
LOTOS wydał właśnie „Raport społecznej odpowiedzialności 2008”. Publikacja jest pierwszym raportem firmy z całkowicie polskim kapitałem powstałym w oparciu o najnowszą wersję metodologii Global Reporting Initiative – ogólnoświatowej organizacji promującej najwyższe standardy pozafinansowej sprawozdawczości.
LOTOS wydał właśnie „Raport społecznej odpowiedzialności 2008”. Publikacja jest pierwszym raportem firmy z całkowicie polskim kapitałem powstałym w oparciu o najnowszą wersję metodologii Global Reporting Initiative – ogólnoświatowej organizacji promującej najwyższe standardy pozafinansowej sprawozdawczości.
„Raport społecznej odpowiedzialności 2008” jest częścią cyklicznej sprawozdawczości LOTOS-u prezentującej działania i inicjatywy podejmowane na rzecz środowiska naturalnego, społeczeństwa, kontrahentów, klientów i pracowników. Raport zawiera również ekonomiczne, środowiskowe i społeczne wyniki osiągnięte przez Grupę Kapitałową LOTOS, dzięki czemu możliwe jest obserwowanie postępów we wdrażaniu przez koncern uchwalonej w 2008 r. strategii społecznej odpowiedzialności. Publikacja, poza wskaźnikami wyników, prezentuje wybrane obszary zaangażowania koncernu na rzecz zrównoważonego rozwoju, w tym m.in. szczegółowe informacje na temat ekologii w środowisku morskim, na przykładzie spółki Petrobaltic oraz wpływu inwestycji Programu 10+ na środowisko naturalne.
Obecny raport jest drugą tego rodzaju publikacją koncernu, jednak pierwszą zgodną z Ramowymi Zasadami Raportowania GRI, które weszły w życie w 2007 r. (tzw. G3). GRI jest niezależną instytucją działającą na rzecz rozwijania i propagowania tzw. wytycznych zrównoważonego rozwoju. Zastosowanie wytycznych GRI ma zasięg globalny. Opublikowany raport prezentuje działalność Grupy Kapitałowej LOTOS poprzez szczegółowe wskaźniki GRI, umożliwiające dokonywanie zobiektywizowanych porównań i analiz firm działających w różnych krajach i branżach.
– Miniony rok przyniósł ważne dla jakości polityki społecznej koncernu decyzje. Mam na myśli uchwalenie przez Zarząd „Strategii społecznej odpowiedzialności Grupy Kapitałowej LOTOS do 2012 roku”, zobowiązanie do cyklicznego raportowania postępów w jej realizacji oraz rozpoczęcie prac wdrażających jednolite standardy postępowania w skali Grupy Kapitałowej. Konsekwentna realizacja przez Grupę LOTOS strategii biznesowej, w połączeniu z jasno określonymi celami w zakresie zrównoważonego rozwoju, służy dalszemu wzrostowi wartości koncernu oraz zwiększaniu jego udziałów w coraz bardziej konkurencyjnym rynku przy jednoczesnym poszanowaniu oczekiwań kluczowych grup interesariuszy – podkreśla Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS S.A.
W powstaniu raportu uczestniczyło kilkudziesięciu specjalistów koncernu, reprezentujących 18 obszarów biznesowych firmy oraz zewnętrzny doradca Martis CONSULTING. Za koordynację prac odpowiadało Biuro Komunikacji i CSR Grupy LOTOS S.A.
– W Grupie Kapitałowej LOTOS, która w kilkunastu spółkach w kraju i za granicą zatrudnia blisko pięć tysięcy osób, idee społecznej odpowiedzialności biznesu stanowią filar korporacyjnego systemu wartości i zachowań. Podstawową zasadą polityki społecznej koncernu jest dialog społeczny, odpowiedzialne traktowanie praw człowieka, szacunek wobec kapitału intelektualnego oraz doświadczenia ludzi, którzy stanowią o sukcesie i perspektywach rozwoju całej organizacji. Istotnym czynnikiem oceny jakości polityki społecznej firmy jest zapewnienie jej pracownikom równego i pełnego dostępu do wszystkich informacji dotyczących zmian w strategii spółki. Ten rodzaj porozumienia jest ważnym elementem procesu zarządzania, dlatego Grupa Kapitałowa LOTOS konsekwentnie wdraża model dialogu otwartego na potrzeby i oczekiwania wszystkich stron zainteresowanych rozwojem koncernu – podkreśla Beata Jurkschat, dyrektor Biura Komunikacji i CSR Grupy LOTOS S.A.
Poprzedni raport społecznej odpowiedzialności spółki, prezentujący wydarzenia z lat 2006-2007 zajął m.in. pierwsze miejsce w konkursie „Raporty Społeczne 2008”, zorganizowanym przez PricewaterhouseCoopers, Forum Odpowiedzialnego Biznesu i CSR Consulting.
Wersję elektroniczną raportu znajdą Państwo tutaj.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl