logo

Według danych za 9 miesięcy 2008 roku spółka LOTOS Kolej przewiozła 3,523 mln ton ładunków. To wzrost o blisko 43% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku i tyle samo, co w całym 2007 roku.

Ogólne

Według danych za 9 miesięcy 2008 roku spółka LOTOS Kolej przewiozła 3,523 mln ton ładunków. To wzrost o blisko 43% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku i tyle samo, co w całym 2007 roku.

To dobry wynik biorąc pod uwagę fakt, iż ogólna ilość przewozów kolejowych realizowanych przez wszystkich operatorów, mierzona rok do roku spadła o 2,6%. Branża TSL (transport, spedycja, logistyka) w Polsce mogłaby rozwijać się dużo szybciej, gdyby nie ograniczenia infrastrukturalne. W tym przede wszystkim brak nowoczesnych szlaków komunikacyjnych i wysokie koszty związane z dostępem do infrastruktury kolejowej. - Szansą dla transportu kolejowego jest gruntowna modernizacja infrastruktury i duże inwestycje w tabor kolejowy - zapewnia Henryk Gruca, prezes spółki LOTOS Kolej.

Przyszłość pełna wyzwań

Podczas dyskusji w ramach wrześniowej konferencji "Infrastruktura, Logistyka, Transport", zorganizowanej w Katowicach przez redakcję miesięcznika "Nowy Przemysł", wielokrotnie można było usłyszeć, że przewoźnicy kolejowi mogą przejąć w miarę szybko znaczną część przewozów realizowanych dziś jeszcze przez samochody.- Nie wszystko i nie zawsze możemy „przenieść z kół” na szyny – hamuje entuzjazm prezes Gruca - Przeszkodą jest zły stan infrastruktury, dostępność bocznic oraz brak zachęty ekonomicznej ze strony państwa.

Pomimo tych obostrzeń przewozy kolejowe będą zyskiwały na znaczeniu. Świat bez TSL nie może funkcjonować. Ludzie z branży kolejowej nie od dziś mają nadzieję, że przewozy mogą rosnąć, przejmując między innymi transport materiałów niebezpiecznych czy kontenerów. Sytuacja sprzyjałaby takim ruchom, gdyby wprowadzono odpowiednie uregulowania prawne. Póki, co jednak bardziej atrakcyjny, lecz niebezpieczny jest transport choćby paliw cysternami samochodowymi, niż kolejowymi. - O, ile zrozumiałe jest to przy dostawach w pobliżu baz paliwowych, o tyle traci to już racje bytu w przypadku dostaw realizowanych na dalsze odległości i w znacznych ilościach. Liczymy na to, że pojemność tego rynku i zapotrzebowanie na przewozy będzie rosnąć systematycznie. To pozwoliłoby nam na uelastycznienie oferty cenowej – mówi prezes Gruca.

Trzeba jednak pamiętać, że transport kolejowy potrzebuje inwestycji. Bez nich trudno będzie myśleć nie tylko o rozwoju, ale nawet o utrzymaniu obecnego poziomu przewozów. Według danych Ministerstwa Infrastruktury do 2012 r. zmodernizowanych zostanie ok. 1,2 tys. km tras. Póki, co, jak zauważają dziennikarze portalu „Rynek Kolejowy” remonty dokonywane są przypadkowo, w różnych miejscach i z różnym natężeniem prac. To jednak ma się zmienić. W planie opracowanym na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury, który analizuje polski rynek przewozów kolejowych do 2030 r. zapisano, że praca przewozowa w segmencie transportu towarowego zwiększy się z obecnych 50 mld tonokilometrów do 73 mld, a w przypadku ukończenia wszystkich inwestycji nawet do 98,4 mld tonokilometrów. Nacisk inwestycyjny będzie związany ze stworzeniem dobrych połączeń łączących południe z północą Polski. Część operatorów logistycznych postuluje też za inwestycjami, które poprawiłyby stan połączeń kolejowych Polski z Ukrainą i Białorusią. – Nasza spółka przygotowuje się do realizacji zadań związanych z rozbudową zdolności produkcyjnych rafinerii Grupy LOTOS SA w Gdańsku. To wielokrotnie zwiększy nasze zapotrzebowanie na dostęp do szlaków komunikacyjnych. Zwiększy też zainteresowanie innymi, niż dotychczasowe kierunkami transportu gotowych produktów. Każda inwestycja w poprawę jakości szlaków kolejowych jest i będzie witana przez nas z entuzjazmem – twierdzi prezes Gruca.

Zamiast podsumowania

Wartość polskiego rynku TSL szacowana jest na około 35 mld zł. Około 50 proc. tej sumy przypada na firmy, które zajmują się przede wszystkim usługami TSL, pozostała część realizowana jest m.in. przez producentów i sieci handlowe. Według analityków banku ING, rośnie obecnie rola Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski, jako elementu łańcucha dostaw na kontynencie europejskim. Popyt na wszelkiego rodzaju usługi magazynowe, transportowe i logistyczne w regionie rośnie dynamicznie i ten trend będzie się utrzymywał w najbliższej przyszłości. Ze względu na swoje znaczenie w regionie i korzystne położenie geograficzne Polska powinna być jednym z największych beneficjentów tego trendu.

LOTOS Kolej należy do trzech największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju. Spółka posiada ok. 18% udziału w rynku przewoźników prywatnych i 3,8 % w przewozach kolejowych ogółem w kraju. Głównym zadaniem firmy jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład Grupy LOTOS , w tym wykonywanie przewozów produktów. LOTOS Kolej realizuje przewozy na obszarze całego kraju m.in. na trasie Gdańsk – Jasło gdzie odległość wynosi 860 km. We współpracy z przewoźnikami zagranicznymi spółka dostarcza produkowane w rafinerii gdańskiej asfalty oraz gacze parafinowe do Rumunii, Słowacji i Węgier oraz sprowadza z Niemiec i Holandii gazy oraz półprodukty do produkcji paliw. Firma eksploatuje kilkadziesiąt lokomotyw spalinowych i elektrycznych oraz ponad 2 tys. cystern kolejowych.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl