
Już niebawem na bocznicy spółki LOTOS Kolej w Gdańsku pojawią się słupy trakcyjne służące zawieszeniu sieci, która umożliwi kursowanie pociągów przy użyciu lokomotyw elektrycznych. W najbliższym czasie LOTOS Kolej odda również do użytku 2 dodatkowe tory na swojej bocznicy w Gdańsku.
Już niebawem na bocznicy spółki LOTOS Kolej w Gdańsku pojawią się słupy trakcyjne służące zawieszeniu sieci, która umożliwi kursowanie pociągów przy użyciu lokomotyw elektrycznych. W najbliższym czasie LOTOS Kolej odda również do użytku 2 dodatkowe tory na swojej bocznicy w Gdańsku.
Modernizacja infrastruktury w LOTOS Kolej to następny, istotny etap realizacji Programu 10+ . Po zakończeniu inwestycji związanej z rozbudową mocy przerobowych i wytwórczych rafinerii, co ma nastąpić w 2010 r., z Gdańska drogą kolejową wyekspediowanych zostanie ok. 6 mln ton produktów naftowych. Dla porównania w ciągu 9 miesięcy 2008 r. LOTOS Kolej przewiozła 3,523 mln ton ładunków. To tyle samo co w całym 2007 r., pomimo tego iż w pierwszych trzech kwartałach br. ogólna ilość przewozów kolejowych realizowanych przez wszystkich operatorów, mierzona rok do roku, spadła o 2,6%.
– Palowanie pod elektryfikację rozpoczęliśmy już pod koniec września – mówi Henryk Gruca, prezes spółki LOTOS Kolej. - Prace inwestycyjne zostały podzielone na dwa etapy. W pierwszy etapie zostanie zelektryfikowany tor szlakowy łączący stację Gdańsk Olszynka z bocznicą Grupy LOTOS. Drugi dotyczył będzie elektryfikacji torów stacyjnych i głowic rozjazdowych. Planowany termin zakończenia inwestycji to II kwartał 2009 roku.
Modernizacja bocznicy zapewni szybsze dostawy produktów do klientów LOTOSU na terenie całego kraju, jak i zagranicą. – Nowa sieć trakcyjna z pewnością ułatwi również pracę maszynistom. Przejazd przez stację Gdańsk Olszynka odbędzie się „na biegu”, bez konieczności podłączania do pociągu lokomotywy elektrycznej w miejsce spalinowej, tak jak jest to obecnie – mówi Krzysztof Norkowski, kierownik wydziału eksploatacji w LOTOS Kolej.
LOTOS Kolej należy do trzech największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju. Spółka posiada ok. 3,8% udziału w przewozach kolejowych ogółem w Polsce. Głównym zadaniem firmy jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej LOTOS, w tym wykonywanie przewozów produktów. LOTOS Kolej realizuje przewozy na obszarze całego kraju m.in. na trasie Gdańsk – Jasło gdzie odległość wynosi 860 km. We współpracy z przewoźnikami zagranicznymi spółka dostarcza produkowane w rafinerii gdańskiej asfalty oraz gacze parafinowe do Rumunii, Słowacji i Węgier oraz sprowadza z Niemiec i Holandii gazy oraz półprodukty do produkcji paliw. Firma eksploatuje kilkadziesiąt lokomotyw spalinowych i elektrycznych oraz ponad 2 tys. cystern kolejowych
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl