logo

Wzrost przewozów o 20 proc. w 2009 roku, udział w rynku przewozów towarowych na poziomie ok. 5,8 proc., szereg inwestycji w tabor kolejowy i infrastrukturę techniczną. Większe zatrudnienie. To wszystko udało się zrealizować spółce LOTOS Kolej w ciągu zaledwie jednego roku.

Ogólne

Wzrost przewozów o 20 proc. w 2009 roku, udział w rynku przewozów towarowych na poziomie ok. 5,8 proc., szereg inwestycji w tabor kolejowy i infrastrukturę techniczną. Większe zatrudnienie. To wszystko udało się zrealizować spółce LOTOS Kolej w ciągu zaledwie jednego roku.

– 2009 był rekordowy pod względem wielkości przewozów i nie tylko. Przekroczyliśmy pułap 6 milionów ton. Dla porównania tyle samo wynosi roczny przerób gdańskiej rafinerii – komentuje Henryk Gruca, prezes LOTOS Kolej – I w tym roku nie zwalniamy tempa. Im bliżej końca realizacji Programu 10+, tym większy będzie wolumen naszych przewozów. Plan na bieżący rok przewiduje przewóz 7 milionów ton. 

Rokroczny wzrost ilości przewozów wymaga od spółki stałego zwiększania nakładów inwestycyjnych. W 2009 r. LOTOS Kolej z powodzeniem zakończyła elektryfikację stacji zakładowej wraz z torem dojazdowym do stacji Gdańsk-Olszynka. Spółka wdrożyła także nowatorski system logistyki kolejowej SLK, który umożliwia śledzenie przesyłek „on line” oraz pozwala optymalizować koszty przewozów.

– Obsługa systemu już w pierwszym roku funkcjonowania dała nam wymierne korzyści – przekonuje Mirosław Łosiński, dyrektor ds. operacyjnych LOTOS Kolej. – Szacujemy, że dzięki zastosowaniu systemu spółka oszczędziła w 2009 roku około pół miliona złotych. 
    
Pociągi są monitorowane w czasie rzeczywistym za pomocą urządzeń GPS i wspomnianego systemu SLK. Program umożliwia kontrolę nad ruchem przesyłek od nadawcy do odbiorcy, ułatwia zarządzanie, dostarcza niezbędne dane do analizy przewozów pod względem kosztów, organizacji, obsad pracowników, efektywności wykorzystania taboru oraz poprawności wykonania procesu przewozowego i możliwości rozliczenia za wykonaną usługę. SLK umożliwia np. wgląd w dane maszynistów, tak aby każdy z nich pracował zgodnie z przepisami o czasie pracy, co jest bezpośrednio związane z bezpieczeństwem ruchu.

Na tym bynajmniej nie koniec. W lutym LOTOS Kolej rozpoczyna dzierżawę placówki GATX zlokalizowanej w Gdańsku. Placówka jest połączona ze stacją LOTOS Kolej torami, drogami wewnątrzzakładowymi i mediami. Długoletnia dzierżawa z opcją zakupu placówki umożliwi zwiększenie możliwości wywozowych. Dodatkowo LOTOS Kolej zyska halę warsztatową do przeglądów i napraw lokomotyw. Jednak najważniejsze były umowy dotyczące leasingu nowoczesnych lokomotyw TRAXX firmy Bombardier zawarte w ubiegłym roku. – Wydzierżawiliśmy jedną lokomotywę elektryczną na okres pięciu lat oraz podpisaliśmy umowę leasingu 6 lokomotyw spalinowych TRAXX DE z możliwością  jej zwiększenia do 10. Dostawa zostanie zrealizowana już w przyszłym roku – mówi Marian Wasilewski, dyrektor ds. przewozów LOTOS Kolej.      

Jednocześnie stale rośnie zatrudnienie w spółce. W ubiegłym roku wzrosło ono o 97 osób, a plany na 2010 r. zakładają przyjęcie dodatkowych 78 osób.

LOTOS Kolej należy do czołowych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju. Koncentruje się na realizacji potrzeb przewozowych grupy kapitałowej LOTOS, świadcząc usługi przewozowe na terenie całego kraju. We współpracy z operatorami zagranicznymi prowadzi także przewozy międzynarodowe - między innymi do Holandii, Niemiec czy Rumunii. Dziennie uruchamia ok. 75 pociągów w kraju i 4 w ruchu międzynarodowym. LOTOS Kolej należy do najlepiej  postrzeganych przewoźników kolejowych pod względem  jakości świadczonych usług przewozowych.

Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl