
W najbliższy weekend, 2-4 lipca, po raz trzynasty odbędzie się Grand Prix Sopot, czyli 5 i 6 runda Międzynarodowych Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski (GSMP). Sponsorem wydarzenia jest Grupa LOTOS.
W najbliższy weekend, 2-4 lipca, po raz trzynasty odbędzie się Grand Prix Sopot, czyli 5 i 6 runda Międzynarodowych Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski (GSMP). Sponsorem wydarzenia jest Grupa LOTOS.
Impreza zostanie rozegrana na ulicach Sopotu i Gdyni. Cała trasa ma długość ponad 3 km, a różnica wzniesień wynosi aż 108 m. Po raz kolejny zawody odbędą sie praktycznie w centrum miast, na asfaltowych nawierzchniach. W zawodach wezmą udział czołowi zawodnicy, specjalizujący sie w konkurencjach wyścigowych oraz najlepsi w kraju zawodnicy specjalizujący sie w wyścigach płaskich. Na start zgłosiło się 69 zespołów.
Każdy wyścig składa sie z podjazdów treningowych (5. runda składa sie z dwóch, 6. z jednego) oraz podjazdów wyścigowych. Warunkiem dopuszczenia do zawodów jest ukończenie minimum jednego podjazdu treningowego. Start do pierwszego podjazdu wyścigowego rundy piątej odbędzie się w sobotę, o godzinie 15.00, natomiast dzień później o godzinie 12.30 rozpocznie się podjazd rundy szóstej.
O zwycięstwie w każdej eliminacji decyduje łączny czas przejazdu obydwu podjazdów wyścigowych danej rundy. W przypadku jednakowych czasów, o wyższym miejscu w klasyfikacji decyduje lepszy wynik jednego z podjazdów wyścigowych. W przypadku takich samych rezultatów przyznaje sie ex aequo. Uroczyste zakończenie i wręczenie nagród 5. i 6. rundy GSMP zaplanowano na sopockim molo, w niedzielę o godzinie 17.00.
Szczegóły dotyczące programu zawodów są dostępne na stronie internetowej: http://akorski.pl/
Zmiana organizacji ruchu
W czasie trwania zawodów zmieniona zostanie organizacja ruchu na terenie Sopotu i Gdyni. Zamknięte będą: ul. Malczewskiego (od ul. Księżycowej), ul. Sopocka (od ul. Wielkopolskiej – ul. Sopocka będzie otwarta na dojazd dla mieszkańców osiedla Kalinowo i Bernardowo). O zmianach w organizacji ruchu informować będą stosowne znaki.
Trasa
Start umiejscowiony został na wysokości ostatniego wejścia na Cmentarz Komunalny w Sopocie. Kierowcy będą wyjeżdżać na trasę z prawej strony. Tradycyjnie, kibice gromadzić się będą właśnie w tym miejscu. W Parku Serwisowym zlokalizowanym na ulicy Malczewskiego będzie można zobaczyć ostatnie przygotowania kierowców do startu w wyścigu. Odcinek od pierwszego lewego łuku przez drugi prawy jest bezpiecznym dla publiczności fragmentem trasy i tam można śledzić rywalizacje z obu stron. Jednak w związku z wypadkami przejścia przez szczyt na lewym zakręcie wcześniej ustawiona będzie tzw. szykana, czyli zestawy trzech kolumn opon w odległości 10 m. od siebie, wymuszające spowolnienie przejazdu.
Następny lewy zakręt w lesie jest bardzo niebezpieczny, ale bardzo widowiskowy. Kibice powinni zajmować wyłącznie miejsca po wewnętrznej stronie zakrętu. Nie wolno natomiast oglądać zawodów w tym miejscu od strony zewnętrznej.
Miejscem centralnym będzie obszar ronda ulicy Kolberga na Brodwinie, gdzie od lat komentuje zawody Krzysztof Szajkowski. Tutaj będzie można oglądać efektowne wyjście z niebezpiecznego zakrętu, dojazd i odhamowanie przed rondem, nietypowy (dla wyścigu) przejazd rondem ograniczonym krawężnikami i dynamiczny wyjazd z ronda. Potem czeka kierowców kilka łagodnych zakrętów, które zawodnicy z reguły pokonują z dużą prędkością, dlatego zaleca się zajmowanie miejsc tylko po wewnętrznej stronie zakrętów.
Na prostej, poprzedzającej najbardziej górski odcinek ponownie ustawiono szykanę spowalniającą przejazd, jednak za prawym łukiem prędkość niektórych pojazdów przekroczy dwieście kilometrów na godzinę. Powyżej amfiteatralne ukształtowanie terenu pozwala na obserwowanie wyścigu po obu stronach trasy. Dla zawodników bardzo niebezpieczny będzie pierwszy zakręt tej sekcji. Na pewno wielu kibiców zgromadzi sie na nawrocie. Część zawodników pokonywać będzie ten łuk tak lubianym przez kibiców pełnym poślizgiem. Tam mimo niedużych prędkości kierowcy narażeni są na błędy. Za metą, chociaż kierowcy hamują, trzeba niezwykle uważać, gdyż każdy samochód ma inna prędkość i inna drogę hamowania.
Honorowy patronat nad imprezą objęli Marszałek Województwa Pomorskiego, Prezydent Gdyni, Prezydent Sopotu oraz Prezydent Gdańska.
Grupa LOTOS wspiera kluby, organizacje i imprezy sportowe w całej Polsce. W obszarze sportów motorowych, poza zaangażowaniem w organizację markowych wyścigów samochodowych Kia LOTOS Cup, koncern wspiera zespół żużlowy LOTOS Gdańsk oraz zespoły rajdowe Dynamic World Rally Team oraz Subaru Poland Rally Team występujący w RSMP. Koncern jest ponadto sponsorem generalnym Polskiego Związku Narciarskiego, sponsorem tytularnym zespołu LOTOS Gdynia – wielokrotnego mistrza Polski w koszykówce żeńskiej, wicemistrza Euroligi i wicemistrza Ligi Światowej. Firma wspiera także klub lekkoatletyczny SKLA Sopot.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl