
W rafinerii Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku uruchomiono dziś nowoczesny nalewak kolejowy oleju napędowego. To kolejna inwestycja, zakończona zgodnie z przyjętym harmonogramem i budżetem, zrealizowana w związku z trwającym od 2007 roku Programem 10+.
W rafinerii Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku uruchomiono dziś nowoczesny nalewak kolejowy oleju napędowego. To kolejna inwestycja, zakończona zgodnie z przyjętym harmonogramem i budżetem, zrealizowana w związku z trwającym od 2007 roku Programem 10+.
Budowa nalewaka bramowego trwała 15 miesięcy. Nalewak jest dwustronny – posiada po jednym ramieniu nalewczym dla każdego toru. Do nalewu (na każdy z torów) podstawić można jednorazowo 15 cystern kolejowych. Średni czas nalewu jednej cysterny, w zależności od jej pojemności, kształtuje się w granicach od ok. 11 do ok. 14 min. Daje to możliwość zatankowania do pełna nawet 180 cystern kolejowych na dobę. Roczna wydajność nalewaka z obu ramion wynosi 2,6 mln ton. Do tej pory w gdańskiej rafinerii działały dwa obustronne nalewaki, służące do nalewu paliw. Roczna wydajność nalewcza dla każdego z nich wynosi 2,2 mln t.
– Program 10 + to nie tylko budowa nowych instalacji produkcyjnych, które zwiększą potencjał gdańskiej rafinerii – podkreśla Marek Sokołowski, wiceprezes oraz dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS S.A. – To również dalsza rozbudowa, największego w Polsce północnej systemu logistycznego paliw, tak aby zwiększona masa naszych produktów mogła bez przerwy i na czas docierać do klientów w kraju i zagranicą.
Przypomnijmy, w ubr. Grupa LOTOS S.A. wybudowała pod Martwą Wisłą rurociąg łączący rafinerię z Naftoportem. Dzięki tej inwestycji LOTOS jest w stanie eksportować – głównie do USA – tzw. benzynę surową, produkowaną przez nową instalację destylacji atmosferyczno-próżniowej. Benzyna surowa służy m.in. jako surowiec dla zakładów petrochemicznych przy produkcji tworzyw sztucznych.
– Nalewak, który oddajemy teraz do użytku, jest przeznaczony do transportu oleju napędowego – komentuje Grzegorz Hrycyna, szef biura zarządzania projektami technicznymi Grupy LOTOS S.A. – Po zakończeniu Programu 10+, w istotny sposób zwiększymy moce produkcyjne właśnie tego paliwa, na które popyt stale rośnie.
W 2009 r. LOTOS wyprodukował ponad 3,2 mln t diesla. Po zakończeniu Programu 10+ gdańska rafineria będzie w stanie wyprodukować nawet 5,5 mln t oleju napędowego rocznie, co znacznie zmniejszy deficyt tego paliwa, jaki występuje dziś w Polsce.
Na uruchomieniu nalewaka skorzysta również LOTOS Kolej, spółka transportowa Grupy LOTOS S.A., która w tym roku planuje przewieźć ponad 7 mln t produktów. – Dla nas otwarcie nowego nalewaka stanowi ogromne wyzwanie. Jednak przygotowywaliśmy się do niego już od dawna. Potwierdzeniem tego są inwestycje w tabor oraz infrastrukturę kolejową, jakie realizowaliśmy w ubiegłym i bieżącym roku. A wszystko po to, by jeszcze sprawniej obsługiwać rosnące zapotrzebowanie rafinerii na wywóz towarów koleją. – kończy Henryk Gruca, prezes LOTOS Kolej.
Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy LOTOS S.A. (spółka matka), LOTOS Czechowic, LOTOS Jasła i LOTOS Petrobaltic (prowadzi wydobycie ropy naftowej i gazu spod dna Bałtyku) wchodzi kilkanaście spółek córek spod znaku LOTOS. Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec marca 2010 r. wyniosło 4985 osób. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży LOTOSU w I kwartale tego roku przekroczyły 3,9 mld zł.
Dzięki efektywnej realizacji Programu „10+” przerób ropy naftowej w rafinerii w Gdańsku wzrośnie w tym roku do 7-8 mln ton. Udział koncernu w rynku paliw ogółem zwiększył się w miesiącach styczeń-luty 2010 r. do 32%. To o 3,7 punkty procentowe więcej w porównaniu z końcem 2009 r. Poprzez spółki LOTOS Petrobaltic i LOTOS Norge koncern obecny jest również na polskim i norweskim szelfie kontynentalnym, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze złóż ropy naftowej.
LOTOS Kolej, spółka zależna Grupy LOTOS S.A., należy do największych prywatnych przewoźników kolejowych w kraju. Spółka przewiozła za 6 m-cy 2010 r. ponad 3,7 mln ton produktów, a za cały 2009 r. ponad 6 mln ton. Jej udział w rynku przewozów towarowych wzrósł do 6,6 proc. za I kw. 2010 r. wobec 5,4 proc. w 2009 r.
LOTOS Kolej koncentruje się na realizacji potrzeb przewozowych grupy kapitałowej LOTOS, świadcząc usługi przewozowe na terenie całego kraju. Spółka uruchamia średnio 100 pociągów dziennie (95 w relacjach krajowych oraz 5 we współpracy z przewoźnikami zagranicznymi w relacjach międzynarodowych). LOTOS Kolej eksploatuje obecnie ok. 90 lokomotyw różnych typów, w tym najnowocześniejsze lokomotywy elektryczne Bombardier TRAXX MS. W 2011 r. planowana jest dostawa 10 lokomotyw spalinowych TRAXX DE. LOTOS Kolej należy do najlepiej postrzeganych przewoźników kolejowych pod względem jakości świadczonych usług przewozowych.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454, e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl