logo

Ogólne

Olej napędowy lub benzyna tańsze o 20-30 groszy na litrze! Niemożliwe? A jednak. Przekonało się o tym ponad 400 firm, wśród nich m.in. Skanska, Grupa Żywiec, Sokołów i Strabag oraz kilkadziesiąt zakładów komunikacji miejskiej m.in. z Poznania, Gdańska, Bydgoszczy, Piły i Bielska Białej. Wszyscy są klientami spółki LOTOS Paliwa w ramach LOTOS Diesel Service, specjalnej oferty dla biznesu. Dodatkową pulę tanich paliw dostarczy na rynek nowoczesna instalacja do produkcji biokompnentów oraz realizacja Programu Kompleksowego Rozwoju Technicznego Grupy LOTOS SA.

Oferta LOTOS Diesel Service (LDS) została wprowadzona przez Preem Polska w 1999 r. (Grupa LOTOS przejęła Preem Polska w 2002 r.). Z oferty korzystać mogą firmy transportowo – spedycyjne, zakłady komunikacji miejskiej i międzymiastowej, firmy budowlane, drogowe i przemysłowe. LDS oferuje klientom kompleksowe usługi w zakresie zaopatrzenia w wysokiej jakości paliwa, budowy automatycznych stacji dystrybucji paliw oraz obsługi serwisowo – eksploatacyjnej i modernizacji w/w obiektów. LOTOS Paliwa (LP) w ramach oferty LDS uczestniczy również w przetargach na dostawy paliw dla firm sektora transportowego.

W przetargach na dostawy paliw głównym wyznacznikiem poziomu cen są działania konkurencji, potencjał wolumenu sprzedaży oraz termin obowiązywania umowy (od roku do 3 lat). Pod koniec 2005 r. na terenie całego kraju działały 192 LDS-y. W tym roku LP planuje otworzyć kolejnych 67 tego typu obiektów, z których 31 powstanie na południu Polski. W ubr. w ramach oferty LDS sprzedano ponad 223 tys. m3 paliw z czego olej napędowy (ON) stanowił 93%. Najwięcej, bo blisko 113 tys. m3 paliw LDS-y sprzedały na północy Polski w woj.: pomorskim, warmińsko-mazurskim, zachodniopomorskim, podlaskim, i kujawsko-pomorskim. LP zrealizowały w 2005 r., w ramach LDS, inwestycje za ponad 10 mln zł. W tym roku spółka planuje zainwestować kolejne 11 mln zł, z tego ponad 8 mln zł w rozbudowę sieci LDS w Polsce południowej i centralnej.

W ramach działalności inwestycyjnej planuje się m.in. zwiększenie zaangażowania w rozwój sieci automatycznych stacji dystrybucji oleju napędowego dla sektora budownictwa drogowego oraz uruchomienie kolejnych inwestycji w rejonie zachodnich przejść granicznych, co wiąże się z dynamicznym rozwojem transportu międzynarodowego. Dodatkowo w segmencie przetargów publicznych LP zakładają w tym roku wzrost wolumenu sprzedaży o ponad 30 %.

Biopaliwa

W II połowie 2007 r. spółka LOTOS Czechowice (d. Rafineria Czechowice) rozpocznie produkcję estrów metylowych. Koszt inwestycji oszacowano na 70-75 mln zł. Dzięki inwestycji na rynek trafi dodatkowo ok. 100 tys. ton biokomponentów, wykorzystywanych przy produkcji biopaliw. Udział benzyn zawierających alkohol w ogólnej puli benzyn sprzedanych na rynku krajowym przez Grupę LOTOS (GL) wyniósł w pierwszych trzech kwartałach ubr. 31 %. W 2005 r. GL zużyła blisko 13 tys. ton etanolu, na bazie którego wyprodukowano ponad 285 tys. ton benzyny. Głównym atutem biopaliw jest ich niższa cena w porównaniu z tradycyjnym ON, czy benzyną. Wzmożona produkcja biopaliw jest tendencją ogólnoświatową. Liderem w tej dziedzinie jest Brazylia, gdzie masowo używa się mieszanki alkoholu i benzyny do napędu samochodów. W Europie, przy wzmagającej się dyskusji o bezpieczeństwie energetycznym i silnej pozycji lobby rolniczego widoczna jest tendencja wzrostu rangi paliw z udziałem biokomponentów. Państwa członkowskie UE ustaliły poziom stosowania biokomponentów na rynku paliw w wysokości 5,75%. Wymiar ten obowiązuje do końca 2010 r.

Pewne inwestycje w ON

Wraz z rosnącym popytem na ON w gdańskiej rafinerii powstają nowe instalacje, które od 2009 r. będą produkować rocznie nawet o 1,5 mln ton ON więcej. Oznacza to, że moce produkcyjne GL w zakresie ON zwiększą się o ponad 100% w stosunku do 2004 r. LOTOS produkuje ok. 1,4 mln ton ON rocznie. Cała produkcja spółki jest wykupywana „na pniu”. Popyt przewyższa podaż. Dzieje się tak w wyniku kilku czynników, m.in. z tego powodu, że obciążenia podatkowe oleju od wielu lat były znacznie niższe niż benzyny. Na rynku motoryzacyjnym rósł więc popyt na samochody z silnikiem Diesla. Ich sprzedaż była i jest w dalszym ciągu tak duża, że spowodowała znaczący wzrost zapotrzebowania na olej napędowy. GL, obserwując tendencje rynkowe, postanowiła zwiększyć produkcję ON. Nowe instalacje, które zostaną oddane do użytku w 2009 r., powstają w ramach Programu Kompleksowego Rozwoju Technicznego (PKRT).

- Nasz program inwestycyjny odpowiada zapotrzebowaniom rynku. Biorąc pod uwagę bieżące wydarzenia gospodarcze, czyli wysokie ceny ropy oraz rosnący popyt na produkty ropopochodne, decyzja o realizacji Programu Kompleksowego Rozwoju Technicznego z pewnością przyniesie firmie zyski - podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS SA.

Z długoterminowej prognozy przygotowanej przez International Energy Agency (IEA) oraz Chemical Market Associates Inc. (CMAI) dla polskiego rynku paliw wynika, iż na przestrzeni najbliższych 9 lat zdecydowany trend zwyżkowy dotyczyć będzie jedynie sprzedaży ON. Konsumpcja tego paliwa w Polsce w 2015 r. ma wynieść ponad 9 mln ton (w 2004 r. w Polsce sprzedano ponad 6,4 mln ton ON). Dla porównania konsumpcja benzyny w tym czasie utrzyma się na dotychczasowym poziomie (w 2004 r. w Polsce sprzedano ponad 4,2 mln ton benzyn). Jednocześnie prognozy GL przewidują, że niedobór ON na europejskim rynku naftowym wyniesie w 2015 r. ok. 56 mln ton.

Analizy rynkowe potwierdzają, że PKRT jest optymalną strategią inwestycyjną dla koncernu na nadchodzące lata. Realizacja programu idzie w parze z prognozami dotyczącymi rynku produktów naftowych. Po uruchomieniu nowych instalacji LOTOS będzie dysponował dużo większą pulą ON, co powinno doskonale wpisać się w przewidywany popyt na to paliwo na rynku krajowym i europejskim.

Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i firmy wydobywczej Petrobaltic, wchodzi 17 spółek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec 2005 r. wynosiło 5435 osób. Po trzech kwartałach 2005 r. Grupa LOTOS zarobiła na czysto ok. 522 mln zł. Zgodnie z prognozą skonsolidowany zysk netto LOTOS-u za 2005 r. (wg Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej) powinien osiągnąć wielkość ok. 644 mln zł, przy prognozowanych przychodach na poziomie ponad 10 mld zł. W 2004 r. Grupa LOTOS uzyskała zysk netto w wysokości 572 mln zł. Przychody ze sprzedaży w tym roku wyniosły 10 283,2 mln zł.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS SA tel.(58) 308 75 70 (0) 505 050 454 ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl