
LOTOS zdecydował, że nie będzie wprowadzał na rynek „taniej” sieci stacji paliw. Przyjęte kierunki rozwoju sprzedaży detalicznej przewidują, że do 2010 roku udział Grupy LOTOS w rynku detalicznym paliw powinien osiągnąć od 10 do 12 %.
Obecnie LOTOS Paliwa zarządza drugą co do wielkości siecią stacji w Polsce, bezpośrednio konkurując z najsilniejszymi koncernami. Udział LOTOS-u w rynku wynosi teraz 5,7%. Aktualnie w strukturze sieci LOTOS funkcjonują trzy systemy zarządzania. 80 stacji to obiekty w własne LOTOS-u, 43 to stacje partnerskie , a 239 patronackie. Łączna liczba stacji LOTOS-u powiększy się o 39 obiektów zakupionych pod marką Esso od amerykańskiego koncernu ExxonMobil oraz o planowane 22 stacje funkcjonujące pod logo Slovnaft, na zakup których została podpisana we wrześniu umowa przedwstępna. Po przejęciach udział LOTOS-u w detalicznym rynku paliw w Polsce wzrośnie w 2006 r. do 7,5 – 8%. Docelowo w 2010 r. spółka chciałaby osiągnąć poziom 10 – 12%. Pozwoli to na uzyskanie dostępu do stacji z logo LOTOS na terenie całej Polski.
Zarząd LOTOS Paliwa podjął decyzję o wybraniu określonych kierunków działań po wnikliwej analizie rynku detalicznej sprzedaży paliw w kraju. Wynika z niej, że konsumpcja paliw będzie rosła , przy jednoczesnym wzroście znaczenia stacji markowych. Na rynku obserwuje się też tendencje do konsolidacji podmiotów zajmujących się sprzedażą paliw.
Już rozpoczęło się włączanie do sieci stacji Esso. W 2006 r. proces konsolidacji dwóch zakupionych sieci się zakończy. Wszystkie obiekty będą podlegać zmianie wizerunku (rebranding), co ma zagwarantować pełną identyfikację wizualną z marką LOTOS. Rozszerzeniu ulegnie wdrożony już program flotowy. Dodatkowo będą kontynuowane prace nad uruchomieniem programu lojalnościowego, który obejmie pełną, rozszerzoną sieć stacji. Tam, gdzie jest to technicznie możliwe obiekty własne i partnerskie LOTOS-u , a także przejmowane stacje Esso, zostaną doposażone w stanowiska do tankowania LPG. LOTOS będzie zwiększał też liczbę własnych stacji, tak aby na koniec 2006 r. mieć ich 150.
Budżet Projektu PROSTA szacowany był na poziomie ok. 650 mln zł. Dotychczas na inwestycje przeznaczono ok. 490 mln zł z czego około 278 mln zł na przejęcie sieci Esso i 61 mln zł na zakup stacji Slovnaft.
LOTOS Paliwa Sp. z o.o. jest przedsiębiorstwem odpowiedzialnym za sprzedaż paliw, rozwój i zarządzanie siecią stacji paliw Grupy LOTOS. Spółka powstała w 1996 r. jako Stacje Paliw Rafinerii Gdańskiej. W 2004 r. sieć stacji paliw zarządzanych przez spółkę posiadła ok. 5,7% udział w krajowym rynku detalicznym paliw.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS SA tel.(58) 308 75 70 (0) 505 050 454 ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl