
Ponad 500 tys. ton asfaltów różnych zastosowań sprzedała spółka LOTOS Asfalt na przestrzeni pierwszych ośmiu miesięcy tego roku. Produkty w większości trafiły na rynek krajowy, choć LOTOS Asfalt eksportuje je również m.in. do Rumunii czy Szwajcarii.
Ponad 500 tys. ton asfaltów różnych zastosowań sprzedała spółka LOTOS Asfalt na przestrzeni pierwszych ośmiu miesięcy tego roku. Produkty w większości trafiły na rynek krajowy, choć LOTOS Asfalt eksportuje je również m.in. do Rumunii czy Szwajcarii.
– Jeszcze za wcześnie na podsumowanie, ale spodziewamy się nie tylko utrzymania sprzedaży na ubiegłorocznym poziomie, ale nawet jej przekroczenia – zapewnia Leszek Stokłosa, prezes LOTOS Asfalt. W ciągu kolejnych dwóch lat, spółka chce zwiększyć zdolności wytwórcze do poziomu 1,3 mln ton asfaltów rocznie.
Przypomnijmy, że w 2008 roku LOTOS sprzedał prawie 840 tys. ton asfaltów w tym 136 tys. ton najwyższej jakości asfaltów modyfikowanych.
– Ten rok jest zaskakujący – uważa Marek Skalski, wiceprezes zarządu LOTOS Asfalt. – Biorąc pod uwagę informacje o kryzysie i stagnacji gospodarczej można było się spodziewać pewnych ograniczeń inwestycyjnych w drogownictwie. Tymczasem jest wręcz odwrotnie, już dziś widzimy ogrom środków, jaki został skierowany na rozwój infrastruktury drogowej, nie tylko zresztą w Polsce.
Chroniąc swoje rynki pracy firmy w Niemczech czy Rumunii, podobnie z resztą jak w naszym kraju, ruszyły do budowy i remontów dróg. – Sytuacja jest taka, że wymuszone kryzysem w krajach nadbałtyckich zahamowanie eksportu asfaltów i skierowanie ich na rynek krajowy i tak nie pozwala nam na realizację wszystkich zamówień – dodaje prezes Stokłosa. Ze wstępnych analiz wynika, że łączna wielkość polskiego rynku asfaltów w 2009 r. nieznacznie się zwiększy w porównaniu z 2008 r., kiedy to wyniosła 1,3-1,4 mln ton.
Wyzwania dopiero przed nami
Według szacunkowych danych tylko ok. 30% polskich dróg jest dostosowana do ruchu o nacisku 11,5 tony na oś. Tymczasem z końcem 2010 r. kończy się okres przejściowy wynegocjowany przez Polskę w zakresie udostępniania sieci drogowej dla takich samochodów. Nadal też tylko ok. 70% polskich dróg ma twardą nawierzchnię. – Nie pozostaje nam nic innego, jak tylko budować, remontować i dostosowywać nasze drogi do europejskich wymogów – mówi prezes Stokłosa – Dla branży asfaltowej to dobry czas. Tym bardziej, że w najbliższych latach należy się spodziewać kolejnych inwestycji drogowych w krajach UE. Wygra ten, kto już dziś postawi na współpracę z wiarygodnym i stabilnym dostawcą.
Nie tylko asfalty
Nie ma nowoczesnych dróg bez materiałów hydroizolacyjnych. – Już kilka lat temu zapadła decyzja o budowie zakładu pap w Jaśle. Dziś produkujemy pod marką, NEXLER papy dla budownictwa. Wkrótce poszerzymy ofertę o papy do pionowych i poziomych izolacji wodochronnych oraz wysokiej, jakości pap dedykowanych inżynierii drogowo-mostowej. Docelowo nasz zakład będzie produkować 12 mln m2 pap rocznie. Z tego około 80 proc. będą stanowiły papy dla budownictwa, a reszta dla drogownictwa – podsumowuje prezes Stokłosa. W ofercie już dziś znajduje się szereg grup produktowych. Spośród nich możemy wyróżnić papy do wielo- i jednowarstwowych pokryć dachowych, oksydowane lub modyfikowane elastomerem SBS, co w praktyce oznacza znaczne podniesienie odporności na niekorzystne czynniki temperaturowe oraz podwyższoną przyczepność do podłoża. Wśród produktów marki NEXLER są zarówno tańsze papy na osnowie z welonu szklanego, jak również papy zbudowane na wysoce wytrzymałych mechanicznie włókninach poliestrowych.
Spółka LOTOS Asfalt powstała w kwietniu 2004 r., w czerwcu tego samego roku spółka przejęła pracowników i aktywa asfaltowe rafinerii w Jaśle, a w lipcu 2005 r. kupiła wydział asfaltowy dawnej rafinerii w Czechowicach-Dziedzicach. Tym samym LOTOS Asfalt dysponuje obecnie trzema ośrodkami produkcyjnymi – w Gdańsku, Jaśle i Czechowicach-Dziedzicach. Do klientów w Polsce i Europie trafiają produkowane w nich asfalty drogowe, asfalty przemysłowe, emulsje i specyfiki asfaltowe. LOTOS Asfalt jest liderem pod względem wielkości produkcji asfaltów modyfikowanych w Polsce. Produkuje je zarówno w rafinerii gdańskiej, jaki i na Śląsku - w Czechowicach-Dziedzicach. Ulepszenie klasycznych asfaltów stało się konieczne z powodu wzrostu liczby pojazdów i większego obciążenia nawierzchni dróg krajowych. Ponadto warunki klimatyczne występujące w Polsce skłaniają do wykorzystywania w budowie dróg najwyższej klasy materiałów.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl