
LOTOS Oil, 17 maja br. został wyróżniony przez Business Centre Club tytułem Ambasadora Polskiej Gospodarki w kategorii Eksporter. Wg danych Ministerstwa Finansów, ponad 70% eksportu środków smarnych z Polski, zostało zrealizowanych w ub. r. właśnie przez spółkę LOTOS Oil a jej produkty docierają do 45 krajów na świecie.
LOTOS Oil, 17 maja br. został wyróżniony przez Business Centre Club tytułem Ambasadora Polskiej Gospodarki w kategorii Eksporter. Wg danych Ministerstwa Finansów, ponad 70% eksportu środków smarnych z Polski, zostało zrealizowanych w ub. r. właśnie przez spółkę LOTOS Oil a jej produkty docierają do 45 krajów na świecie.
Konkurs „Ambasador Polskiej Gospodarki” zorganizowano pod patronatem MSZ, a celem konkursu jest zwiększenie zaangażowania polskich przedsiębiorców w promocję Polski, jako wiarygodnego partnera gospodarczego na arenie międzynarodowej. Właśnie dlatego LOTOS Oil jest aktywne nie tylko w obszarze biznesowym. Na zagranicznych rynkach firma współpracuje w zakresie promocji z polskimi placówkami dyplomatycznymi.
Otrzymany tytuł Ambasadora Polskiej Gospodarki w kategorii Eksporter nie był przypadkowym wyborem i miał swoje uzasadnienie w fakcie, iż przychody firmy z eksportu towarów w ciągu ostatnich 2 lat wzrosły prawie o 100% i dziś to ponad jedna trzecia przychodów, których średnia w ostatnich kilku latach wynosi blisko 450 mln zł.
– Podtrzymanie rozwoju gospodarczego w znacznym stopniu zależy od tempa wzrostu eksportu zarówno usług jak i towarów. Perspektywy dla naszych eksporterów oceniam dobrze. Po załamaniu w roku 2009 polska sprzedaż za granicę zaczęła wzrastać i ma nawet szansę wrócić w grudniu na poziom z roku 2007, kiedy po raz pierwszy w historii przekroczyła wartość 100 mld EUR rocznie. Należy zatem eksport promować, korzystając ze wzrostu konkurencyjności polskiej oferty. Budującym przykładem jest Grupa LOTOS i spółka LOTOS Oil z jej wynikiem w zagranicznej sprzedaży olejów i smarów – wyraźnie podkreśla Piotr Woźniak, były minister gospodarki, obecnie szef rady administracyjnej Agencji ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki Unii Europejskiej. – Dodatkowym argumentem za promocją eksportu jest spodziewany w najbliższych miesiącach wzrost importu i pogłębianie deficytu na rachunku obrotów bieżących. Pełnej równowagi bilansowej nie zapewni napływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych, które spadły w zeszłym roku do poziomu poniżej połowy wartości z roku 2007 ani zwiększenie transferów, które rosną powoli. Dlatego tym bardziej należy eksport wspierać i rozwijać – podsumowuje minister Woźniak.
– W czasach, gdy wszyscy mówili i nadal wieszczą kolejne odsłony światowego kryzysu to wyróżnienie ma szczególne znaczenie. Pokazuje nie tylko siłę naszej marki, ale i naszej gospodarki – podkreśla Jacek Neska, prezes zarządu LOTOS Oil. – To jednak przede wszystkim efekt ciężkiej pracy fantastycznego zespołu ludzi i współpracowników zarówno w Polsce, jak i wielu innych krajach – dodaje prezes Neska.
LOTOS Oil posiada swoje przedstawicielstwa na w Ukrainie i Litwie, choć swą aktywność oprócz dwóch wspomnianych rynków zwiększyła w ostatnim roku znacznie także w Czechach, Łotwie, Estonii oraz innych krajach Wspólnoty Niepodległych Państw.
Nie tylko Europa
Jednak LOTOS Oil to nie tylko eksporter na rynku Europy Środkowo-Wschodniej. Spółka wchodzi na rynki Skandynawii a nawet odległej Mongolii i Turkmenistanu. Produkty LOTOS Oil trafiają do 45 krajów świata, od położonej na Karaibach francuskiej Martyniki, przez prawie całą Europę, kraje Afryki Zachodniej, aż po dalekowschodnią Indonezję. Wszędzie tam, gdzie istnieje taka potrzeba, firma realizuje również program wsparcia technologicznego dla swoich partnerów, a technolodzy LOTOS Oil na miejscu rozwiązują problemy.
– W czasach kryzysu tylko najlepsi potrafią utrzymać eksport. Nie sprzyja temu, ani nastawiona na ochronę własnych rynków polityka poszczególnych państw, ani też ciągle utrudnione finansowanie. Tym bardziej warte odnotowania są te spośród polskich firm, które nie tylko utrzymują poziom sprzedaży, ale i wykorzystują ten czas na zdobywanie nowych rynków – podkreśla Wojciech Koza z kancelarii KNTM, od lat aktywnie zaangażowanej w doradztwo dla firm.
Blisko połowa produkcji sprzedanej polskiego przemysłu trafia na eksport. Ostatnie bardzo dobre wskaźniki dynamiki produkcji nie byłyby możliwe bez intensyfikacji sprzedaży eksportowej. Według najnowszych marcowych danych sprzedaż eksportowa miała wartość ok. 10,6 mld euro, czyli była o 16 proc. większa niż w lutym br. aż o 25 proc. wyższa niż w marcu 2009 r. W przeciwieństwie do danych ze stycznia i lutego, nie można już mówić o wyjątkowo niskiej bazie odniesienia tych danych.
LOTOS Oil wchodzi w skład grupy kapitałowej LOTOS. W ramach koncernu spółka zajmuje się produkcją i dystrybucją olejów smarnych, bazowych oraz przemysłowych, a także smarów. Od wielu lat firma jest niekwestionowanym liderem na rynku olejów silnikowych w Polsce. Posiada trzy wydziały olejowe w Czechowicach-Dziedzicach, Jaśle oraz Gdańsku. Produkty oferowane przez LOTOS Oil spełniają wymagania najsurowszych norm. Całość procesów produkcyjnych objęta jest Systemem Zarządzania Jakością, zgodnym z międzynarodową normą ISO 9001: 2000. LOTOS Oil jako pierwsza spółka grupy kapitałowej LOTOS otrzymała certyfikat systemu zarządzania jakością, zgodny z wymaganiami systemu AQAP 2110. LOTOS Oil jest członkiem Association Technique de L'Industrie Européene des Lubrifiants. Stowarzyszenie zrzesza najważniejszych producentów i sprzedawców olejów silnikowych w Europie oraz działa jako europejskie centrum zagadnień technicznych dotyczących produkcji olejów silnikowych i wymagań związanych z ochroną środowiska. Głównym zdaniem tej organizacji jest zapewnienie zgodności między rozwojem środków smarnych, a wymaganiami europejskich technologii silnikowych. LOTOS Oil aktywnie uczestniczy również w pracach ELGI: European Lubricating Grease Institute.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl