mln ton. Warto wspomnieć, że to kolejna inwestycja paliwowa w Grupie LOTOS. W lipcu 2004 r., uruchomiono terminal paliw w Rafinerii Jasło, trwa też budowa nowoczesnego terminalu w Gdańsku. Wraz z realizowanym planem rozbudowy sieci stacji paliw w znaczący sposób wpłynie to na umocnienie pozycji Grupy LOTOS w kraju.

Rola i miejsce Rafinerii Czechowice

Realizowana konsekwentnie od połowy 2004 r. głęboka i wszechstronna integracja biznesowa Rafinerii z podmiotami zależnymi Grupy LOTOS SA (od stycznia 2005 r. dominującego akcjonariusza Rafinerii Czechowice) gwarantuje ekonomicznie efektywne funkcjonowanie Rafinerii po zaprzestaniu przerobu ropy naftowej, który zaplanowano na koniec pierwszego kwartału przyszłego roku. Strategia bazuje na kontynuacji i intensyfikacji działań prowadzących do zmiany docelowego profilu i skali działalności Rafinerii. W strukturze Grupy LOTOS Rafineria Czechowice już od kilku miesięcy intensywnie przystosowuje swoje zasoby majątkowe i ludzkie do świadczenia usług: magazynowania i dystrybucji paliw innych producentów, głównie Grupy LOTOS; zarządzania infrastrukturą; produkcji i dystrybucji mediów energetycznych oraz usług pomocniczych. Obok uruchamianego właśnie terminalu paliwowego, kosztem około 5 milionów złotych budowany jest terminal kolejowy o zdolności przeładunkowej ok. 500 tys. ton rocznie. Od kilkunastu miesięcy Rafineria Czechowice zwiększa zakres świadczonych usług na rzecz podmiotów sektora naftowego utrzymujących obowiązkowe rezerwy paliw. Trwa modernizacja i remont kolejnych zbiorników. Łączne zdolności magazynowe będą wynosiły ok. 170 tys. m3. Rafineria Czechowice przedstawiła w ostatnich dniach swoim władzom korporacyjnym wniosek o wyrażenie zgody na budowę instalacji produkującej biokomponenty o zdolności 100 tys. ton rocznie.

Szybko i bezpiecznie

Uruchamiany w Czechowicach terminal należy do najnowocześniejszych w naszej części Europy. Wszystkie obiekty spełniają europejskie normy ekologiczne. Zagwarantowana też została pełna hermetyzacja nalewu z odzyskiem oparów i elektroniczny monitoring wycieku. Instalacje alarmowe i przeciwpożarowe zapewnią niezbędne bezpieczeństwo.

- Nowy terminal w zdecydowany sposób usprawni i przyśpieszy obsługę naszych klientów. Dotychczasowe zdolności załadunkowe wynosiły 400 tysięcy ton, teraz praktycznie uległy podwojeniu. Dla szybkości obsługi ważne jest i to, że równocześnie będzie można tankować cztery autocysterny – podkreśla Jerzy Kamiński, prezes Zarządu Rafinerii Czechowice SA.

Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład, której wchodzą: spółka wydobywcza Petrobaltic SA, Rafineria Czechowice SA, Rafineria Jasło SA, Rafineria Nafty Glimar SA w upadłości oraz 15 spółek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej LOTOS pod koniec czerwca 2005 r. wynosiło 5502 osoby. Zysk netto Grupy LOTOS SA (spółki matki) za 2004 rok wyniósł 534,4 miliony złotych wobec 248,2 mln zł z 2003 r. Skonsolidowany zysk netto grupy kapitałowej LOTOS w 2004 r. wyniósł 572 mln zł. Przychody ze sprzedaży w roku 2004 to kwota 10 283,2 mln zł. W roku 2003 osiągnięto 8 432,8 mln zł. W roku 2004 zanotowano też znacznie wyższy zysk z działalności operacyjnej – ok. 570 mln zł w stosunku do 351 mln zł w roku 2003. Zgodnie z prognozą zysk jednostkowy netto Grupy LOTOS SA na koniec 2005 powinien osiągnąć wielkość ok. 315 mln zł wg Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej. Prognozowany zysk skonsolidowany netto Grupy kapitałowej LOTOS w 2005 r. to ok. 404 mln zł wg MSSF.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS SA tel.(58) 308 75 70 (0) 505 050 454 ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl