logo

6 lipca br. w gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS S.A. zakończyła się budowa instalacji hydro-odsiarczania olejów napędowych (HDS). To pierwsza z czterech instalacji produkcyjnych budowanych w ramach Programu 10+, który zgodnie z planem osiągnął pod koniec czerwca 82% zaawansowania. LOTOS dzięki m.in. HDS podniesie docelowo produkcję deficytowego na rynku europejskim oleju napędowego o 2,5 mln ton rocznie.

Działalność rafineryjna

6 lipca br. w gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS S.A. zakończyła się budowa instalacji hydro-odsiarczania olejów napędowych (HDS). To pierwsza z czterech instalacji produkcyjnych budowanych w ramach Programu 10+, który zgodnie z planem osiągnął pod koniec czerwca 82% zaawansowania. LOTOS dzięki m.in. HDS podniesie docelowo produkcję deficytowego na rynku europejskim oleju napędowego o 2,5 mln ton rocznie.

– Instalacja HDS, którą dziś przekazujemy do uruchomienia to dowód na to, że plany rozwojowe Spółki oraz ciężka praca osób zaangażowanych w rozwój projektu i budowę instalacji przynoszą wymierne efekty. Już w tym roku spodziewać się można pierwszych efektów finansowych realizowanego właśnie Programu 10+, a w dalszej perspektywie znacznego wzrostu wartości spółki – powiedział Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS S.A.

Rynek chce więcej diesla

W 2002 r. wypracowano pierwszą koncepcję aktualnie realizowanego rozwoju gdańskiej rafinerii. Ewolucji ulegała również ocena rynku naftowego w Polsce. Na początku mijającego dziesięciolecia odnotowano wzrost prognoz zużycia oleju napędowego w Polsce i związane z tym rosnące uzależnienie rynku krajowego od importu paliw. Uwzględniając wynik analiz ekonomicznych, rozwój rynku oraz potrzeby zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego kraju podjęto decyzję o rozszerzeniu programu rozbudowy gdańskiej rafinerii o dodatkową instalację destylacji zwiększającą potencjał przerobu ropy do 10,5 mln t rocznie.

W styczniu 2007 roku zarząd Grupy LOTOS podjął decyzję o finalnym zakresie realizowanej rozbudowy, uwzględniając również  dołączenie do pakietu inwestycyjnego instalacji HDS o wielkości dostosowanej do wspomnianego przerobu ropy. Instalacja HDS o planowanej mocy przerobu 2,5 mln t diesla rocznie okazała się niezbędna do osiągnięcia pełnej puli oleju napędowego zgodnego z wymogami jakościowymi Unii Europejskiej, tj. zawartości siarki do 10 ppm i polepszenie własności niskotemperaturowych.

– Rozbudowa rafinerii w ramach Programu 10+ pozwoli m.in. na długookresową poprawę konkurencyjności rafinerii w Gdańsku, zapewni podstawy rozwoju firmy na najbliższe kilkanaście lat; przyczyni się do wzrostu udziałów w produkcji poszukiwanych na rynku wysokomarżowych paliw. Dzięki realizacji programu Grupa LOTOS S.A. ma szansę zyskać miano lidera w produkcji wysokiej jakości towarów ropopochodnych nie tylko w Polsce, ale również w Europie. Istotnym aspektem ekologicznym realizacji inwestycji będzie stworzenie najbardziej „zielonej” rafinerii w basenie Morza Bałtyckiego – powiedział Marek Sokołowski, wiceprezes, dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS S.A.

Inwestycja „pod klucz”

Podpisanie kontraktu w formule Lump Sum Turn Key („pod klucz”) z koncernem ABB Lummus Global w październiku 2006 r. było wstępem do rozpoczęcia budowy pierwszej z czterech instalacji produkcyjnych Programu 10+. Decyzja o pozwoleniu na budowę instalacji HDS została wydana w lipcu 2007r. Oficjalne wkopanie kamienia węgielnego na terenie instalacji HDS oraz przekazanie wykonawcy placu budowy  technologicznych miało miejsce w sierpniu 2007 r.

Przez prawie 2 lata pracownicy z 20 firm wykonawczych wykonali szereg robót budowlanych, m. in.: palowanie, fundamentowanie, zbrojenia, montaż konstrukcji i aparatów produkcyjnych. W szczytowym okresie prac, przypadającym na okres od lutego do kwietnia 2009 r. pracowało na terenie budowy instalacji HDS prawie 600 osób. Warto podkreślić, że przy budowie, nowej instalacji nie odnotowano żadnego wypadku.

– Za nami rozruch mechaniczny instalacji HDS. Do końca zeszłego tygodnia trwały próby szczelności. Od jutra specjaliści z pionu produkcji przystąpią do załadunku katalizatora, aby jeszcze w tym miesiącu rozpocząć rozruch technologiczny i wpuszczanie do instalacji surowca. Ważne jest, że pracowaliśmy bezwypadkowo, dotrzymaliśmy  terminu i założonego limitu kosztów budowy – powiedział Zbigniew Paszkowicz, dyrektor ds. rozbudowy rafinerii Grupy LOTOS S.A.

Równocześnie z uruchomieniem HDS do użytku zostaje oddana instalacja pomocnicza – kompleks aminowo-siarkowy (KAS). Do końca wakacji planuje się oddanie do użytku pierwszych zbiorników magazynowych, rurociągu przesyłowego do Naftoportu oraz zakończenie modernizacji oczyszczalni ścieków.

Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy LOTOS S.A. (spółka matka), LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i Petrobaltiku (prowadzi wydobycie ropy naftowej i gazu spod dna Bałtyku) wchodzi kilkanaście spółek córek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec marca 2009 r. wyniosło 4915 osób. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży LOTOS-u w 2008 r. przekroczyły 16 mld zł i były wyższe o 24% niż w 2007 r. Moce przerobowe rafinerii w Gdańsku wynoszą aktualnie 6 mln ton ropy naftowej rocznie. Udział koncernu w rynku paliw ogółem wzrósł w I kw. 2009 r. do 28,3%. To o 3,8% więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2008 r. Poprzez spółkę zależną LOTOS Norge koncern obecny jest również na norweskim szelfie kontynentalnym, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze. W ramach realizowanego Programu 10+ rafineria Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku zwiększy w 2010 r. zdolności przerobowe surowca do 10,5 mln ton rocznie. Dodatkowo, zgodnie z założeniami strategii do 2012 r. spółka planuje osiągnąć wzrost udziału w krajowym rynku paliw do 30%.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl