logo

Ogólne

LOTOS Oil osiągnął w 2004 r. 30% udział w sprzedaży olejów silnikowych. Aktualne badania Auto Scan BPS potwierdzają, iż marka LOTOS jest nr 1 wśród spontanicznie wymienianych producentów olejów silnikowych.

W ubiegłym roku do Polski sprowadzono 800 tys. samochodów osobowych, kilkanaście tysięcy ciężarówek i autobusów. Według szacunkowych danych blisko połowa z nich nadal nie znalazła nowego właściciela. Pojazdy te mają różną historię i najczęściej spore przebiegi. Według agencji SAMAR, ponad 72,7% pojazdów sprowadzonych do Polski w 2004 roku miało ponad 10 lat. Jeżeli zatem nie chcemy, by szybko trafiły do warsztatów samochodowych, zaraz po kupnie czas zadbać o wymianę płynów eksploatacyjnych.
- Warto pamiętać, iż olej samochodowy spełnia rozliczne funkcje – komentuje Jacek Matacki, dyrektor ds. handlowych LOTOS Oil - Nie tylko smaruje silnik, zapewnia również jego konserwację, a także odprowadza zanieczyszczenia i ciepło. To jak często dokonujemy jego wymiany, ma wpływ na zużycie silnika w naszym aucie.

Nie zawsze warto oszczędzać

To dziwne, ale kierowcy znacznie więcej czasu poświęcają na przygotowanie samochodu do zimowej niż wiosennej eksploatacji. Tymczasem zima trwa najwyżej 5 miesięcy, zaś samochód eksploatujemy przez cały rok. Warto, zwłaszcza w starszych samochodach, pamiętać o wymianie oleju. Tym bardziej wtedy, gdy - jak w przypadku samochodów kupowanych z autokomisów – ostatnie kilka miesięcy stały na placu i były uruchamiane niezbyt często.
- Wydawało mi się, że takie pytania to już przeszłość. Tymczasem nadal w warsztatach samochodowych można się spotkać z tym, że klient ma prawo wyboru czy wymieniając olej w silniku, chce też wymienić filtr. To jakieś nieporozumienie - zapewnia Marek Dębiński, kierownik Serwisu Olejowego LOTOS Oil SA - Jeżeli wymienimy olej na nowy, a zostawimy stary filtr, wtedy olej wypłucze z niego zanieczyszczenia i wprowadzi w obieg. Prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika będzie wówczas bardzo duże.

Co wlać, żeby nie zaszkodzić?

- Właściwości środka smarnego mają wpływ nie tylko na trwałość, ale również na kulturę pracy silnika, hałaśliwość i, co często pomijane, zużycie paliwa – dodaje Dębiński.
Oleje silnikowe dzielimy na trzy podstawowe kategorie: oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Renomowani producenci oferują również oleje dedykowane do typu silnika, lub zasilającego go paliwa. W ofercie LOTOS Oil takimi produktami są na przykład oleje LOTOS Diesel i LOTOS Gas. Dobrze dobrany olej gwarantuje długą i bezawaryjną pracę silnika.

Dolewki, czyli zasada ograniczonego zaufania

Kiedy kupujemy auto sprowadzone z zagranicy, najlepiej od razu zmienić olej w silniku. Zwłaszcza wtedy, gdy nie ma informacji o tym, jaki olej był w nim dotychczas stosowany. Specjaliści proponują by kierować się prostą zasadą. Jeżeli silnik ma przebieg do 60 tys. kilometrów, można zastosować olej syntetyczny. Od 60 do 100 tysięcy – olej półsyntetyczny. Jeżeli samochód ma przebieg powyżej 100 tys. kilometrów - powinniśmy wlać olej na mineralny.

Dlaczego LOTOS?

Fakty mówią same za siebie. Oleje silnikowe z rodziny LOTOS posiadają aprobaty zachodnich koncernów samochodowych m.in. Mercedesa, Volkswagena czy Porsche. Olej LOTOS Traffic Thermal Control 5W/40, stworzony do pracy silnika zwłaszcza w ekstremalnych warunkach jazdy typu ”stop&go” zdobył prestiżowy tytułu „EUROPRODUKT 2004”. Turdus Powertec to olej przeznaczony do smarowania silników wysokoprężnych: ciągników siodłowych, samochodów ciężarowych, samochodów specjalnego zastosowania i autobusów. Powertec spełnia wymagania firmy Volvo zawarte w normie VDS-3 oraz posiada klasyfikację międzykontynentalną DHD1 Global, co oznacza, że spełnia normy
i może być stosowany od USA po Japonię.

Przy wymianach oleju proponuje się następujące kryteria doboru:

Pojazdy osobowe i dostawcze:
- sposób eksploatacji całoroczny, sposób jazdy z przewagą trybu miejskiego przy zasilaniu silników benzyną, olejem napędowym, gazem:

LOTOS Economic SAE 5W/30; API SL/CF,
LOTOS Dynamic SAE 0W/40 API SJ/CF,
LOTOS Traffic SAE 5W/40 API SL/CF,
LOTOS Semisyntetic 10W/40; SL/CF,
LOTOS Mineralny 15W/40;API SL/CF
LOTOS Gaz 15W/40;API SJ/CF

- sposób eksploatacji okresowy, warunki eksploatacji z przewagą trybu miejskiego przy zasilaniu silników benzyną, olejem napędowym, gazem:

LOTOS Traffic SAE 5W/40 API SL/CF,
LOTOS Semisyntetic 10W/40; SL/CF,
LOTOS Mineralny 15W/40;API SL/CF,
LOTOS Gaz 15W/40;API SJ/CF

Pojazdy ciężarowe i autobusy:
- długie dystansy, ekstremalnie ciężkie warunki pracy, długie interwały obsługi:

Turdus Semisyntetic ACEA E 4; API CF; SAE 10W/40;
Turdus Powertec ACEA E5,API CI-4; SAE 15W/40;
Turdus SHPD ACEA E3; API CH-4; SAE 15W/40;
- ciężkie i umiarkowane warunki pracy, krótsze interwały wymian:
LOTOS Diesel
RG Trans.

Pojazdy zasilane głównie paliwami gazowymi:
LOTOS Gaz API SJ/CF;SAE 15W/40, dla paliwa typu LPG,
Komotol Quatro NP. 15W/40.

Pojazdy o silnikach z zaobserwowanym zużyciem elementów silnika, wymagających większych dolewek oleju:
RG Trans Clasic,
LOTOS City Standart

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS SA tel.(58) 308 75 70 (0) 505 050 454 ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl