
Do kolejowej spółki LOTOS-u dotarła nowoczesna lokomotywa spalinowa VOITH Maxima 40CC z Kilonii. Maszyna będzie testowana przez specjalistów LOTOS Kolej w związku z realizowanym właśnie procesem homologacji w Polsce.
Do kolejowej spółki LOTOS-u dotarła nowoczesna lokomotywa spalinowa VOITH Maxima 40CC z Kilonii. Maszyna będzie testowana przez specjalistów LOTOS Kolej w związku z realizowanym właśnie procesem homologacji w Polsce.
Lokomotywa przeznaczona jest do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. Jej podstawowe parametry techniczne, to: masa – 126 t (21 t/oś), długość 23,2m, maks. prędkość 120 km/godz., moc 3600kW.
– To jednostka, której silnik odpowiada aktualnym wymogom unijnym w zakresie emisji spalin oraz hałasu – podkreśla Marek Smoter, dyrektor ds. technicznych LOTOS Kolej.
W czerwcu kilku pracowników LOTOS Kolej przeszło pozytywnie kompleksowe szkolenie z obsługi i utrzymania lokomotywy Maxima w zakładach VOITH w Niemczech.
– W związku z naciskami, większymi niż 20 t/oś, co przekracza parametry określone dla wielu linii kolejowych w Polsce, lokomotywa będzie eksploatowana głównie na linii nr 131 Śląsk – Porty – dodaje Mirosław Łosiński, pełnomocnik zarządu, dyrektor ds. operacyjnych LOTOS Kolej.
Warto przypomnieć, że 2 lipca br. LOTOS Kolej oddała do użytku zelektryfikowany tor dojazdowy do stacji Gdańsk Olszynka. Jeszcze w tym roku spółka chce wprowadzić do użytku nowatorski systemu logistyki kolejowej, umożliwiający m.in. przekazywanie informacji on-line o przesyłkach transportowanych do klientów.
Z kolei 30 czerwca br. Zwyczajne Walne Zgromadzenie Grupy LOTOS S.A. wyraziło zgodę na nabycie przez LOTOS Kolej placówki GATX, zlokalizowanej w Gdańsku. Ww. przejęcie związane jest z dalszym rozwojem logistyki w grupie kapitałowej LOTOS, a zwłaszcza z obsługą przez LOTOS Kolej większych wolumenów przewozowych po realizacji Programu 10+. Placówka GATX jest połączona ze stacją LOTOS Kolej torami, drogami wewnątrzzakładowymi i mediami. Jej nabycie umożliwi zwiększenie możliwości wywozowych o 1,5-2 mln ton produktów rocznie. Dodatkowo LOTOS Kolej zyska halę warsztatową do przeglądów i napraw lokomotyw.
W ubiegłym roku kolejowa spółka LOTOS-u przewiozła ponad 5 mln ton produktów. To wzrost o ok. 1,5 mln ton w stosunku do 2007 r. Aktualnie spółka uruchamia dziennie 65 pociągów, w tym dwa poza granice kraju.
LOTOS Kolej należy do trzech największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju. Spółka posiada ponad 4% udział w przewozach kolejowych ogółem w Polsce. Głównym zadaniem firmy jest kompleksowa kolejowa obsługa spółek wchodzących w skład grupy kapitałowej LOTOS, łącznie z przewozami produktów. LOTOS Kolej realizuje przewozy na obszarze całego kraju oraz we współpracy z przewoźnikami zagranicznymi spółka dostarcza produkowane w rafinerii gdańskiej asfalty oraz gacze parafinowe do Rumunii, Słowacji i Węgier oraz sprowadza z Niemiec i Holandii gazy oraz półprodukty i komponenty do produkcji paliw. Firma eksploatuje ok. 70 lokomotyw spalinowych i elektrycznych oraz ponad 2,5 tys. wagonów.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl