logo

Ogólne

12 stacji paliw oraz 2 nieruchomości przeznaczone pod budowę stacji paliw należące do Slovnaft Polska SA, przejmie Grupa LOTOS. Przedwstępną umowę zakupu podpisano dzisiaj w Warszawie.

- Zakup sieci stacji Slovnaft oznacza kontynuację procesu budowy nowoczesnej, ogólnopolskiej sieci detalicznej. To kolejny, istotny krok w realizacji programu rozwoju sieci stacji LOTOS - powiedział po podpisaniu umowy Paweł Olechnowicz, Prezes Zarządu Grupy LOTOS SA. – Ta transakcja zapewnia nam stabilną pozycję na krajowym rynku detalicznym paliw. To bardzo dobre lokalizacje na południu Polski. Priorytetem Zarządu Grupy LOTOS SA jest dynamiczna i konsekwentna realizacja zaprezentowanej w maju inwestorom strategii rozwoju gdańskiego koncernu – dodał Prezes Olechnowicz.

Po zamknięciu transakcji zakupu sieci Esso i Slovnaft, LOTOS zwiększy liczbę stacji własnych z obecnych 74 do 125. Rok 2005 powinien zamknąć się ilością ok. 400 stacji pod znakiem LOTOS, co pozwoli na osiągniecie poziomu ok. 8% w krajowym rynku detalicznym paliw.

- Warunki transakcji są dla LOTOSU bardzo interesujące. Kupujemy stacje o wysokich średnich sprzedażach, nowoczesne i w bardzo dobrym stanie technicznym. Tak jak w przypadku sieci Esso tak i w tym przypadku przejmowana sieć geograficznie uzupełnia dotychczasową sieć LOTOSU – komentuje Wojciech Kowalczyk; Wiceprezes, Dyrektor ds. Handlu Grupy LOTOS SA.

Cena netto nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynosi równowartość 15 mln EUR. Dodatkowo LOTOS Paliwa Sp. z o.o. mają możliwość współpracy z 10 stacjami franczyzowymi, należącymi do sieci Slovnaftu.

Umowa jest ważnym krokiem w realizacji programu rozwoju ogólnopolskiej sieci stacji paliw „PROSTA”, będącego elementem strategii rozwoju sprzedaży paliw Grupy LOTOS SA. Realizacja tego programu jest jednym z głównych zadań spółki LOTOS Paliwa, w której Grupa LOTOS SA jest 100% udziałowcem. Prezesem Zarządu tej spółki od 12.09.2005 jest Adam Loewe, który wcześniej odpowiadał za strategię i rozwój w Grupie LOTOS SA, a w latach 1990 – 1996 był Prezesem Zakładów Piwowarskich w Żywcu.

Ostateczna umowa sprzedaży sieci stacji zostanie zawarta po uzyskaniu stosownych zgód urzędowych.

LOTOS Paliwa Sp. z o.o. jest przedsiębiorstwem odpowiedzialnym za sprzedaż paliw, rozwój i zarządzanie siecią stacji paliw grupy kapitałowej LOTOS. W 2004 r. sieć stacji paliw zarządzanych przez spółkę posiadła 6% udział w krajowym rynku sprzedaży detalicznej paliw.

Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład, której wchodzą: spółka wydobywcza Petrobaltic SA, Rafineria Czechowice SA, Rafineria Jasło SA, Rafineria Nafty Glimar SA w upadłości oraz 15 spółek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej LOTOS pod koniec czerwca 2005 r. wynosiło ok. 5,25 tys. osób. Zysk netto Grupy LOTOS S.A. (spółki matki) za 2004 rok wyniósł 534,4 miliony złotych wobec 248,2 mln zł w 2003 r. Skonsolidowany zysk netto grupy kapitałowej LOTOS w 2004 r. wyniósł 572 mln zł. Przychody ze sprzedaży w roku 2004 to kwota 10 283,2 mln zł. W roku 2003 osiągnięto 8 432,8 mln zł. W roku 2004 zanotowano też znacznie wyższy zysk z działalności operacyjnej – ok. 570 mln zł w stosunku do 351 mln zł w roku 2003. Zgodnie z prognozą zysk jednostkowy netto Grupy LOTOS S.A. na koniec 2005 powinien osiągnąć wielkość ok. 315 mln zł wg Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej. Prognozowany zysk skonsolidowany netto Grupy kapitałowej LOTOS w 2005 r. to ok. 404 mln zł wg MSSF.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS SA tel.(58) 308 75 70 (0) 505 050 454 ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl