
W Rafinerii Czechowice trwa budowa nowoczesnego terminalu. Po uruchomieniu będzie można dzięki niemu wyekspediować 750.000 ton paliw rocznie. Równocześnie będzie można tankować cztery autocysterny.
- To dla nas strategiczna inwestycja. W konsolidowanej Grupie Lotos, nasza rafineria ma do spełnienia kilka zadań. Do tych najważniejszych należy obsługa rynku paliwowego na południu Polski – powiedział nam Adam Loewe, prezes zarządu Rafinerii Czechowice SA.
To kolejna taka inwestycja w Grupie Lotos. W lipcu uruchomiono terminal paliw w Rafinerii Jasło, trwa też budowa nowoczesnego terminalu w Gdańsku.
Strategiczny Rynek
W 2003 roku sprzedano w Polsce 13,4 mln ton paliw. Według szacunkowych danych roczne zapotrzebowanie Śląska na paliwa stanowi około 50% całego ich zużycia w kraju. Oznacza to sprzedaż na poziomie 6, 7 mln ton. Rynek śląski wraz z przylegającymi województwami to nie tylko największy, ale i najszybciej rozwijający się rynek konsumpcji paliw płynnych.
– Zapotrzebowanie na paliwa będzie rosnąć. Budowane są nowe i remontowane stare drogi, rozwija się gospodarka regionu i co najważniejsze rośnie sprzedaż śląskiego przemysłu poza granice województwa i kraju – to dobrze rokuje na przyszłość – podkreśla Henryk Malesa, dyrektor Biura LOTOS Południe. Według prognoz roczna sprzedaż paliw przez Grupę Lotos na południu kraju powinna wynieść ok. 1,2 mln t paliw. Możliwości, jakie powstaną po zakończeniu czechowickiej inwestycji wpłyną na realizacje tych planów.
Terminal buduje jedno z najbardziej doświadczonych polskich przedsiębiorstw specjalizujących się w pracach dla branży rafineryjnej i petrochemicznej. Wszystkie obiekty będą spełniać europejskie normy ekologiczne. Zagwarantowana też została pełna hermetyzacja nalewu z odzyskiem oparów i elektroniczny monitoring wycieku. Instalacje alarmowe i przeciwpożarowe zapewnią niezbędne bezpieczeństwo.
- Nowy terminal w zdecydowany sposób usprawni i przyśpieszy obsługę naszych klientów. Po uruchomieniu możliwości techniczne wzrosną z obecnych 400 do 750 tys.ton załadunku rocznie – podkreśla Marek Lesisz, wiceprezes zarządu Rafinerii Czechowice SA.
Przedsięwzięcie to jest elementem programu rozwoju Grupy LOTOS, który zakłada zwiększenie przerobu ropy naftowej i sprzedaży produktów.
Rafineria Czechowice SA zgodnie z decyzją rządu i Nafty Polskiej (większościowego akcjonariusza spółki) zostanie włączona do Grupy LOTOS SA. Obecnie prowadzone są prace konsolidacyjne w poszczególnych obszarach działalności produkcyjnej i rynkowej. Ich celem jest pełne włączenie przedsiębiorstwa w łańcuch produkcji, dystrybucji i zaopatrzenia Grupy LOTOS SA.
Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład, której wchodzi już 15 spółek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej LOTOS na koniec listopada 2004 r. wynosiło 3245 osób. Oznacza to wzrost od 2001r. o ponad 1200 pracowników. Zysk netto Grupy LOTOS SA (spółki matki) za 2003 rok wyniósł 248,2 milionów złotych wobec 102 mln zł w 2002 roku. Przychody ze sprzedaży w roku 2002 to kwota 6 334,4 mln zł. W ubiegłym roku osiągnięto poziom o 33 proc. wyższy, czyli 8 432,8 mln zł. Za ubiegły rok zanotowano też znacznie wyższy zysk z działalności operacyjnej. Ponad 351 mln zł w roku 2003 w stosunku do 211 mln zł w roku 2002. To ponad 66 proc. wzrostu. Grupa LOTOS SA po 3 kwartałach 2004r. osiągnęła ponad 393,5 mln zł zysku netto. Zgodnie z prognozą budżetową zysk netto na koniec 2004 powinien osiągnąć wielkość ok. 500 mln
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS SA tel.(58) 308 75 70
(0) 505 050 454 ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl